Több mint húsz százalékkal ugrott meg a Snap-részvények árfolyama, hogy tegnap délután nyilvánosságra hozták az első negyedéves üzleti eredményeket. Az eltűnő üzeneteivel népszerűvé vált közösségi csatorna március utolsó heteiben minden tekintetben komoly növekedést tudott elérni.
Lubickolnak a válságban
A cég az előzetes szakértői várakozásokat meghaladó teljesítménnyel zárta első negyedévét. Ebbe bele tartozik a két legfontosabb mutatószám: a bevétel és a felhasználói létszám alakulása is. A forgalom egyenesen rakétázott, hiszen a 462,5 millió dollár 44 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ami talán ennél is fontosabb, hogy a piac elvárásait is sikerült jócskán túlszárnyalni, mivel az átlagolt "jóslat" 429 millió alatti összbevételt vetített előre.
Az ilyen jellegű technológiai vállalatoknál talán még a bevételeknél is fontosabb, hogy a cég mennyire tudja bővíteni felhasználói bázisát. Ebből a szempontból is jól alakultak a Snap dolgai, hiszen a naponta aktív tábor 229 millió főre hízott, ami a tavalyi első negyedévhez képest tekintélyes, 20 százalékos ütemet jelent. A tavalyi záráskor 218 milliónál járt a számláló, tehát negyedéves alapon is szignifikánsnak tekinthető az elmozdulás. Itt egyébként már nem volt olyan nagy a különbség a szakértői elvárások és a tényadatok között, de mivel előbbiek nagyjából 224,5 milliónyi felhasználót vártak, ezt is meg tudták fejelni néhány százalékkal.
Az egyetlen problémás sort a nettó nyereség jelenti. Ezen még a jelentősen megnövekedett forgalom mellett sem tudot sokat kozmetikázni a cég. A Snap továbbra is veszteséges, bár ennek mértéke legalább valamelyest csökkent az előző évhez képest. Ettől függetlenül a realizált közel 306 millió dolláros negyedéves bukta még így is tetemes a forgalomhoz viszonyítva. A társaság a pénznyelés folytatódását a magas fejlesztési költségekkel magyarázta. A tervek szerint ezek segítenek majd hosszú távon egyenesbe állítani a hajót.
A befektetők mindenesetre nem aggódják túl magukat azon, hogy a profitabilitás egyelőre elérhetetlen messzeségű célnak tűnik. A Snap papírjai a negyedéves jelentést követően 15 dollár közelébe erősödtek, ami 20 százalékos drágulást jelent.
Hullámvasút
Úgy tűnik, a nevét Snapchatről pár éve Snapre rövidítő vállalkozás folyamatos hullámvasútban van 2011-es indulása óta. Bő két évvel a start után sokakat megdöbbentett az alapító Evan Spiegel azzal, hogy ajtót mutatott a Facebook urának, aki "csak" 3 milliárd dollárt utalt volna a 2011 őszén indított startupért. A függetlenségét megörző közösségi hálózat aztán szépen építkezett a nagy rivális árnyékában és 2017-ben igen sikeresen nyitott az amerikai tőzsdén.
Azóta viszont inkább a Snap szenvedéséről érkeztek a hírek, a cég sokáig hiába kereste a kitörési lehetőségeket, miközben - ahogy egyébként még most is - folyamatosan termelte a mínuszokat. A legkomolyabb figyelmeztető jel viszont az volt, hogy egy idő után a kincset érő felhasználói tábor sem tudott nőni, sőt fogyatkozni kezdett.. A problémák súlyát jól mutatta, hogy gyakorlatilag forgószínpaddá vált a topmenedzsment.
Tavaly viszont felcsillant némi remény, mert a kulcsmutatók többségében elindult a fejlődés. Így ha sikerül a koronavírus "termelte" extra érdeklődést hosszabb távon is fenntartani a cégnek, akkor még az sem lehetetlen, hogy előbb-utóbb termelni is képes lesz a pénzt, nem csak nyelni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak