Újra lendületet kapott az okostelefonok piaca az idei első negyedévben. A növekedés nem látványos, de a Gartner által mért 1,3 százalékos plusz mindenképpen jobban néz ki, mint az előző negyedév 5,6 százalékos mínusza, vagy az IDC által mért stagnálás.
Közel félmilliárd eladott telefon
Az év első három hónapjában összesen 455 millió mobiltelefon adtak el a Gartner legfrissebb jelentése szerint. Ebből 383,5 millió okostelefon volt, de a teljes értékesített mennyiség közel 16 százaléka – darabszámra 71,5 millió – még mindig butatelefon.
A negyedév során főleg a belépő szintű (max. 100 dollár) és a középkategóriás (max. 150 dollár) telefonokra volt kereslet. A csúcskategóriás készülékek viszont kevésbé fogytak. Ez azért más képet fest a fogyasztói igényekről, mint az előző negyedév. Akkor ugyanis a Gartner arra vezette vissza a lassulást, hogy fogy a butatelefonról váltók száma, és nincsenek vonzó ajánlatok az alsó kategóriában – akik meg váltanak, inkább minőségi telefont választanak.
Egyre nagyobb a kínai vszély
A piac közel 60 százalékát lefedő öt vezető gyártó közül három tudta növelni a piaci részesedését: az Apple, a Huawei és a Xiaomi, míg a Samsung és az OPPO veszített. Az Apple 0,4 százalékpontot nyert, de a két kínai gyártó negyedévről negyedévre foglal le egyre nagyobb szeletet a piacból. A Huawei csak 1,5 százalékponttal növelte a részesedését, de a Xiaomi több mint duplájára: 3,4 százalékról 7,4 százalékra. Ha tartja ezt a növekedési tempót, hamarosan nem csak a Huaweit, de akár a Samsungot is beérheti.
A Samsung ha minimális mértékben is, de kevesebb készüléket adott el, mint egy éve: ez kb. 200 ezer darabot jelent, ami pár tized százaléka a leszállított mennyiségnek. Ezt a csökkenést annak ellenére szenvedte el, hogy a Galaxy S9 és S9+ kifejezetten jó fogadtatásban részesült. A verseny azonban most nem ott dőlt el, hanem az alsóbb kategóriákban. A kínai szállítók ráadásul nem csak hazai pályán, hanem Európában és Latin-Amerikában is veszélyeztetik a legnagyobb telefongyártó pozícióit. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy például az USA-ban nem állnak jól a kínai telefongyártók – lásd legújabban a ZTE vesszőfutását vagy a Huawei körüli problémákat –, márpedig az Egyesült Államok továbbra is nagyon fontos piac minden szállítónak.
Az Apple összesítésben jól negyedévet zárt, 4 százalékkal nőttek az eladásai és a piaci részesedését is tudta növelni, igaz utóbbit csak 0,4 százalékponttal. A legkelendőbb az az iPhone X volt. Ugyanakkor a Gartner elemzői szerint a következő készülékeknél valami komolyat kell elővezetnie a gyártónak ahhoz, hogy fenntartsa a növekedés ütemét. Bár az Apple bevételeinek zöme továbbra is a telefonokból származik, részaránya az elmúlt három évben leheletnyit csökkent, miközben a szolgáltatásokból származó bevételek közel megduplázódtak, és ma már a második legnagyobb bevételi forrást jelentik.
Megkérdőjelezhetetlen az Android hegemóniája
Operációs rendszerek szempontjából most már valóban kétszereplős a piac. Az Andoid és az iOS mellett a mérhetetlen tartományba süllyedt minden más operációs rendszer piaci részesedése: összesen 130 ezer olyan készülék kelt el a negyedév során, amelyen nem a két nagy operációs rendszer valamelyike fut. Jelenleg az androidos készülékek adják a piac 85,9 százalékát.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak