A nyilvános felhőmegoldással szembeni aggályok az elmúlt néhány évben folyamatosan fókuszban voltak, de az on-premise megoldások sem tökéletesek. Mit válasszunk?

Nem véletlenül fújódott jelenlegi méretére a cloud computing az elmúlt évtizedben, hiszen korábban elképzelhetetlen rugalmasságot nyújt a vállalatok számára az informatikai megoldások tekintetében. Nemcsak időt és pénzt takaríthatnak vele meg, hanem jóval rugalmasabbá is tehetik általa a működésüket, a piaci igények változására való reagálásukat.

Ám minden törekvés ellenére egy fontos tényezőben nem tudták meggyőzni a nagyvállalatok jelentős részét a szolgáltatói piac szereplői. Az üzletileg kritikus adatok csak nem akartak kivándorolni a szervezet saját határain belüli infrastruktúrából. De vajon igazuk van-e a tartózkodóknak, milyen veszélyek leselkednek a két tábor tagjaira, és van-e üdvözítő megoldás, amivel átvágható ez a gordiuszi csomó? Ezekre a kérdésekre keressük cikkünkben a válaszokat.

Ki és hogyan ellenőrzi az adatot?

Elválaszthatatlan részét képezi a biztonsággal kapcsolatos aggályoknak az adatok feletti ellenőrzés meghatározása. A helyben telepített IT-infrastruktúra esetében csak a vállalat rendelkezik a számára fontos információk felett, felhős tárolás esetén azonban külső fél is hozzáférhet. Vagy legalábbis ez tűnik triviálisnak – pedig a kép sokkal bonyolultabb ennél.

On-premise rendszerek esetében elméletileg a vállalat tartja kezében a kontrollt. De valójában milyen szintű ez az ellenőrzés? Tényleg csak az arra jogosult alkalmazottak férnek hozzá a bizalmas információkhoz? Minden szükséges biztonsági lépés – a patch-menedzsmenttől a jogosultságkezelésen át, a rosszindulatú belső visszaélések felderítéséig és megakadályozásáig – egyértelműen definiált, és be is tartják a szabályokat az élrintettek?

És, ha ezekre a kérdésekre kielégítő is a válasz, mi a helyzet egy sikeres hackertámadás esetén? Mert nem lehetnek illúzióink: a hálózati hozzáféréssel rendelkező on-premise rendszerek folyamatos támadás alatt állnak. Tökéletes biztonság pedig nem létezik, még az egyre fejlettebbé váló mesterséges intelligenciával támogatott biztonsági megoldások idejében sem.

A magas szinten szabályozott iparágakban tevékenykedő szervezetek, mint például a pénzintézetek számára azonban ez a fajta kockázat kezelhetőbbnek tűnik, mint külső szolgáltatóra bízni a vállalati titkokat. A felhőben ugyanis már közel sem egyértelmű, hogy ki ellenőrzi az adatot, még akkor sem, ha a tulajdonos személye vitathatatlan. A világ legjobb titkosítási eljárásai sem tudnak minden érintett meggyőzni arról, hogy saját infrastruktúrájukon kívül merészkedjenek az üzletileg kritikusnak minősülő információik tárolásával, feldolgozásával.

Noha a felhőszolgáltatók kivétel nélkül használnak biztonsági eszközöket, az adatok biztonságáért végső soron a tulajdonos felel. Többszintű autentikáció és titkosítás jelenthet megoldást erre a biztonsági kihívásra. Feltéve, ha az azonosítók és jelszavaik az előírt módon vannak kezelve. Gyenge jelszavak, social engineeringgel szemben védtelen felhasználók, felmondott alkalmazottak jogosultságának továbbélése stb. esetén a titkosítás önmagában kevés az üdvösséghez. Habár a felhasználó-menedzsment esetében a kényelem és biztonság szemben áll egymással, a gondatlanságból bekövetkező azonosító-kiszivárgás kivédése elsődleges szempont kell legyen.

Látható tehát, hogy bizonyos jelenségek attól függetlenül veszélyt jelenthetnek, hogy a szervezet saját berkeiben vagy külső szolgáltató közreműködésével biztosítja a működéséhez elengedhetetlen informatikai szolgáltatást. Nézzünk most néhány konkrét számot a jelenlegi biztonsági helyzetre vonatkozóan!

Veszélyek mindenhol

Öt évvel ezelőtt a vállalatok 53 százaléka használt legalább egy publikus felhőszolgáltatást. Jelenlegi arányuk 85 százalék – írja idén készített, felhős kiberbiztonsági tanulmányában a KPMG. Érdekes ellentmondásra mutat rá: a válaszadók 83 százaléka ugyanolyan jónak, de inkább jobbnak (42 százalékuk valamivel jobbnak, 21 százalékuk sokkal jobbnak) ítélte a felhőszolgáltatások biztonságát, mint az on-premise rendszerekét. A pozitív megítélés és a meglévő biztonsági szabályozások ellenére azonban tízből nyolc szervezet aggódik a munkavállalói együttműködés miatt. A válaszadók 40 százalékának pedig kifejezetten nagy kihívást jelent a kiberbiztonsági incidensek észlelése és kezelése a felhőben.

Ezt támasztja alá a McAfee október végén kiadott, Cloud Adoption and Risk Report című jelentése, amely több milliárd anonimizált cloud esemény alapján próbál képet festeni a felhős rendszerek használatáról és kockázatairól. A felhőben kezelt fájlok 21 százaléka tartalmaz érzékeny információt (ez két év alatt 17 százalékos növekedést jelent), miközben a cloud alapon megosztott, bizalmas adatokat is tartalmazó fájlok mennyisége egyetlen év alatt több mint másfélszeresére nőtt. Utóbbival kapcsolatban a McAfee megállapítja, hogy ezek között a nyílt, publikusan hozzáférhető linkek aránya is majdnem negyedével növekedett.

A legnagyobb probléma a McAfee szerint az Amazon AWS S3 tároló szolgáltatása körül van, ahol a biztonsági szakemberek már egymás szavába vágva figyelmeztetnek a védtelenül hagyott szenzitív vállalati és személyes adatokra. Tulajdonképpen csoda, hogy itt még nem történt semmilyen tömegszerencsétlenség: a példányok 5,5 százaléka egyenesen úgy van beállítva, hogy a tartalmat bárki olvashatja, aki ismeri az S3 bucketek címét. További részletek itt olvashatók.

Míg a fenti adatok az on-premise rendszerek felé billentenék a mérleg nyelvét, annak egy nagyon fontos aspektusával még nem foglalkoztunk. A helyszínen telepített rendszerek üzemeltetőivel, mint emberi erőforrással. Már három éve is több mint egymillió szakember hiányzott a piacról a Cisco saját becslése szerint, és a helyzet azóta sem javult, sőt! Másfél évvel ezelőtt már a konzervatív becslések is kétmilliós hiányról számoltak be, ami megnehezíti és költségesebbé teszi a bonyolult on-premise rendszerek magas szintű működtetését. Ezt támasztja alá az ISACA tanulmánya is, amely rámutat: a vállalatok 59 százalékánál volt betöltetlen IT-biztonsági pozíció a tavalyi év végén.

Ötvösmunka

A nehéz idők kivételes megoldásokat szülnek, tartja a mondás, és ez a megállapítás helytálló a jelenlegi IT-biztonsági helyzetre is. Egyszerre merül fel ugyanis az igény a költséghatékony, rugalmasan bővíthető rendszerek iránt, amiknek egyben biztonságosnak kell lenniük, és nem alkalmazhatnak óriási szakembergárdát üzemeltetésükhöz. Erre a kihívásra adnak választ a hibrid megoldások.

A hibrid felhős vagy hibrid IT-nek hívott platformok ugyanis ötvözik a két koncepció előnyös tulajdonságait azzal, hogy magukba olvasztják a különböző informatikai működési modelleket. Egyes feladatokat a nyilvános felhőbe, külső szolgáltató kezelésébe kiszervezve oldanak meg, az üzletileg kritikus adatokat viszont továbbra is a szervezet határain belül, magánfelhőben tárolják és dolgozzák fel (leginkább az angolul edge computingnak hívott peremhálózaton). A két környezet összekapcsolásáról WAN kapcsolatok gondoskodnak, az ügyféloldali kezelés egyszerűségéért pedig a hiperkonvergens kialakítás felel.

Ezzel a megoldással a nagyvállalatok megkaphatják a felhő kínálta rugalmasságot az erőforrás-használat tekintetében, azzal a költséghatékonysággal együtt, amit a felhasznált kapacitás utáni fizetés garantál. Emellett viszont nem kell adatszivárgástól tartaniuk, legalábbis abban az értelemben nem, ahogy a "klasszikus", cloudtól való ügyféloldali félelem jelentkezni szokott.

Cloud & big data

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.