Az Európai Unió az elmúlt bő évtizedben különböző trösztellenes vizsgálatokat indított a Google-lel szemben, olyan piactorzító magatartással vádolva a big tech szolgáltatót, amelyek a vállalat domináns pozícióját kihasználva az EU-s versenyjogi szabályokkal is ellentétesek. Ezek során több ízben el is meszelték a keresőóriást a Google Shopping, az AdSense vagy az Android operációs rendszer működése kapcsán, összességében pedig 8,5 milliárd eurónak (mai árfolyamon több mint 3 ezer milliárd forintnak) megfelelő bírságot szabtak ki rá.
A társaság ellen jelenleg is két uniós vizsgálat zajlik hirdetési rendszereinek technológai és adatkezelési gyakorlatait illetően. A Google és a Facebook egyébként közösen a globális online hirdetési piac több mint felét tudhatja magáénak, és már odahaza az Egyesült Államokban is a bíróság elé idézték mindkét társaságot; az egyik keresetben a felperes tagállamokat képviselő ügyészek kompenzációt és "strukturális feloldást" próbálnak kiharcolni, ami ebben az esetben azt jelentené, hogy a Google-nek a bíróság nyomására meg kellene válnia bizonyos üzleteitől.
A mostani uniós eljárásról szólva a Google közölte, hogy mindenben együttműködik az Európai Bizottsággal, amely a múlt hónapban egy 13 oldalas kérdőívvel kereste meg a vállalat bizonyos hirdetési ügyfeleit. A Reuters csütörtöki beszámolójában ismerteti a birtokába került anyagot, ami mások mellett kitér a Google Ads keresőkampányainak 2018 óta érvényes, alapértelmezett beállításaira is.
Nem fognak unatkozni a bíróságok
A hírügynökség szerint a vizsgálat ezúttal a Google adatgyűjtési és -kezelési gyakorlatát igyekszik feltárni, de az uniós versenyjogi biztosa szerdán ismét kifejtette, hogy a társaság összes vonatkozó szolgáltatását átvilágítják, a digitális hirdetési üzlet mellett a technológiai láncokat is beleértve. Az EU ebben az esetben arra is kíváncsi, hogy a hirdetők és a médiaügynökségek igénybe vehetnek-e bármilyen kedvezményt azoknál a közvetítőknél, amelyeknél többféle forrást is magukban foglaló csomagokat vásárolnak, és ez milyen összefüggében van a YouTube szolgáltatásaihoz való hozzáféréssel.
A legelőször a Politico által nyilvánosságra hozott megkeresésre a hirdetőknek elvileg péntekig van idejük válaszolni. A Google szóvivője közben ismét közölte, hogy a hirdetési iparon belül éles verseny zajlik, cége pedig részletekbe menő ellenőrzési lehetőségeket biztosít a felasználóknak azzal kapcsolatban, hogy a személyükhöz köthető adatokat milyen módon alkalmazzák a hirdetések testre szabásánál, illetve maguktól is korlátozzák azok felhasználását az emberek megánélethez fűződő jogainak védelmében.
A Google ilyen irányú gyakorlatait az EU már 2019 óta vizsgálja valamilyen formában, hasonlóan például az Amazonhoz, ahol annak próbálnak a végére járni, hogy az e-kereskedelmi multi milyen módon profitál közvetlen versenytársainak értékesítési adataiból, amelyeket saját platformszolgáltatásán keresztül gyűjt össze. Az Amazon a maga részéről éppen most perelte be az uniós versenyjogi szabályozókat az Európai Unió Bíróságán, amiért azok lehetővé tették az olasz versenyjogi hatóság számára, hogy külön vizsgálja ezt az ügyet kifejezetten az olasz piacra koncentrálva.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak