Az IDC után a Gartner számai is a piac zsugorodását mutatják. A kínai gyártók azonban hasítanak.

Komoly változást jelez az okostelefon-piacon a Gartner is: a tavalyi záró negyedévben először csökkent a piac 2004 óta, amikortól a piackutató méri az okostelefon-piac alakulását. Az év utolsó három hónapjában a gyártók 5,6 százalékkal kevesebb telefont értékesítettek globálisan, mint 2016 negyedik negyedévében – az egész évet nézve viszont 2,7 százalék volt a növekmény. Az IDC február elején a negyedik negyedévről pozitívabb képet festett: az év egyik legerősebb időszakára stagnálást (0,1 százalékos csökkenés) mért. Az év egészére viszont több mint 6 százalékos csökkenést mutattak a számai. (A két piackutató mérései között az eltérő metodológia miatt mindig vannak eltérések.)

A csökkenést a Gartner is hasonló okokra vezeti vissza, mint az IDC: egyrészt lelassult a váltás a középkategóriás, de hagyományos (ún. feature phone) telefonokról okostelefonokra, részben azért, mert nincsenek a piacon igazán alsó kategóriás (a Gartner elnevezésében ultra-low-cost) készülékek, másrészt akik váltanak, előnyben részesítik a minőségi telefonokat. És részben ez utóbbival függ össze a piac zsugorodásának másik oka: lassul a csereciklus, mert akik minőségi telefont vesznek, azt hosszabb ideig is használják.

A Gartnernél a Samsung nyerte a versenyt

A gyártók közötti versenyt nézve az érdekes, hogy míg az IDC mérései szerint az Apple a negyedik negyedév nyertese az értékesített darabszámot nézve, az egész évet nézve pedig a Samsung szállította a legtöbb telefont, addig a Gartner adatai szerint a tavalyi év utolsó három hónapjában is a Samsung volt a legnagyobb gyártó. Az Apple 73,2 millió telefont, a Samsung pedig 74 milliót szállított az adott időszakban.

A Samsung még egy területen javított a pozícióján. Bár a Galaxy S8 és S8+ modellek értékesítése némileg lassult, a modellek sikeresek voltak, és javították a gyártó átlagos eladási árszintjét. A Gartner szerint a Samsung kilátásaik jók: a barcelonai Mobile Word Congressre időzítve érkeznek az új csúcsmodellek, melyek várhatóan megdobják a gyártó első negyedéves értékesítéseit.

Abban együtt mozog a két piacvezető, hogy éves összevetésben csökkent az értékesített darabszámuk. Ennek ellenére a piaci részesedésüket tudták növelni, mivel a piac közel 40 százalékát adó kisebb gyártók részesedése több mint 5 százalékponttal csökkent, amiből mind az öt piacvezető gyártó (a Samsung és az Apple mellett a Huawei, a Xiaomi és az OPPO) profitált.

 
Gartner Smartphone market 2017 Q4
Infogram


Az Apple egyébként éves összevetésben 5 százalékkal kevesebb telefont szállított a negyedik negyedévben, mint egy évvel korábban - annak ellenére, hogy ebben az időszakban jelentek meg az új készülékek. A Gartner szerint az Apple eladásait visszafogta az, hogy csúcskészüléke, az iPhone X később került piacra, mint a 8 és 8 Plus modell. Sokan ugyanis megvárták a cserével az iPhone X-et, és ezért elodázták a készülékcserét. Az sem tett jót az értékesítéseknek, hogy a gyártásai kapacitás korlátai miatt nagyon sokat kellett várniuk a csúcstelefonra az előrendelőknek.

Ugyanaz lesz, mint a PC-gyártásnál?

A helyzet emlékeztet némileg arra, ami a PC-gyártásban lezajlott: ahogy a piac telítődött, és egyre kisebb volt a nyereség a hardvergyártáson, úgy kaptak erőre a távol-keleti gyártók, és hódították meg a piacot, míg a hagyományos PC-gyártók egyre inkább a szoftverek és szolgáltatások irányába mozdultak el. A mobilpiacon némileg bonyolultabb a helyzet, hiszen ott kompakt – hardvert, szoftvert és szolgáltatást is tartalmazó – készülékek kerülnek piacra, mégis egyre inkább a távol-keleti gyártók dominálnak.

A nagy nyertesek a Gartner adatai szerint is kínai gyártók: a Huawei, a Xiaomi és az OPPO, bár utóbbi némileg kevesebb telefont szállított, mint egy évvel korábban (az IDC a Huawei esetében is csökkenést mutatott ki). A Xiaomi viszont hatalmasat nőtt. Egy év alatt közel 80 százalékkal növelte a szállításait: 2016 záró negyedévében 16,8 millió, tavaly pedig 28,2 millió készüléket szállított. Piaci részesedése 3,6 százalékról 6,9 százalékra nőtt. A Mi és Redmi modellel elsősorban Ázsiában és a Csendes-óceán térségében (APAC) volt sikeres, de Kínában is javított pozícióján a gyártó.

A Huawei jövőbeni kilátásai két térség, az APAC régió és az Egyesült Államok piaca befolyásolja. A Huawei az AT&T-vel és a Verizonnal is megállapodást kötött telefonértékesítésre. A két mobilszolgáltatóra azonban komoly kormányzati nyomás nehezedik, hogy nemzetbiztonsági okokból ne közösködjenek a kínai gyártóval.

 
Gartner Smartphone market 2017 Q4, Smapthone OS
Infogram


A Gartner mérte a mobil operációs rendszerek – lényegében kétszereplős – piacát is: az Android piaci részesedése az egész tavalyi évet nézve hajszál híján 86 százalék, az iOS-é 14 százalék. Minden más operációs rendszer a piac 0,1 százalékán osztozik.

Mobilitás

Összezuhantak a Meta részvényei, amikor kiderült, hogy az MI pénzbe kerül

Sokan próbáltak szabadulni a papíroktól, miután a vállalat lassulásra figyelmeztetett a mesterséges intelligencia fejlesztésével összefüggő, hosszabb távra szóló beruházásokra hivatkozva.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.