Szerényebbre hangolta az egészségügy forradalmasítására szőtt terveit az IBM: eladja a Watson Health üzletága egy részét, amely önálló vállalatként folytatja, írja a Bloomberg. A részleg viszi magával eddigi ügyfeleit, és jelenlegi vezetői alkotják majd a létrejövő önálló vállalat menedzsmentjét. A vásárló a technológiai szektorban mozgó, korábban például a LogMeIn-t is részben megszerző Francisco Partners magántőke-befektető társaság, amely a több mint egymilliárd dollár vételárért cserébe hatalmas adatkészleteket és konkrét termékeket, például képfeldolgozó szoftvereket is kap. Az IBM magát az eladás tényét még múlt hét pénteken megerősítette a Bloombergnek, de az árat nem.
A részleg eladását (más részlegekével együtt) állítólag növekvő-csökkenő intenzitással tavaly január óta napirenden tartotta a menedzsment. A mostani megállapodás az IBM Bloombergnek küldött közleménye szerint várhatóan az év második felében zárul.
Változnak a prioritások is
A vállalat nem is tagadja, az elmúlt két-három években újravarrták a gombokat, már ami a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos terveket illeti. Az IBM továbbra is elkötelezetten fejleszti a Watsont, fontos számára a szélesebb értelemben vett MI-üzletág, és támogatja az egészségügyi informatika terén ügyfeleit, nyilatkozta Tom Rosamilia, a vállalat szoftveres üzetágáért felelős alelnöke. De azt is hozzátette: az IBM még inkább a platformalapú hibrid felhő- és MI-stratégiára összpontosít.
A Watson Group hivatalosan 2014 januárjában alakult meg, és hatalmas apparátust is felhúztak mellé, hogy piacosítsák a mesterséges intelligenciát. Egy évvel később indult a Watson Health, amely minimálprogramként az egészségügyi szolgáltatók adatalapú diagnosztikai munkáját támogatta volna elemzéssel, az ambiciózusabb tervek szerint viszont forradalmasította volna a rákkezelést. Csak aztán az is kiderült, hogy a technológia körül nagyobb a hájp, mint amire a gyakorlatban valóban képes.
A várakozások és a valós képességek között olyan nagy volt a szakadék, hogy a Watson egyfajta példájává vált annak, hogy az egészségügyben miért nem működik a klasszikus termékfejlesztési elv, tudniillik hogy a marketing megelőzi a konkrét termék megjelenését. Ez a módszer sokszor olyan elvárásokat generálhat, amelyeknek a kész termék nem felel meg, ami az egészségügyi piacon egyenlő a bukással, különösen egy olyan érzékeny területen, mint az onkológia.
Sok pénzt vitt, nyereséget nem hozott
A Watson Health felpumpálását még a vezérigazgatói székből 2020-ban távozott Ginni Rometty kezdte meg. Ő már évekkel ezelőtt olyanokat mondott, hogy az MI az egészségügyben a mainstream része. Valószínűleg hitt is abban, amit mondott. A gyorsan elérhető és szép jövő reményében dollármilliárdok mentek cégvásárlásokra, miközben a részleg tavaly is nagyjából egymilliárd dollár bevételt termelt.
Azzal sokan számoltak, hogy hosszabb távon ez az állapot nem tartható fenn, ha a Romettyt váltó Arvind Krishna vezérigazgató meg akarja valósítani fő célját, a vállalat értékének növelését. Szerinte ugyanis ehhez az kell, hogy a vállalat portfóliója összhangban legyen a piac hibrid felhővel és a mesterséges intelligenciával kapcsolatos igényeivel. Ebből viszont már előre lehetett vetíteni a profiltisztító lépéseket
Ugyanakkor a Bloomberg arra figyelmeztet, hogy az IBM akkor és olyan területet épít le, amikor és ahol a fontos konkurensei erősítenek. Áprilisban a Microsoft azért adott 16 milliárdot a beszédfelismerést fejlesztő Nuance-ért, mert fel akarja használni egészségügyi fejlesztéseihez. Az Oracle pedig karácsonyi ajándéknak megvette magának 28 milliárd dollárért a Cernert, amely integrált klinikai és pénzügyi rendszereket fejleszt egészségügyi szolgáltatóknak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak