A Maersk informatikusai nem is olyan régen még óriási munkában voltak a NotPetya zsarolóvírus pusztítása után. Ehhez képest januárban észrevették, hogy pozícióikat Indiában hirdetik, bár erről nekik még nem szólt senki.

A NotPetya néven hivatkozott zsarolóvírus 2017-es pusztítása az akkori becslések szerint több mint egymilliárd dollárjába került az érintett szervezeteknek, az egyik legnagyobb pofont pedig a szállítmányozásban, logisztikában és az energiaiparban is jelen lévő Maersk (A.P. Møller-Maersk) kapta, amely aktuálisan a világ legnagyobb konténerszállító vállalata volt. A ransomware a dán multi globális hálózatát megfertőzve gyakorlatilag leállította a cég működését, amennyiben világszerte 76 kikötőben kényszerítette rá tevékenységének felfüggesztésére. A vírus a Maersk Line, az APM Terminals és a Damco rendszereit is érintette, a közvetlenül is több százmillió dolláros kár pedig az óriásvállalat harmadik negyedéves pénzügyi eredményeiben is visszaköszönt.

A Financial Timesnak adott interjújában a Maersk vezérigazgatója még 2017 nyarán mondta el, hogy a társaság teljes hálózata napokig működésképtelen volt, ide értve a levelezést és a vállalati kommunikációs rendszerek legnagyobb részét is. Akkoriban mindenhol a címlapokon szerepelt, hogy az alkalmazottak a saját okostelefonjukra telepített WhatsApp üzenetküldő alkalmazással próbálták áthidalni a problémát, és a Maersk később egy nagy csomó informatikai eszközt volt kénytelen újra megvásárolni – a nagyságrendeket jól érzékelteti, hogy a vállalat a világ 130 országában üzemeltet sok száz képviseletet, és összességében több mint 80 ezer ember alkalmaz.

A Wired magazin két évvel ezelőtt részletes riportban számolt be a vírus pusztításáról és a kármentésről, amelyből kiderült, hogy a Maersk angliai informatikai központjában dolgozó szakembereknek 4 ezer szervert, 45 ezer új PC-t és 2500 alkalmazást kellett újratelepíteniük mindössze másfél hét alatt. Ez praktikusan a cég teljes IT-infrastruktúráját jelentette, és hősies erőfeszítésnek nevezhető, ha figyelembe vesszük, hogy a normális ügymenet mellett egy ilyen volumenű projekt jó fél évig is eltartott volna. Bár a Maersk mindenki szerint csak a zsarolóvírus-támadás járulékos áldozata volt, a kisebb csoda, hogy a világon 15 percenként dokkoló hajóival és 10-20 ezer ki- és berakodott konténerével mindössze 20 százalékkal csökkent a forgalma az incidens során.

A fejlődés áldozatokkal jár

A dolognak természetesen megvannak a maga tanulságai, például az, hogy az automatizálás majdnem totális függőséget jelent a digitális rendszerektől, és bizonyos arányok fölött az emberi erőfeszítések nem elégségesek a krízisek fájdalommantes átvászeléséhez. A vállalat már a helyreállítás során bejelentette informatikai rendszereinek nagyszabású fejlesztését, és az üzleti, technológiai és hatósági szereplők széles körű összefogását sürgette a digitális világ újragondolására. Hasnlóan látta a dolgot a Merck vagy a FedEx is, amelyek ugyancsak 300 millió dollár körüli veszteséget szenvedtek a malware-fertőzések nyomán, vagy a WPP és a TNT, amelyeket ugyancsak súlyosan érintett a zsarolóvírus, de erről nem hoztak nyilvánosságra konkrét adatokat.

A The Register keddi beszámolója alapján a Maersk most 150 fős leépítést tervez az angliai központú informatikai részlegnél, és a lap ott dolgozó forrásai szerint a az informatikai irányítási és felügyeleti központ feladatainak egy részét Indiába költözteti. Ezt a társaság illetékes vezetője egy február eleji körlevélben erősítette meg, de a cikk szerint az állásokat már egy-két héttel korábban hirdetni kezdte Indiában az UCS outsourcing-szolgáltatón keresztül. Azon túl, hogy az eljárás nem kifejezetten elegáns, a három hónapos periódusokra vetített, legalább 100 főt érintő leépítésekkel kapcsolatban a brit törvények egy másfél hónapos konzultációs periódust is előírnak, amely formailag azonban csak a hivatalos bejelentéssel kezdődött meg a cégnél.

A The Register a vállalatot és annak illetékes vezetőjét is megkereste az értesülésekkel kapcsolatban, de a riport megjelenéséig nem kapott válaszokat a kérdéseire. A további részleteket itt érdemes elolvasni, a kommentek között pedig az ottani munkavállalók véleményéből is ízelítőt kaphatunk – például azzal kapcsolatban, hogy szerintük egy hasonló helyzetben az indiai munkaszervezők mennyire lesznek majd hajlandóak odatenni magukat, és hogy a Maersk C-szintű vezetői mennyit tanultak a NotPetya pusztításából, illetve mit jelent a gyakorlatban a digitális világ korábban emlegetett újragondolása.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.