Az AdX értékesítését ajánlotta fel cserébe, ha lezárják a hirdetési piacon betöltött szerepe miatt indított EU-s vizsgálatot.

Akár egyik üzletága eladására is hajlandó lenne a Google, ha azzal le tudná zárni az egyik uniós trösztellenes vizsgálatát. A történt 2021-re nyúlik vissza: az Európai Bizottság hivatalosan az év nyarán jelentette be, hogy vizsgálja a cég online hirdetési piacon elfoglalt különleges helyzetét, mivel felmerült a gyanú, hogy visszaél a dominanciájával. Az EB úgy véli, a szegmens ellátási láncának minden eleménél jelen lévő Google előnyös helyzetbe hozta saját megoldásait, miközben a versenytársakat, és így a szabad versenyt is akadályozta bizonyos információk visszatartásával.

Úgy tűnik, a Google-nek valamiért sürgős lett a vizsgálat lezárása, amelyre 2022-ben az európai kiadókat tömörítő EPC (European Publishers Council) is rácsatlakozott a panaszával. A Reuters értesülései szerint a cég felajánlotta, hogy a gyors megegyezés érdekében hajlandó eladni hirdetési piacterét, az AdX-et (korábban DoubleClick Ad Exchange). Az EPC azonban állítólag többet szeretne elérni.

A 2018-tól a Google DFP-vel együtt az Ad Manager szolgáltatás részeként elérhető platformon a nagy hirdetés-megjelenítők értékesíthetik közvetlenül a felületeiket automatizáltan. Nem ez a Google legnagyobb bevételi forrása, de szemmel látható összeget hoz: éves szinten néhány tízmilliárd dollárral járul hozzá a cég legfőbb bevételi forrásához (2023-ban közel 238 milliárdot termelt a teljes hirdetési üzletág).

Már a szándék is meglepetés

A hírügynökségnek három, trösztellenes ügyekben jártas jogi szakértő egybehangzóan azt nyilatkozta, hogy jelentősnek értékelhető a Google vállalása. A cég ugyanis még soha nem ajánlotta fel trösztellenes vizsgálat lezárásáért valamelyik üzletrésze értékesítését.

A váratlan döntésre részben magyarázatot adhat, hogy az USA-ban elég komolyra fordult a cég helyzete. Augusztusban a bíróság ellene döntött az amerikai igazságügyi minisztérium indította antitröszt perben. Az ítélet szerint a cég visszaélt piaci pozíciójával, és ezzel kárt okozott a versenytársainak, a hirdetőknek és a felhasználóknak egyaránt. A minisztériumban azóta állítólag már készülnek a forgatókönyvek a Google szétdarabolására. Az egyik elképzelés az, hogy az Ad Managert adatnák el a céggel.

Állítólag az EPC is valami hasonlót szeretne kicsikarni, mert csak azzal látják biztosítottnak, hogy a Google ne legyen domináns szereplő a hirdetési technológiai ellátási lánc szinte minden szintjén. Az Európai Bizottság óvatosabban halad: egyelőre nem merült fel, hogy kötelezik a céget bármely üzletágának eladására. Első körben csupán arra köteleznék, hogy hagyjon fel az állítólagos versenyellenes gyakorlatával. Ha ez nem vezet eredményre, csak akkor jönne az eszközértékesítés kikényszerítése.

A Google továbbra is kifogásolja az EU eljárását. A vállalat úgy látja, az egész vizsgálat abból ered, hogy az Európai Bizottság nem érti a third-party display hirdetési szolgáltatás működését. A cég szerint egyébként a szegmensben erős a verseny, és gyorsan fejlődik, ezért a Google hosszú távon számol ezzel az üzletágával.

Piaci hírek

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.