A The Wall Street Journal brüsszeli forrásai szerint zöld utat kapott az újabb uniós versenyjogi vizsgálat előkészítése, amely ezúttal az Alphabet-Google dominanciáját, illetve az erőfölényével való visszaélést venné górcső alá az online hirdetési piacon. A WSJ beszámolója szerint a hivatalos bejelentésre már a jövő hónapban sor kerülhet, bár a lap értesüléseit egyelőre sem az Európai Bizottság, sem a Google nem erősítette meg.
Az Európai Bizottság állítólag hét végéig adott időt a Google piaci riválisainak, hogy leadják a vádakat alátámasztó dokumentációikat, egyben felszólította őket, hogy tegyék lehetővé a Google számára is a szóban forgó bizalmas információkhoz való hozzáférést.
Megint az a bizonyos erőfölény
Az Unió korábban már két trösztellenes vizsgálatot is indított a dotkom cégóriás ellen: az első a keresőtalálatok feltételezett manipulációját érinteti, amely a vádak szerint a Google saját termékeit a versenytársakénál előnyösebb helyen tünteti fel. Második alkalommal az androidos eszközgyártókkal szembeni gyakorlat került terítékre, azt feltételezve, hogy a Google rájuk kényszeríti saját alkalmazásainak telepítését és keresőjének alapértelmezett beállítását.
Az EB versenyjogi biztosa, Margrethe Vestager már tavaly nyáron jelezte, hogy a szervezet már foglalkozik a Google hirdetési szolgáltatásaival, amelyekkel szemben először még elődje, Joaquín Almunia fogalmazott meg aggályokat. Az elmúlt évben az Alphabet 75 milliárdos éves bevételének kilenc tized része a Google hirdetésekből származott.
A gyanú szerint a vállalat megakadályozza vagy megnehezíti, hogy a különféle weboldalak üzemeltetői olyan hirdetési megoldásokat alkalmazzanak, amelyek rivalizálnak a Google saját hirdetési üzletével; emellett arról is szó volt, hogy a feltételezések szerint a társaság azt is szándékosan megnehezíti, hogy hirdetői átköltözzenek más hirdetési platformokra.
Nem nyugszanak a kiadók sem
Érdekesség, hogy a News Corp, a The Wall Street Journalt is kiadó médiabirodalom ugyancsak panasszal fordult az EB-hez a Google üzleti gyakorlatával kapcsolatban. Ebben egyebek mellett azt kifogásolja, hogy a cég keresőszolgáltatása azzal a módszerrel tartja fent dominanciáját, hogy a kiadók jogvédett tartalmainak begyűjtésével (scraping) és másolásával, illetve az így nyert szövegtöredékekkel gazdagítja keresőtalálatait.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak