Hekkerek zsarolóvírussal vágták el a hajókat a ShipManager szoftver szervereitől.

Január 7-én jelentős ransomware-támadás érte a norvég DNV nevű tanácsadó cég ShipManager rendszerének szárazföldi szervereit. A cég tegnap kiadott közleménye szerint a támadásban érintett 70 ügyfél mintegy ezer hajója vesztette el kapcsolatát a központi flottamenedzsment rendszerrel. Az incidens nem érinti a hajók működésének biztonságát, sőt a ShipManager fedélzeti, offline funkcióit is zavartalanul tudják használni, állította a DNV.

A ShipManager egy kifejezetten tengeri flották menedzselésére szolgáló szoftverplatform. Lefedi a karbantartás-tervezéstől a legénység összetételének követéséig (pl. hogy minden szükséges területre van-e szakember) egy hajópark felügyeletének szinte minden területét.

Egyelőre keveset lehet tudni az ügyről

A ShipManager szervereit alapvetően eseményalapú jelentések naplózására használják, hogy azokat később kiértékeljék, írta a The Register. Ez alapján akár igaz is lehet a vállalatnak az az állítása, hogy a hajók működésére nincs hatással a támadás. Az incidensről egyébként értesítették a norvég rendőrséget, nemzetbiztonsági és adatvédelmi hatóságot, valamint a német kiberbiztonsági hatóságot is (a vállalatnak fontos központja van Hamburgban). Emellett felhívták ügyfeleik figyelmét, hogy ők is kötelesek értesíteni országuk illetékes adatvédelmi hatóságát.

Egyelőre ennyit lehet tudni. A vállalat ugyanis még azt sem közölte, hogy milyen zsarolóvírust használtak a támadók. De arról, hogy mi is fog történni, lehet némi fogalmunk a korábbi hasonló támadások alapján.

Az első komolyabb incidens 2017-ben történt. A dán Maersk hajózási óriáscéget 2017-ben lényegében teljesen lebénította a NotPetya. De a 300 millió dolláros kárnál is tanulságosabb volt a fertőzés mechanizmusa: a ransomware ugyanis Ukrajnában bukkant fel először, 2017 júniusában, ahol is egy ottani népszerű számlázószoftvert támadott. Ám a vírus gyorsan átlépte az országhatárt, és augusztusra elérte a Maersk rendszerét. A dán vállalat teljes globális hálózatát megfertőzve, és le is bénította, a cégnek a világ 75 kikötőjében kellett leállítania a tevékenységét.

Talán ez az incidens (pontosabban látványos hatása) is hozzájárult, hogy a hajózási és általában a logisztikai vállalatok egyre népszerűbb támadási célpontokká váltak. 2020-ban pl. megháromszorozódott az előző évhez képest az ellenük indított zsarolóvírus-támadások száma – azaz épp abban az évben, amikor a pandémia (és egy a Szuezi-csatornában elakadt konténerszállító) miatt amúgy is komoly fönnakadások voltak a nemzetközi szállítmányozásban.

Ez azóta sem változott. A The Register ezzel kapcsolatban idézi a Trellix (a McAfee Enterprise és a FireEye termékrészlegének egybegyúrásából 2022 tavaszán létrejött kiberbiztonsági márka) egy pár hónapja kiadott jelentését. A cég adatai szerint az Egyesült Államokban tavaly két negyedév között is megduplázódott a hajózási és általában a szállítmányozási cégek elleni zsarolóvírus-támadások száma. A trend azonban globálisan és érzékelhető, hogy a hekkerek figyelmének középpontjába került a közlekedési ágazat: ma már a telekommunikáció után a második legnépszerűbb célpontja a zsarolóvírus-támadásokat indító csoportoknak. A Trellix szerint az ilyen támadásokat gyakran kormányok finanszírozzák.

Biztonság

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.