Egy újabb, ezúttal a Cisco első számú emberétől származó nyilatkozat erősíti azt az álláspontot, miszerint egészen 2022-ig elhúzódhat a világszinten komoly problémákat okozó félvezetőhiány.

A tavaly óta egyre nagyobb méreteket öltő szakadék a félvezetők iránt megmutatkozó kereslet és az azt kiszolgálni képes gyártási kapacitás között immár általános nehézségeket okoz a világon megannyi szektorban. Ugyan a probléma az autóktól a mosógépekig mindenhol felütötte a fejét, de a leginkább érintettek mégis csak az informatikai eszközök szállítói. Ilyen formán kiemelten érdekes például, hogy mit gondol az aktuális helyzetről a Cisco első számú embere.

Hat hónapot kell kiböjtölni

A hálózati óriást irányító Chuck Robbins a BBC-nek nyilatkozva azt jósolta, hogy az előttünk álló fél évet még bizonyosan a hiány árnyékában kell eltölteniük a megrendelőknek. A félvezetőipari gyártók ugyan gőzerővel dolgoznak a kereslet kielégítését biztosító kapacitások kiépítésén, ám ezeknek a törekvéseknek leginkább egy-másfél éven belül látszik majd a hozadéka.

A vezérigazgató kitért arra is, hogy miért alakul ki ez a globális nehézségeket okozó helyzet. A koronavírus elterjedésekor minden piaci szereplő, így a Cisco is arra számított, hogy a járvány visszaveti a keresletet, ezért kisebb rendelésállományt adott meg a beszállítóinak. Minderre a félvezetőgyártók természetes reakciója az volt, hogy csökkentették a kapacitásokat.

A valóságban viszont pont az ellenkezője történt annak, amire számítottak: a félvezetőkre támaszkodó gépek, berendezések többségénél a kereslet fokozódott. (A PC-k esetében például a legutóbbi negyedévben másfélszeres növekedést regisztráltak.) A kereslet és kínálat között hirtelen megjelenő szakadékot pedig nem lehet néhány hét alatt áthidalni.

Egységes álláspont

Robbins szavai egybevágnak más szereplők elmúlt hetekben tett témával kapcsolatos megnyilatkozásaival. A helyzetet kellemes porblémaként megélő Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) április közepén azt közölte, hogy a társaság minden tőle telhetőt megtesz termelékenységének növelésére, az ellátási problémák azonban az idén már nem oldódnak meg, és a szállítások valószínűleg még jövőre sem térnek vissza a rendes kerékvágásba. A tajvani TSMC vezérigazgatója a vállalat pénzügyi eredményeiről szóló tájékoztatón elmondta: a kereslet megfelelő kielégítése úgy is hosszabb folyamat lesz, hogy ingatlanokat és a gyártáshoz szükséges eszközöket vásároltak, több helyszínen is megkezdték az új létesítmények felépítését, és ezerszámra veszik fel a dolgozókat.

Az Intel vezetője is hasonlóan ítéli meg a helyzetet, és a csiphiány többéves elhúzódására számít. A vállalat áprilisban döntött arról, hogy több helyszínen is megnyitja gyártókapacitásait az autóipari beszállítók előtt, és már tárgyalásokat folytat a járművekbe szánt csipek előállításáról. A már rendelkezésre álló gyártási eljárásokra alapozva akár fél év múlva elkezdődhet a megfelelően minősített új termékek szállítása, ami a jelek szerint azonban csak mérsékelni tudja majd a világszerte jelenlévő és az amerikai járműgyártókat is súlyosan érintő problémát.

Politikai ügy

Az ügy súlyosságát jelzi, hogy a politika legfelsőbb szintjein is megjelent a téma. Az év elején beiktatott új amerikai elnök például a félvezetőipari kapacitások fejlesztésére kétpárti támogatással igyekszik biztosítani a szükséges szövetségi forrásokat és törvényi kereteket. Joe Biden korábban egy 37 milliárd dolláros csomagról beszélt a hazai gyártóüzemek és a kutatás-fejlesztési tevékenység felpörgetésére, ami egy sokkal nagyobb volumenű, 2 ezer milliárd dolláros infrastruktúrafejlesztési program részeként valósulna meg. A Reuters szerint a csiphiány az Egyesült Államokban a teljes évet tekintve 1,3 millió darabos kiesést okoz majd a személyautók és kishaszonjárművek piacán.

Európa mindeközben azon dolgozik, hogy a félvezetők piacán megkétszerezze részesedését a világ össztermeléséből. Ennek érdekében az illetékes uniós biztos április végén tárgyal az Intel és a TSMC vezetőivel, hogy meggyőzze őket egy jelentős, következő generációs gyártóüzem létesítéséről az EU területén.

Piaci hírek

Bóják állnak az autonóm vezetés útjába

A Waymo éles körülmények között dolgozó autójának nehéz napja volt. Az önvezető rendszer képtelen volt kezelni a sávterelő bóják jelentette "extrém" forgalmi helyzetet.
 
A Dell szerverportfóliója nem csak a hagyományos Intel-fronton erősödött, hanem az AMD jelentős újításait is felvonultatja.

a melléklet támogatója a Dell Magyarország

Ha bővítené tudását és fejlődne a digitális transzformáció területén, látogasson el a Transformation-experts.hu oldalra, ahol egy gyors regisztráció után inspiráló cikkek, esettanulmányok, prezentációk, videók és egyéb szakértői anyagok széles tárházához kap hozzáférést.

Minősített szolgáltatók, hosterek és globális piaci szereplők együtt szolgálhatják ki a vállalatok növekvő igényeit. Áttekintettük ezt a gyorsan változó piacot két szakértővel.

a melléklet támogatója az Invitech

...az pedig sokkal gyorsabb, ha mindent csak egyszer, vagy még egyszer sem kell személyesen elvégezni. Májusi mellékletünk második része az IT-infrastruktúra automatizálásáról.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.