Eddig az USA-ban csak Nevadában, azaz Las Vegas hazájában volt engedélyezett a fogadások kötése e-sportokra. Ezt az állapotot azonban idén májusban egy legfelsőbb bírósági döntés alaposan átrendezte azzal, hogy hatálytalanított egy szövetségi rendelkezést, amely ezt a tiltást a tagállamokra nézve tartalmazta.
A online játékok ökoszisztémája enélkül is igen nagy lendületbe van. Egyre komolyabb pénzdíjakért szállnak ringbe a játékot életvitelszerűen űző, edzőkkel, szponzorokkal rendelkező csapatok és profi egyéni versenyzők. Ha ezt megtámogatná egy újabb bevételi láb, az csak gyorsítaná a korábban szubkultúrának tartott aktivitás szélesebb körű elismerését és elterjedését.
Fel kell nőni hozzá
De azért nem eszik olyan forrón a kását. Az online versenyzéssel ugyanúgy együtt járnak azok a kockázatok, amelyek a hagymányos sporteseményekkel kapcsolatos fogadásokat kísérik. Többek között ki kell zárni a csalásokat, vagy éppen a doppingszerek használatát. Ráadásul az e-sport esetében egy újabb rizikófaktor is jelen van, hiszen a kibertámadások komoly veszélyt jelenthetnének a fogadások tisztaságára is. És hogy ez reális veszély, arra jó, pontosabban rossz példát szolgáltatott pár éve az a támadás, amelynek következtében egy ideig lebénult az egyik legnépszerűbb játék világbajnoki döntője.
Ahhoz, hogy legálisan lehessen fogadásokat kötni, elsőként tagállami szinten kell olyan rendelkezéseket hozni, amelyek a videojátékokat tételesen is említik a "támogatott" események között. Ezzel párhuzamosan a szabályozó testületeket, felügyeleti szerveket is fel kell készíteni az új terület ellenőrzésére, amihez további szakemberek és erőforrások kellenek.
Az egyik legnagyobb problémát minden bizonnyal az életkor ellenőrzése jelenti majd. Az e-sportokat űző és követő tábor ugyanis jellemzően nagyon fiatal, sok esetben bőven 18 év alatt közönségről van szó, akiket minden bizonnyal felcsigáz majd a lehetőség, hogy kedvenc játékukra, versenyzőikre is tehetnének pénzt - már ha ezt a törvény nem tiltaná. New Jersey például addig nem fogja engedni a fogadást a területen, amíg a játékok szervezői nem tudják hiteltérdemlően bizonyítani, hogy a versenyeken részt vevő személyek mind nagykorúak.
A megoldás a fenti problémákra az érdekelt felek több szintű együttműködése lehet. A játékokat szervezők, a fogadási oldalak és a kormányzati szervek egyaránt profitálhatnak mindebből, amennyiben megfelelő jogi környezettel, edukációval, az új helyzethez alakított versenyszabályzattal, beépített biztonsági mechanizmusokkal tiszta helyzetet képesek teremteni.
Olimpiai sportág lehet
Hogy mennyire ott toporog a mainstream küszöbén az e-sport, arról tanúskodik az a kezdeményezés is, amellyel akár már 2024-ben olimpiai sportággá válhat a terület. A jelenleg is több százmillió rajongóval büszkélkedő videojátékok versenyein tavaly bő 120 millió dollárt osztottak szét, de ez idén biztosan több lesz, hiszen a jelenlegi sláger, a Fortnite fejlesztője egyedül majdnem ennyit tol a cím népszerűsítésébe.
Összehasonlításként: tavaly a Dota 2 24,7 milló dolláros összdíjazással szerepelt a Valve kiadó éves bajnokságán, amiből 10,8 millót a győztes csapat vihetett haza. Ehhez képest a Tour de France kerékpárversenyen például 2,3 millió euró volt a kalapban, a győztes díja 500 ezer euró volt; az atlétikai világbajnokság első helyezettjei 80 ezer dollárt vihettek haza; a legpatinásabb teniszversenyen, Wimbledonban 31,6 millió font volt az összdíjazás, ebből a két egyéni győztes fejenként 2,2 milliót kapott.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak