Ennél szebb képzavarral nehéz lenne kifejezni a cloud computing és a vállalatok viszonyának ellentmondásosságát.

Valóban reális, hogy a vállalatok visszatérnek az on-premise megoldásokhoz? Az IDC erre a kérdésre keresi a választ egy a napokban megjelent szösszenetében. Mindeközben a felhőszolgáltatók – legfőképpen a hyperscale-ek – olyan tempóban növelik adatközpont-kapacitásukat, hogy azzal saját zöldítési célkitűzéseiknek is keresztbe tesznek.

A kérdés éppen ez utóbbi miatt talán költőinek is minősíthető. Ha infrastruktúráról van szó, bármerre is nézünk, legyen szó hálózati technológiákról, biztonságról vagy mesterséges intelligenciáról, valahogy mindig a felhőtechnológiáknál kötünk ki.

Akkor mégis miért lehet kérdés az, amit az IDC elemzői is feltettek? Azért, mert a felhő legnagyobb ígéretei, a fel-le skálázhatóság, a rugalmasság és a költségmegtakarítás nem feltétlenül úgy, akkor és ott jelentkeznek, ahol a felhőre váltó ügyfelek várnák. Azaz: csalódtak, mégpedig nagyot. Ilyenkor pedig óhatatlanul jön a reakció: vissza az on-prembe!

Az IDC sorra veszi a várakozásokat, és szembesíti a felhős ügyfelek tapasztalataival.

1. Költségcsökkentés

Az ígéret: CAPEX helyett OPEX, mindig annyit fizetsz, amennyit használsz... Azaz az üzleti teljesítménnyel összhangban alakulnak a költségek. Ez volt talán a felhő egyik legnagyobb ígérete.

A valóság: Sok szervezet azt tapasztalja, hogy a felhőre fordított kiadásai valahogy mégis meghaladják az eredeti becsléseket. Az IDC kutatásai szerint 2023-ban a szervezetek közel fele költött többet felhőre, mint amire számított, és 59 százalékuk mondja, hogy ez lesz a helyzet 2024-ben is. (Ezért is egyre népszerűbb a költségek esetében a FinOps szemléletű megközelítés.)

Az okok: A felhőkörnyezetek rendkívül komplex rendszerek, és mindig vannak olyan előre nem látható külső körülmények, melyek miatt valójában nem is lehet pontosan előre jelezni a költségeket. Ki tudná megjósolni például, hogy a third-party szolgáltatások költségei nőnek vagy csökkennek? Vagy: ki merne fogadni az energiaköltségek változásának irányára? Vagy: két éve számolt-e bárki azzal, hogy a generatív mesterséges intelligencia berobbanása hatással lesz az adatközpont-költségekre?

2. Teljesítmény és késleltetés

Az ígéret: A felhős infrastruktúra rendkívül robusztus.

A valóság: Valóban robusztus, ám nem minden munkaterheléshez ideális. A leggyakrabban a teljesítményre és késleltetésre panaszkodnak az ügyfelek.

Az okok: Egy valós idejű feldolgozást igénylő alkalmazás rendkívül alacsony latenciát követel meg, a szigorú teljesítménykövetelményekkel rendelkező alkalmazás pedig folyamatosan stabil teljesítményt. A publikus felhő azonban ezt nem mindig tudja biztosítani. Ez sok esetben az on-permise-re való visszaállást eredményezi, vagy meglehetősen drága private cloud rendszerek bevezetéséhez vezet (lépj vissza az első ponthoz!).

3. Biztonság és compliance

Az ígéret: A felhő számtalan ok (sztenderdizált rendszer, szakértő csapat stb.) miatt alapból biztonságosabb, mint az on-prem, és ennek következtében a szolgáltatások képesek megfelelni bármely compliance-követelménynek.

A valóság: Ez szinte miden szervezet számára kritikus, ám sok esetben hit kérdése, hogy adott szolgáltatónál megvannak-e ehhez a feltételek (lásd az 1. pont komplexitásra vonatkozó kitételét).

Az okok: A felhőszolgáltatók kétségtelenül fejlett biztonsági rendszereket üzemeltetnek. A felhő azonban ezen a területen is sztenderdizál (ha nem tenné, még drágább lenne), tehát mindig nyitott kérdés, hogy megfelel-e adott iparág sztenderdjeinek és szabályzói követelményeinek. Ha gyógyszergyáraknak igen, vajon bankoknak vagy kritikus infrastruktúrát üzemeltető cégeknek is? Nem véletlen, hogy azokban az iparágakban, melyekben az adatvédelem (beleértve a biztonsági mentéseket, a katasztrófahelyzetek utáni helyreállítási folyamatokat) kiemelten fontos, sok szervezet dönt úgy, hogy legalább részben visszatér az on-premhez.

4. Minél komplexebb, annál nehezebb menedzselni

Az ígéret: A felhő egyszerűsíti az IT-rendszerek menedzselését. Nagyon leegyszerűsítve: bármely szolgáltatásnál egy kattintás a bekapcsolás, egy másik pedig a kikapcs, konfigurálással nem vagy csak minimálisan kell foglalkozni.

A valóság: A hibrid, multi és akármilyen cloud menedzselése összetett. Túlontúl is összetett. A testreszabás pedig óriási kihívás, és csak a legnagyobb ügyfelek kiváltsága, hogy egyedi igényeikre is lesz megoldás.

Az okok: Eleve problémás a különböző felhőszolgáltatások integrálása, technikailag is nehéz kialakítani olyan adatmenedzsmentet, amely lehetővé teszi az adatok zökkenőmentes használatát több platformon, nem beszélve az adatbiztonsági irányelvek "multiplatformos", ám következetes érvényesítéséről.

Egyelőre ritka madár a visszaköltöző

Az IDC adatai szerint a "repatriáló" szervezetek száma ugyan gyarapszik, de még nem tömeges. A vállalatoknak mindössze 8-9 százaléka tervezi, hogy munkaterheléseit (vagy legalábbis a többségét) visszaviszi on-premise rendszerekbe.

A hibrid megközelítés azonban egyre általánosabb. Azaz a szervezetek minden munkafolyamatukat, ami bármilyen szempontból kritikus, szeretnék helyben intézni, és minden más maradhat a felhőben.

Ez akár biztató is lehetne a felhőszolgáltatók számára. Az viszont már kevésbé, hogy a felhőből legalább részlegesen kivonuló cégek körében túlsúlyban vannak a nagyok.

Cloud & big data

Egészségügyi tanácsadónak áll a Google MI-alapú keresője

Az utóbbi időben biztosan rengeteget fejlődött a technológia, amelyik nemrégiben még azt tanácsolta a netezőknek, hogy ragasztóval erősítsék a pizzájukra a csúszkáló feltéteket.
 

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Mit tartogat a jövő ebben a rendkívül dinamikusan fejlődő környezetben?
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.