A Google öt Chrome-kiegészítőt távolított el kínálatából, melyeket több mint 20 millióan használtak reklámblokkolásra. Az ok? Túlságosan kíváncsinak bizonyultak.

Kezdjük rögtön a lényeggel, azaz, hogy melyik kiterjesztéseket száműzte rendszeréből a Google. A következők bizonyultak elfogadhatatlannak a keresőóriás számára: AdRemover for Google Chrome, uBlock Plus, Adblock Pro, HD for YouTube, Webutation. Amint azt a bevezetőben is említettük, ezeket összesen több mint 20 milliónyian használták korábban, így jelentős számú felhasználót érint a bővítések törlésének ügye.

Túlságosan is kíváncsinak bizonyultak

Az összes eset felét egyébként egy reklámblokkoló követte el, állítja a felfedezést közzétevő AdGuard. Kettő az érintett kiterjesztések közül nem egyszerűen eltávolította a hirdetéseket a megjelenített weboldalakról, hanem mindezt úgy tette meg, hogy ehhez saját magát is meghamisította. Pontosabban létező, legitim szoftvereket leklónozva biztosította a felhasználó által elvárt funkcionalitást, miközben az app teljesítette alkotója eredeti elképzelését is, vagyis adatokat gyűjtött a gyanútlan internetezőkről.

Érdemes megjegyezni, hogy a fenti szégyenlista egyetlen eleme sem hozható kapcsolatba a két legnagyobb reklámblokkolóval, azaz az Adblock és az Adblocker Plus teljesen tiszta (ebben a tekintetben). Némelyik hátsó szándékkal rendelkező app neve azonban megtévesztően hasonlít a szegmensben uralkodó kiegészítők elnevezéséhez, ezzel próbálta ugyanis megtéveszteni a figyelmetlen felhasználókat.

Az említett ötös lista nem feltétlenül tartalmazza az összes, gyanús reklámblokkolót. Telepítés előtt érdemes tehát – továbbra is - figyelmesen elolvasni a felhasználási feltételeket és szabályokat. Azt a hosszú és száraz szöveget, amit a felhasználók többsége azonnal és automatikusan elfogad, hogy minél hamarabb használhassa az alkalmazást. Ez az óvatosság egyébként más szoftverek esetében sem árt.

Jó hír, hogy mivel a Google eltüntette a kiegészítőket áruházából, az internetezők zömének már nem lesz triviális beszerzésük, vagyis vélhetőleg többé nem fognak vele találkozni. Ugyanakkor azoknak, akiknél jelenleg is fut valamelyik a fenti ötösfogat tagjai közül, manuálisan kell eltávolítani, hogy meggátolható legyen a további adatszivárgás.

Együttműködés a jobb reklámokért

Érdekes helyzetben van az amerikai keresőóriás, hiszen minden alternatív bevételi forrása ellenére pénzének zöme még most is az online hirdetésekből származik (a legfrissebb adatok szerint az összes bevétel 85 százaléka). Ezt a piacot azonban az ad-blocker programok folyamatosan fenyegetik; a túl agresszívnak tartott reklámokat mind több internetező elégeli meg és telepít gépére szoftveres kiegészítőt eltüntetésük végett. A norvég fejlesztésű Opera odáig ment, hogy gyári, beépített reklámblokkolóval egészítette ki böngészőjét.

Ehhez hasonló megoldással gyarapodik a Chrome legfrissebb változata. Az ide vezető út első állomása volt a Coalition for Better Ads szövetség létrehozása a Facebookkal, a Washington Posttal és még számos, neves vállalattal együtt. A szervezet olyan állapotot szeretne elérni, amikor a hirdetők üzenetei is elérnek a felhasználókhoz (aminek bevételéből finanszírozhatók az online tartalmak), és az internetezők sem érzik túlzóan tolakodónak a felbukkanó üzeneteket.

Ez az erőfeszítés ért az idén célba: a Google, pontosabban Sridhar Ramaswamy, a cég hirdetésekért felelős részlegének vezető alelnöke korábban közölte, hogy a Chrome 2018 elejétől nem fog olyan reklámokat megjeleníteni, amik nem felelnek meg a Better Ads standardjainak. Legyenek ezek bármilyen weboldalon, legyen bármilyen szervezet a kiszolgálójuk - vagyis akár a Google saját hirdetéseinek egy részét is blokkolhatják, ha elég erős marad a keresőóriás elhatározása.

Ennek a vonalnak a legutóbbi képviselője a hét közepén megjelent Chrome 66. A Google böngészőjének legfrissebb kiadása - néhány kivételtől eltekintve - már intelligensen leállítja az egyébként automatikusan elinduló tartalomlejátszást a weboldalakon, tehát kevésbé zavaró böngészési élményt ígér.

Biztonság

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.