Az IBM és a Maersk már két éve közösen fejleszti azokat a blokklánc alapú megoldásokat, amelyeket most első ízben piacra is vinnének.

Az IBM és az A.P. Moller-Maersk tegnap jelentette be egy vegyesvállalat tervezett megalakítását, amelynek célja a tengeri áruszállítás hatékonyabb, átláthatóbb és biztonságosabb megoldásainak bevezetése lenne. A két társaság már 2016 közepe óta együttműködést folytat egy nyílt szabványokra épülő platform feljesztésében, amely a blokkláncra (blockchain) és más innovatív technológiákra alapozva egy teljesen új ökoszisztémát építene fel a határokon átnyúló kereskedelemben, bevonva az ellátási láncban megjelenő különböző cégeket és szervezeteket.

A szállítmányozásban, logisztikában és mellesleg az energiaiparban is utazó Maersk fő tevékenysége a konténerhajóztatás. Bár a dán üzleti konglomerátum errefelé kevéssé ismert, egy olyan vállalatcsoportról van szó, amelynek értéke jóval meghaladja az IBM-ét is, Maersk Line nevű egysége pedig hosszú ideig a világ legnagyobb kapacitással működö tengeri szállítója volt. (Csak tavaly év végén előzte meg a kínai Cosco, amelynek nevével legutóbb az Évszázad Második Legnagyobb Üzlete, a Budapest-Belgrád vasútvonal bővítése kapcsán találkozhattunk.)

Kikapcsolnák a köztes szereplőket

Az új, New York-i székhelyű vegyesvállalat, amelynek egyelőre nem találtak nevet, legelsősorban két megoldás piacosításában és felskálázásában lesz érdekelt. Az egyik a vállalati felhasználásra szánt IBM Blockchain Platform technológiai alapjain működő hajózási pipeline, amely lehetővé tenni az áru mozgásának valós idejű, transzparens nyomon követését. A másik az okos szerződések rendszere lenne, ami szintén az IBM cloud szolgáltatás formájában igénybe vehető blokkláncára épülne, ami közvetlen, gyors, olcsó és biztonságos alternatívát jelentene a szállítmányozáshoz kapcsolódó, idő- és papírigényes folyamatokra.

A Maersk közleménye szerint évente 4 ezer milliárd darab árucikk utazik egyik pontból a másikba, a fogyasztók által napi szinten használt termékek 80 százaléka pedig a tengert is megjárja. Az áruk feldolgozásához és adminisztrációjához szükséges dokumentációs munka önmagában is a fizikai szállítás költségeinek ötödét teszi ki. A Világgazdasági Fórum ehhez képest azt valószínűsíti, hogy a nemzetközi ellátási lánc ilyen szempontból történő "akadálymentesítése" közvetve a globális kereskedelem 15 százalékos fellendülését eredményezhetné, ami pedig értelmeszerűen pozitív hatással lenne a gazdasági növekedésre és munkahelyteremtésre.

A blokklánc nem csak valutázásra alkalmas

A tervek szerint a vegyesvállalat a szabályozókkal való egyeztetést követően állna elő konkrét termékeivel, amire a tegnapi bejelentés értelmében egy fél éven belül sor kerülhet. A platformot az elmúlt időben egy sor érintett nagyvállalat és kormányzati szervezet tesztelte, köztük olyanok, mint a DuPont, a Dow Chemical, a Tetra Pak, a houstoni és a rotterdami kikötő, a holland vámhatóság vagy az amerikai vámügyi és határvédelmi hivatal. A technológia iránt állítólag már érdeklődik a Procter & Gamble, az Agility Logistics, az APM Terminals, a perui vámhatóság és a kínai Kuangtung behozatali-kiviteli vizsgálati hivatala is.

A közlemény az IBM illetékes alelnökét is idézi, aki szerint a vállalat fejlesztéseivel a blockchain technológia ma már világosan alkalmas az új üzleti modellek megalapozására. A Maersk mint együttműködő partner jelentőségét abban látja, hogy a dán cégóriás sokat tehet az új megoldások elterjesztéséért a sok millió potenciális ügyfél (a komplex nemzetközi hálózatokat működtető üzletek) bevonásával. Az IBM szerint a blokklánc olyan innováció, amelynek révén a piaci szereplők új, eddig kiaknázatlan gazdasági lehetőségekhez jutnak.

Ahogy arról mi is rendszeresen beszámolunk, a blockchain technológia nem, vagy nem elsősorban a kriptovalutáról szól. A nyílt forráskódú elosztott főkönyvi rendszerekben az egyéb banki-pénzügyi alkalmazásokon túl az okos szerződésektől az egészségügyi adatnyilvántartásig mindenhol potenciált látnak. Ilyen terület a lehet a termékinformációk hitelességének ellenőrzése vagy a speciális biztosítási szolgáltatások, az informatikai szolgáltatásként nyújtott Blockchain-as-a-Service (BaaS) megoldások pedig segíthetnek a saját infrastruktúra és számottevő fejlesztői kapacitás hiányán is. Az IBM és a Maersk terveit is ilyen összefüggésben érdemes figyelni: egy közös hongkongi-szingapúri projekt például hasonló módon újítaná meg a hasonló problémákkal küzdő kereskedelemfinanszírozási rendszereket.

Cloud & big data

Melyik városban működik a legtöbb megfigyelő kamera?

A legjobban bekamerázott városok globális toplistáján 20-ból 18 kínai települést találunk, és a világ összes ilyen megfigyelő eszközének is több mint a fele működik Kínában.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Érdemes-e használt szoftvert venni a vállalatnak? És ha igen, hogyan? Egy biztos, nem úgy, mint egy használt autót.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.