A Google képviselői gyakorlatilag Brüsszelbe is költözhetnének, annyiszor veszi elő a céget az Európai Bizottság. Ezúttal az online hirdetési piaccal kapcsolatban merültek fel aggályok.

Az Európai Bizottság (EB) kedden formálisan is elindította trösztellenes vizsgálatát az Alphabet leányvállalataként működő Google üzleti magatartásával kapcsolatban. A korábban már több hasonló ügyben védekezésre kényszerülő óriáscégnél ezúttal az online hirdetési piacon elfoglalt különleges helyzetét veszik górcső alá, mivel az EB szerint alapos a gyanúja annak, hogy a vállalat visszaélt dominanciájával. A feltételezések szerint a szegmens ellátási láncának gyakorlatilag minden eleménél jelen lévő Google előnyös helyzetbe hozta saját megoldásait, miközben a versenytársakat, és így a szabad versenyt is akadályozta bizonyos információk visszatartásával. Az eljárásnak fontos elemét képezi majd a vállalat adatgyűjtési és -kezelési gyakorlatának feltárása is.

Hallgattassék meg a másik fél is

A heti történések közvetlen előzménye egy még tavaly decemberben szétküldött kérdőívezés volt. Ennek során az EB egy 13 oldalas kérdéssorral kereste meg a vállalat bizonyos hirdetési ügyfeleit. A firtatott témák között volt például a Google Ads keresőkampányainak 2018 óta érvényes, alapértelmezett beállításai, de az EU-nál arra is kiváncsiak voltak, hogy a hirdetők és a médiaügynökségek igénybe vehetnek-e bármilyen kedvezményt azoknál a közvetítőknél, amelyeknél többféle forrást is magukban foglaló csomagokat vásárolnak, és ez milyen összefüggében van a YouTube szolgáltatásaihoz való hozzáféréssel.

A Google a maga részéről a tegnapi fejleményekre jobbára korábbi álláspontjának ismétlésével reagált, azaz a cég szerint a hirdetési iparon belül éles verseny zajlik, hirdetési megoldásaik európai vállalkozások seregének biztosítják a fejlődés lehetőségét, miközben a vállalat részletekbe menő ellenőrzési lehetőségeket biztosít a felasználóknak azzal kapcsolatban, hogy a személyükhöz köthető adatokat milyen módon alkalmazzák a hirdetések testre szabásánál, illetve maguktól is korlátozzák azok felhasználását az emberek megánélethez fűződő jogainak védelmében. A keresőóriás mindezek mellett áll a vizsgálat elébe, és konstruktív partner kíván lenni az eljárásban.

Bár az EB a témában kiadott közleményében hangsúlyozta, hogy kiemelten kezelik az ügyet, a korábbi hasonló esetekből kiindulva most is hosszú évekig elhúzódó jogi csatározásra lehet számítani. Amennyiben végül elmarasztaló határozat születne, a Google éves árbevételének 10 százalékáig lesz büntethető.

Sorozatlövés

Az Európai Unió az elmúlt bő évtizedben különböző trösztellenes vizsgálatokat indított a Google-lel szemben, olyan piactorzító magatartással vádolva a big tech szolgáltatót, amelyek a vállalat domináns pozícióját kihasználva az EU-s versenyjogi szabályokkal is ellentétesek. Ezek során több ízben el is meszelték a keresőóriást a Google Shopping, az AdSense vagy az Android operációs rendszer működése kapcsán, összességében pedig több mint 8 milliárd eurónak (mai árfolyamon több mint 3 ezer milliárd forintnak) megfelelő bírságot szabtak ki rá.

A digitális hirdetési piacon mutatott magatartása miatt egyébiránt a vállalatot mind a brit, mind a francia versenyjogi hatóság is elővette már korábban. Utóbbi ügyben épp júniusban született egy több mint 200 millió eurónyi bírságot tartalmazó elmarasztaló határozat.

De az óceán másik oldalán sem sokkal jobb a helyzet. Az amerikai Szenátus elé éppen most került egy több törvénymódosítást tartalmazó csomag, amelynek célja a túlságosan nagy hatalommal rendelkező technológiai vállalkozások jogi eszközökkel történő megzabolázása. Kifejezetten a Google esetében pedig három jelentős trösztellenes eljárás is zajlik az USA-ban, melyek közül a legnagyobb figyelmet a tavaly októberben indított gigaper kapta. Itt elméletileg akár olyan ítélet is születhet majd, amely a vállalatot saját maga feldarabolására kényszeríti.

Piaci hírek

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.