Komoly változást jelez az okostelefon-piacon a Gartner is: a tavalyi záró negyedévben először csökkent a piac 2004 óta, amikortól a piackutató méri az okostelefon-piac alakulását. Az év utolsó három hónapjában a gyártók 5,6 százalékkal kevesebb telefont értékesítettek globálisan, mint 2016 negyedik negyedévében – az egész évet nézve viszont 2,7 százalék volt a növekmény. Az IDC február elején a negyedik negyedévről pozitívabb képet festett: az év egyik legerősebb időszakára stagnálást (0,1 százalékos csökkenés) mért. Az év egészére viszont több mint 6 százalékos csökkenést mutattak a számai. (A két piackutató mérései között az eltérő metodológia miatt mindig vannak eltérések.)
A csökkenést a Gartner is hasonló okokra vezeti vissza, mint az IDC: egyrészt lelassult a váltás a középkategóriás, de hagyományos (ún. feature phone) telefonokról okostelefonokra, részben azért, mert nincsenek a piacon igazán alsó kategóriás (a Gartner elnevezésében ultra-low-cost) készülékek, másrészt akik váltanak, előnyben részesítik a minőségi telefonokat. És részben ez utóbbival függ össze a piac zsugorodásának másik oka: lassul a csereciklus, mert akik minőségi telefont vesznek, azt hosszabb ideig is használják.
A Gartnernél a Samsung nyerte a versenyt
A gyártók közötti versenyt nézve az érdekes, hogy míg az IDC mérései szerint az Apple a negyedik negyedév nyertese az értékesített darabszámot nézve, az egész évet nézve pedig a Samsung szállította a legtöbb telefont, addig a Gartner adatai szerint a tavalyi év utolsó három hónapjában is a Samsung volt a legnagyobb gyártó. Az Apple 73,2 millió telefont, a Samsung pedig 74 milliót szállított az adott időszakban.
A Samsung még egy területen javított a pozícióján. Bár a Galaxy S8 és S8+ modellek értékesítése némileg lassult, a modellek sikeresek voltak, és javították a gyártó átlagos eladási árszintjét. A Gartner szerint a Samsung kilátásaik jók: a barcelonai Mobile Word Congressre időzítve érkeznek az új csúcsmodellek, melyek várhatóan megdobják a gyártó első negyedéves értékesítéseit.
Abban együtt mozog a két piacvezető, hogy éves összevetésben csökkent az értékesített darabszámuk. Ennek ellenére a piaci részesedésüket tudták növelni, mivel a piac közel 40 százalékát adó kisebb gyártók részesedése több mint 5 százalékponttal csökkent, amiből mind az öt piacvezető gyártó (a Samsung és az Apple mellett a Huawei, a Xiaomi és az OPPO) profitált.
Az Apple egyébként éves összevetésben 5 százalékkal kevesebb telefont szállított a negyedik negyedévben, mint egy évvel korábban - annak ellenére, hogy ebben az időszakban jelentek meg az új készülékek. A Gartner szerint az Apple eladásait visszafogta az, hogy csúcskészüléke, az iPhone X később került piacra, mint a 8 és 8 Plus modell. Sokan ugyanis megvárták a cserével az iPhone X-et, és ezért elodázták a készülékcserét. Az sem tett jót az értékesítéseknek, hogy a gyártásai kapacitás korlátai miatt nagyon sokat kellett várniuk a csúcstelefonra az előrendelőknek.
Ugyanaz lesz, mint a PC-gyártásnál?
A helyzet emlékeztet némileg arra, ami a PC-gyártásban lezajlott: ahogy a piac telítődött, és egyre kisebb volt a nyereség a hardvergyártáson, úgy kaptak erőre a távol-keleti gyártók, és hódították meg a piacot, míg a hagyományos PC-gyártók egyre inkább a szoftverek és szolgáltatások irányába mozdultak el. A mobilpiacon némileg bonyolultabb a helyzet, hiszen ott kompakt – hardvert, szoftvert és szolgáltatást is tartalmazó – készülékek kerülnek piacra, mégis egyre inkább a távol-keleti gyártók dominálnak.
A nagy nyertesek a Gartner adatai szerint is kínai gyártók: a Huawei, a Xiaomi és az OPPO, bár utóbbi némileg kevesebb telefont szállított, mint egy évvel korábban (az IDC a Huawei esetében is csökkenést mutatott ki). A Xiaomi viszont hatalmasat nőtt. Egy év alatt közel 80 százalékkal növelte a szállításait: 2016 záró negyedévében 16,8 millió, tavaly pedig 28,2 millió készüléket szállított. Piaci részesedése 3,6 százalékról 6,9 százalékra nőtt. A Mi és Redmi modellel elsősorban Ázsiában és a Csendes-óceán térségében (APAC) volt sikeres, de Kínában is javított pozícióján a gyártó.
A Huawei jövőbeni kilátásai két térség, az APAC régió és az Egyesült Államok piaca befolyásolja. A Huawei az AT&T-vel és a Verizonnal is megállapodást kötött telefonértékesítésre. A két mobilszolgáltatóra azonban komoly kormányzati nyomás nehezedik, hogy nemzetbiztonsági okokból ne közösködjenek a kínai gyártóval.
A Gartner mérte a mobil operációs rendszerek – lényegében kétszereplős – piacát is: az Android piaci részesedése az egész tavalyi évet nézve hajszál híján 86 százalék, az iOS-é 14 százalék. Minden más operációs rendszer a piac 0,1 százalékán osztozik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak