Egy héten adott interjúban a Google illetékese megerősítette, hogy hónapokon belül indulhat a tavaly startoló játékszolgáltatásuk ingyenes verziója. A Stadiának erre igencsak szüksége lenne, mert hiába áll a cég rendelkezésére hatalmas erőforrás és infrastrukturális háttér egy ilyen szolgáltatás sikerre viteléhez, egyelőre igen bicegősnek tűnik a diadalmenetnek szánt projekt.
Ingyen sem lesz sokkal egyszerűbb
Az már a Stadia pár hónappal ezelőtti indulásakor tudható volt, hogy az előfizetéses változatot 2020-ban fogja követni egy nyilvánvalóan szűkebb funkcionalitással bíró, ám ingyenes csomag. A termékért felelős Phil Harrison viszont a héten ezt a meglehetősen tág intervallumot szűkítette le azzal a kijelentésével, miszerint néhány hónapon belül érkezik a nem fizetős mód.
Ehhez elég nagy reményeket fűz a Stadia feje, mivel így alkalma lesz mindenkinek megtapasztalnia a szolgáltatás nyújtotta élményt anélkül, hogy komolyabban a zsebébe kellene nyúlnia. Jelenleg ugyanis a bevezető csomag 129 dollárba kerül, amire még 10 dollárt havonta ráfizetnek azok, akik Pro előfizetésre vágynak. Utóbbi egyébként nem jelent felmentést a további költekezés alól, hiszen a használni kívánt játékokért így is külön kell fizetni, maximum kicsit kevesebbet, mint kiemelt előfizetés nélkül. Ez az üzleti modell alapvetően megkérdőjelezi a projekt életképességét, mivel nem nagyon látni, milyen célcsoport számára lenne vonzó a konstrukció.
A Stadia megjelenésekor az első reakciók magáról a játékélményről nem voltak annyira lesújtóak. Femerült több helyen a késleltetés zavaró szintje, de stabil netkapcsolat esetén összességében elfogadható futásról nyilatkoztak azok, akiknek lehetőségük volt kipróbálni a szolgáltatást.
Nagyobb gond volt viszont a kezdeti címek szűkössége, ami alapvetően befolyásolja egy ilyen üzlet sikerességét. A Google természetesen folyamatos fejlesztést és bővítést ígér. Tavaly novemberben arról szóltak a hírek, hogy 450 játék áll fejlesztés alatt, amelyek folyamatosan érkeznek majd 2020-ban, illetve az azt követő időszakban. Idénre egyébként azóta pontosították a mennyiséget, ám a bevállalat 120 játék közül mindezidáig csak egy debütált friss címként a kínálatban.
Arról nincs hír, hogy nálunk mikor tervezik a Stadia bevezetését (már amennyiben bármikor is lesz ilyen). Magyarország ugyanis szokás szerint kimaradt az Észak-Amerikára és Nyugat-Európára fókuszáló első hullámból.
Kényes téma
Az ingyenességet egyébként nem csupán a Google igyekszik meglovagolni. A Steam babérjaira pályázó Epic Games Store például rendszeresen tart akciós heteket, amikor bizonyos címeket ingyen tesz letölthetővé a felhasználóknak. A legfrissebb ilyen promócióba eredetileg három társasjáték PC-s adaptációja került, ám a koronavírus tombolása átírta a marketinges terveket. Így végül a Carcassone és a Ticket to Ride mellett szerepeltetett Pandemic kikerült az ingyenes fordulóból. Utóbbiban ugyanis a játékosoknak világméretű járványokat kell megfékezniük.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak