A Brave négy évvel ezelőtt indult azzal a céllal, hogy egyszerre védi a netezők privát szféráját és honorálja a népszerű tartalmak készítőit.

Annak idején mi is beszámoltunk a Brave indulásáról. A böngésző azzal az ígérettel csábította a felhasználókat, hogy megkímél az idegesítő, tolakodó, nem releváns reklámoktól, illetve blokkol minden olyan szkriptet és trackert, ami lassíthatja a netezést, vagy plusz adatokat szerezne meg tőlünk. Az már csak hab a tortán, hogy mindezek miatt jelentősen gyorsul az oldalak betöltési ideje.

Kezdi felvenni a tempót

Egy új, ismeretlen böngészőnek különösen nehéz a helyzete, ha piacot akar találni egy olyan szegmensben, amelyet a Google tart egyértelmű uralma alatt. A Chrome mellett még az olyan, komoly múlttal és ismertséggel rendelkező megoldásoknak sem jut sok levegő, mint a Mozilla Alapítvány Firefox böngészője. Ugyanakkor a Microsoft próbálkozása az Edge elterjesztésével egyelőre jó irányt vett. A Brave fejlesztőinek azonban nem állnak rendelkezésre Redmond mérhetetlen erőforrásai és a piacszerzés szempontjából szintén felbecsülhetetlen fontosságú beágyazottsága az informatikai világba.

A fentieket figyelembe véve egyáltalán nem tűnik rossznak az a teljesítmény, amelyet a Brave négy év létezés után fel tud mutatni. A friss adatok szerint a havonta aktív felhasználók száma már meghaladja a 20,5 milliót. A tábor nagyjából harmada, azaz 7 millió ember pedig naponta használja a programot. Mindezek a számok önmagukban nem sokat mondanak, de ha hozzátesszük, hogy egy évvel ezelőtt még csak 8,7 milliós volt a havonta aktív közösség (3 milliónyi napi felhasználó mellett), akkor komoly fejlődés látszik. (Azt is érdemes megemlíteni, hogy ugyan a böngésző 2016-ban indult útjára, de első, stabil 1.0-s verziója végül csak egy évvel ezelőtt jött ki.)

Persze mindez még így is csak kerekítési hibának látszik a nagyobb böngészők adataival összehasonlítva. A gyengélkedőként emlegetett Firefox például több mint 220 millió havonta aktív felhasználóval rendelkezik, ami több mint tízszerese a Brave táborának, ám ez is csak nagyjából 4 százaléknyi piaci tortaszeletet ér. A 70 százalék közelében tanyázó Chrome több milliárdnyi felhasználójával pedig össze sem érdemes vetni a Brave számait.

Van reklám, van pénz, csak máshogy

A Brave alapértelmezett módon kipucolja a felhasználói adatokra támaszkodó hirdetéseket, de ez nem jelenti azt, hogy reklámok nem jelenhetnek meg rajta. A böngészőt ugyanis igyekeznek abból eltartani, hogy saját, megbízható hirdetési partnerektől származó promóciókat juttatnak el az ezeket fogadni hajlandó netezőkhöz. A cég közlése szerint már több mint 2200 reklámkampányt szolgált ki rendszerük, összesen 460 cég közreműködésével. A Brave tájékoztatása alapján ezek átkattintási aránya 9 százalékos volt, ami magasan meghaladja az iparági átlagot.

A koncepció másik fontos eleme a felhasználók által gyűjthető kreditekben rejlik. Az aktivitás alapján felgyülemlő Basic Attention Tokenek (BAT) kriptovalutaként működnek. Ezeket aztán a felhasználók szétoszthatják a számukra kedves tartalomelőállítók között (akár automatikus módon, az oldalon töltött idő arányában, akár egy konkrét összeg egyszeri vagy rendszeres "átutalásával"). Sőt a minőségi tartalmat különösen értékelő felhasználók külön is feltölthetnek pénzt az egyenlegükre, ha a böngészéssel keresett összegnél többet szeretnének áldozni a számukra fontos kontentgyártókra. 

Mindezidáig 26 millió BAT tokent osztott szét a Brave a programra jelentkező tartalomelőállítók között. Ez a BAT jelenlegi árfolyamán 4,6 millió dollárnak felel meg, ami nem túl komoly összeg ahhoz képest, hogy a Google és a Facebook havi szinten is sok-sok dollármilliárdnyi hirdetési pénzzel zsönglőrködik. Amennyiben a Brave-nek sikerül az elmúlt évben tapasztalt növekedési ütemet hozni az elkövetkező években, akkor mind a böngészőrészesedési statisztikákban, mind a hirdetési piacon képes lehet szemmel látható darabkát kikaparni magának.

Közösség & HR

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.