Az Alphabet önvezető technológiára specializálódott vállalatának győzelmi jelentése szerint mindezt szinte hiba nélkül abszolválta az algoritmus.
Hirdetés
 

Jelentős mérföldkő eléréséről számolt be a héten a Waymo, az autonóm közlekedés egyik legígéretesebb úttörője. Az Alphabet leányvállalatának blogbejegyzése alapján a cég autói már több mint 1 millió mérföldet, azaz bő 1,6 millió kilométert tettek már meg közúton úgy, hogy a járművet az algoritmus irányította.

A megtett út hossza persze csak egy dolog, nagyon lényeges eleme a képletnek az is, hogy eközben mennyi és milyen súlyos közlekedési baleset történt a gép vezérelte kocsikkal. Utóbbi szempontjából sem nagyon kell szégyenkezniük a mérnököknek. Személyi sérülés egyáltalán nem történt ezen utak során, miközben mindössze két olyan súlyú balesetet regisztráltak, amelyeket kötelezően le kellett jelenteni az USA közlekedésbiztonsági hivatalának.

A legdurvább ütközés 2020-ban történt, amikor egy tizenéves sofőr mobiltelefonja nyomkodása közben hátulról belement a Waymo robottaxijába. A másik jelentésköteles eset 2021-ben következett be, de itt sem az algoritmus volt a hibás. A Waymo autója elé ugyanis szabálytalanul manőverezett egy másik kocsi, majd mindezt azzal tetézte, hogy hirtelen fékezésbe kezdett.

A fentiek mellett az 1 millió mérföld alatt csak további 18 kisebb incidens történt. Ezek intenzitása ugyan nem érte el azt a szintet, hogy baleseti adatbázisba kerüljenek, de a társaság összefoglalója "az átlázhatóság kedvéért" megemlíti a számot. A cég szerint az összes érintkezéssel járó esemény több mint felét az okozta, hogy egy emberi sofőr ment neki egy álló Waymo-járműnek.

Összehasonlításképpen: az amerikai autószövetség egy korábbi jelentése szerint a tapasztaltnak minősíthető 25 és 29 év közötti fiatal autóvezetők átlagosan 5,26 ütközést és 1,5 sérüléssel járó balesetet "hoztak össze" egymillió megtett mérföldenként.

Jó úton járnak, de mostantól kevesebben

Az eredmények annyiban nem meglepőek, hogy a Waymo az autonóm vezetésben érdekelt szereplők egyik veteránjának számít. A cég rendszere már hosszú évekkel ezelőtt is meggyőző teljesítményt mutatott az éves közlekedésbiztonsági jelentések során. A Waymo autói egy ideje többek között San Francisco zsúfolt útjait is koptatják, ahol a társaság még 2021 augusztusában indította be taxiszolgáltatásának tesztüzemét, ingyenes utakat biztosítva korlátozott számú felhasználónak, akik mellett emberi sofőrök ügyeltek az önvezető Jaguar elektromos járművek biztonságos közlekedésére. A cég egy évvel ezelőtt jelezte, technológiája már ott tart, hogy az autók akár biztonsági sofőr nélkül is elboldogulnának. Ehhez azonban még újabb engedélyekre van szükség az illetékes hatóságoktól.

Bármennyire is jól haladnak a fejlesztéssel a Waymónál, az anyacég által nemrégiben bejelentett nagyléptékű leépítésből ez a részleg sem marad ki. Sajtóhírek szerint a nagyjából 2600 fős gárdát idén januárban és most márciusban két lépcsőben összesen mintegy 8 százalékkal karcsúsítják.

Cloud & big data

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.