Sok előrejelzés igyekszik azt hangsúlyozni, hogy az egyre több helyen megjelenő és egyre jobb képességekkel rendelkező algoritmusok inkább csak átalakítják a munkaerőpiac szerkezetét, de összességében nem okoznak majd tömeges munkanélküliséget. Ez hosszabb távon akár még igaznak is bizonyulhat, ám egyelőre csak az elbocsátási hírek érkeznek futószalagon.
A legfrissebb delikvens maga a Google. A technológiai óriás régóta dolgozik különböző mesterséges intelligenciához köthető fejlesztéseken, amelyeket fel is használ szolgáltatásai erősítésére. Ennek egyik konkrét megnyilvánulása az az elsőként a Business Insider által hozott hír, miszerint a Google hirdetési részlegénél több száz embertől köszönnek el.
A lap birtokába került belső levél alapján a Large Customer Sales (LCS) csapatát érinti a leépítés. A csoport feladata a vállalat legnagyobb hirdetési partnereinek a megfelelő kiszolgálása, tájékoztatása. Ebben azonban a jelek szerint egyre nagyobb szerepet kap az algoritmusokra épülő automatizáció.
A Google Ads hirdetési platform az utóbbi időben rengeteg generatív MI-hez kötődő fejlesztéssel gazdagodott. A mindenkor elérhető chatbot például gördülékeny stílusban képes elirányítani az ügyfeleket az összetett rendszer útvesztőjében. Egy másik funkcióval az MI önállóan kreál képet és szöveget a készülő kampányhoz, pusztán néhány, a megrendelő által megadott paraméter, leírás alapján. A Performance Max néven futó algoritmuscsomag arra is képes, hogy élőben változtasson a reklámanyagok struktúráján, elemein, annak fényében, hogy azok milyen statisztikákat produkálnak.
MI a probléma?
Bár a Business Insider által megszerzett belső levél nem említi, az említett fejlesztések és az érintett részleg miatt teljesen egyértelműnek tűnik, hogy a most távozó munkatársak helyét már nem fogják később sem feltölteni, hiszen az algoritmus a jelek szerint legalább olyan jól ellátja a feladatot (bért viszont nem kell neki fizetni).
A két évvel ezelőtt még több mint 190 ezer dolgozóval rendelkező Google esetében persze néhány száz fő maximum kerekítési hibának tekinthető, ugyanakkor a 2022-es csúcs óta a vállalat folyamatos fogyókúrán van. Ennek leglátványosabb lépése az egy évvel ezelőtt bejelentett, 12 ezer főt érintő átszervezés volt. A vállalat kisebb darabokban azóta is karcsúsodik. Tavaly nyáron például a Waze csapatánál dolgozott a fűnyíró, azóta már kisebb lett a Google News gárdája is, legutóbb pedig pont egy MI-s terület, a Google Assistant kapcsán számoltunk be leépítésről.
Ugyan a Google-nél zajló elbocsátások egy része mögött nem feltétlenül az algoritmusok térnyerése, hanem egyéb gazdasági megfontolások állnak, az MI munkaerőpiacra gyakorolt hatását az IMF annyira jelentősnek értékelik, hogy a napokban a szervezet vezetője sürgette a döntéshozókat, hogy teremtsék meg a szükséges szociális védőhálót, és indítsák el a kiszolgáltatott munkavállalóknak szóló átképzési programokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak