Az elmúlt évben megháromszorozódott a zsarolóvírusos támadások száma a hajózási, logisztikai vállalatoknál. Többek között azért, mert könnyű és jövedelmező célpontnak tekintik őket a bűnözők.

A ransomware-támadások általános elszaporodásának lehettünk tanúi az elmúlt időszakban, különösen azt követően, hogy a szervezetek még kiszolgáltatottabbá váltak a távmunka elterjedésével. Utóbbi értelemszerűen megnehezíti a vállalati IT-csapatok dolgát a védekezés frontján, és ezzel a kibertérben aktív elkövetők is pontosan tisztában vannak. Mint ahogy azzal is, hogy egy szektor különösen csábító célpontnak számít.

Hajózni muszáj, már ha van mivel

A kibervédelemre szakosodott BlueVoyant nemrég nyilvánosságra hozott elemzéséből kiderül, hogy a zsarolóvírusos támadások száma a háromszorosára ugrott egy év alatt a hajózási és logisztikai piacon érdekelt vállalatoknál. Ez a komoly ugrás több tényező együttes hatásának tudható be. Ezek közül az egyik kulcselem maga a koronavírus-járvány, amelynek gazdaságra káros következményeit igyekeznek mindenhol felpörgetett aktivitással ellensúlyozni. Mindez azonban óriási nyomást helyez a globális ellátási láncokra, és konkrétan a szállítmányozást végző cégekre. Az alapból kapacitáshiánnyal és lemaradással küzdő szektor ráadásul tavasszal egy a Szuezi-csatornában történt baleset miatt további nem várt problémákkal szembesült.

A csúcsra járatott rendszerek és munkatársak valóságos paradicsomi állapotot jelentenek a hekkereknek, akik nyilvánvalóan azt is tudják, hogy a hajózási menetrendek annyira feszesek, hogy bármiféle kiesés beláthatalan következményekkel és károkkal jár a vállalati működés szempontjából. Ez pedig azt jelenti, hogy egy sikeres ransomware-támadással gyorsan és nagyon sok pénzhez juthatnak.

Hogy a dolgok még rosszabbul fessenek, arról maguk a szektorban tevékenykedő cégek tehetnek. A BlueVoyant anyaga szerint ugyanis a hajózási és szállítmányozási vállalatoknál tapasztalták a leggyengébb védelmi potenciált. Ez nem csupán a jellemzően régi, elavult rendszerek és eszközök miatt van, hanem azért is, mert sok helyen még az ismert sérülékénységek befoltozását sem végzik el, illetve a jelszókezelés minősége is hagy maga után kívánnivalót.

Nem tanultak NemPetyából?

Hogy micsoda kárt tud okozni egy-egy ilyen akció, arról a Maersk első kézből kaphatott tapasztalatot. A világ egyik legjelentősebb szállítmányozási cégét a NotPetya néven hivatkozott zsarolóvírussal 2017-ben fertőzték meg. A program pusztítása az akkori becslések szerint több mint egymilliárd dollárjába került a cégcsoportnak.

A ransomware a dán multi globális hálózatát megfertőzve gyakorlatilag leállította a cég működését, mivel világszerte 76 kikötőben kényszerítette rá tevékenységének felfüggesztésére. A Financial Timesnak adott interjújában a Maersk vezérigazgatója még 2017 nyarán mondta el, hogy a társaság teljes hálózata napokig működésképtelen volt, ide értve a levelezést és a vállalati kommunikációs rendszerek legnagyobb részét is. Akkoriban mindenhol a címlapokon szerepelt, hogy az alkalmazottak a saját okostelefonjukra telepített WhatsApp üzenetküldő alkalmazással próbálták áthidalni a problémát, és a Maersk később egy nagy csomó informatikai eszközt volt kénytelen újra megvásárolni – a nagyságrendeket jól érzékelteti, hogy a vállalat a világ 130 országában üzemeltet sok száz képviseletet, és összességében több mint 80 ezer ember alkalmaz.

A támadást követően ugyan a Maersk és más, szintén áldozatul esett szállítmányozási vállalatok is az informatikai rendszereik, védelmi képességeik megerősítéséről beszéltek, ám a nyilatkozatok nem feltétlenül egyenlőek a tettekkel. Ezt nem csak a mostani felmérés eredményei mutatják, de az is meglehetősen beszédes, hogy egy évvel ezelőtt arról számolhattunk be, miszerint a Maersk 150 fős leépítést kezdeményezett az angliai központú informatikai részlegnél, hogy az informatikai irányítási és felügyeleti központ feladatainak egy részét Indiába költöztethesse.

Biztonság

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.