Pedig a negyedik negyedévben az Apple nagyon beerősített. A teljes piac azonban stagnál.

Erős negyedik negyedévvel faragott hátrányából az Apple a Samsunggal szemben tavaly az okostelefon-piacon, így a negyedéves versenyt megnyerte. Az év viszont a dél-koreai cégé volt – áll az IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker című jelentésében. Az egész évet nézve közel 2 százalékkal tudta növelni szállításait egy lényegében stagnáló piacon, ahol ráadásul elképesztő tempóval nyomuló kihívókkal (Xiaomi, Oppo, Huawei) kell megküzdeni.

Belassult a piac

A negyedik negyedév meglehetősen nehéznek bizonyult. A teljes piac 6,3 százalékkal zsugorodott éves összevetésben. 2016 utolsó három hónapjában még közel 431 millió darab telefont szállítottak a gyártók, tavaly viszont már nem érte el a 404 milliót a leszállított mennyiség. Az egész évet nézve kevésbé gyászos a helyzet. 2016-hoz képest tavaly mindössze 1 millióval csökkent a globálisan leszállított okostelefonok mennyisége, de mivel így is 1,472 milliárd darab készülékről beszélünk, ez gyakorlatilag stagnálást (0,1 százalék csökkenés) jelent.

A piac zsugorodását elsősorban a csúcskészülékek cseréjének elmaradása okozta, írja a kutatócég. A felhasználók nem voltak hajlandók drága mobiljaikat új, ám még drágább modellekre cserélni. Anthony Scarsella kutatásvezető úgy értékelte a piaci folyamatokat, hogy bár nagyon sok innováció történt – teljes kijelzős, keret nélküli készülékek, fejlődő mesterséges intelligencia, már használható biometrikus azonosítás stb. –, a felhasználók úgy ítélték meg, hogy az újdonságokkal járó előnyöket túl drágán adják a cégek, azaz összességében egyelőre nem éri meg a váltás.

A kutatók szerint a piac alakulását erősen befolyásolják a kihívók is (pl. a Honor, a Vivo, a Xiaomi vagy az Oppo), melyek egyre jobb ár-érték arányú készülékekkel és kellően széles portfólióval loholnak a vezető gyártók nyomában.

A vezető duó

A negyedik negyedév nyertese az Apple volt annak ellenére, hogy éves összevetésben 1,3 százalékkal kevesebb készüléket sikerült eladnia. Azzal nyerte meg a versenyt, hogy végül a negyedév során a legkisebb zsugorodást szenvedte el. 2016 utolsó három hónapjában még 78,1 millió készüléket szállított, tavaly viszont egymillióval kevesebbet, de még így is sikerült a piaci részesedését 1 százalékponttal növelni. (Éves szinten lényegében stagnált az értékesítés.) A negyedév eladásai elsősorban az új szériának – iPhone 8, 8 Plus, X – volt köszönhető, bár a csúcskészüléknek számító iPhone X-re a vártnál némileg szerényebb volt a kereslet. Az előrendelések ugyan kiemelkedőek voltak, de az új készülék körüli hájp túlságosan gyorsan lecsengett.

A nagy rivális, a Samsung ugyan megnyerte az éves versenyt a leszállított darabszámot illetően, ám az utolsó negyedéve lényegesen nagyobb visszaesést hozott éves összevetésben, mint az Apple-é. A 2016 utolsó három hónapjában leszállított 77,5 millió darab készülékkel szemben tavaly 4,4 százalékkal kevesebbet, 74,1 milliót szállítottak. Ezzel együtt a Samsung a körülményeket is figyelembe véve óriásit ment tavaly. Átvészelte vezetője bebörtönzését és a Note 7-fiaskót is. Sőt a Note 8 kifejezetten sikeres modellnek bizonyult. Bár a kínai gyártók és az Apple közös pressziójáűval kell megküzdenie, az IDC szerint az idén érkező Galaxy S9-cel sok új ügyfelet nyerhet meg magának.

A követő kínai szentháromság

A három piacvezető kínai gyártó közül kettő, a Huawe és az Oppo szintén megszenvedték a negyedik negyedévet, előzőnek közel 10, utóbbinak több mint 13 százalékkal csökkentek a szállításai 2016 végéhez képest. A Xiaomi viszont óriási növekedést produkált: lényegében megduplázta a leszállított mennyiséget. 2016 utolsó három hónapjában még csak 14,3 millió készüléket szállított, tavaly viszont már 28,1 milliót.

A kínai gyártó sikerének egyik titka a sajátos üzletpolitikája, különböző megállapodások révén nagyon olcsón adja a telefonjait, és arra törekszik, hogy a hozzájuk nyújtott szolgáltatásokon keresztül fizettesse meg a vásárlókkal a készüléket is. A Xiaomi egyébként amellett, hogy még mindig nagyon fontosnak tartja a hazai piacát, egyre inkább a két legnagyobb külpiacára, Indiára és Oroszországra koncentrál. Emellett megkezdte az indonéz piac felépítését is. A cég minden fronton (online és offline) növelni szeretné kiskereskedelmi jelenlétét a főbb piacain.

 
IDC Top Five Smartphone Company 2017 Q4
Infogram


Érdekes a Huawei eredménye, amely épp akkorát esett az utolsó negyedévben, amekkorát nőtt egész évben. Az IDC szerint elsősorban a Honor márka sikere segített a cégen mind Kínában, mind a külpiacokon. A Huawei Mate márkájú készülékei jók és jó áron kerülnek a boltokba. A jövőbeni sikerességhez azonban ez önmagában kevés. Nagy lehetőség lenne például az AT&T-vel és a Verizonnal kötött megállapodás, amely szerint az amerikai szolgáltató Huawei márkájú mobilkészülékeket ajánlana az ügyfeleinek. Egyelőre azonban mindkét szolgáltatón nagyon nagy a politikai nyomás, hogy ne engedjenek be kínai gyártókat a hálózatukba.

Az Oppo, követve a kínai gyártók bevett modelljét, eddig főleg a hazai piacon jeleskedett. Tavaly azonban a nemzetközi porondon is jelentős előrelépést tett. A főbb csapásirány egyelőre Dél-Kelet-Ázsia (India, Indonézia, Vietnam), de ott nagyon erős kampányokat futtatott. A negyedik negyedéves visszaesést az IDC elsősorban arra vezeti vissza, hogy a gyártó újragondolta értékesítésicsatorna-stratégiáját.

Mobilitás

Előfizetésekből és pólókból is tollasodhatnak a youtuberek

Bár a YouTube-on lehet a legjobban keresni, a videósok túlnyomó többségének a hideg vízre való sem jön össze. A platform új szolgáltatásai most a sok követővel és kevés bevétellel futó csatornákon segítenének.
 
Hirdetés

A felhőből érkezhet megoldás a zsarolóvírusokra

Azonnal felismeri, kezeli és megoldást nyújt a felhő alapú Cloud CPE rendszer a megjelenő zsarolóvírusokra. Az egyedülálló szolgáltatáshoz a T-Systems Magyarország ügyfelei Európában elsőként férhetnek hozzá.

Mintakeresés és –felismerés a személyes adatok védelmének szolgálatában. Természetesen a mesterséges intelligencia aktív közreműködésével.

a melléklet támogatója az SAS Institute

Hirdetés

Öt lépés a GDPR-kompatibilis adatkezeléshez

Az adatmenedzsment komplex feladat, amit a GDPR bevezetésével minden korábbinál körültekintőbben kell kezelni a cégeknek, különösen a heterogén vállalati rendszerekben. A többlépcsős folyamaton a SAS Institute szakértője, Szász Viktor vezet végig.

Reakció „A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál” című cikkünkre, amely a CIO Hungary 2018 konferencia tudásmegosztást segítő programjának tapasztalatait foglalta össze.

A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.