Tempósan gyarapszik a Salesforce.com. Idén már 4 miliárd dollárt költött kisebb-nagyobb cégek megszerzésére. A Demandware-ért idén júniusban 2,8 milliárdot adott, majd augusztusban 750 ezret a Quip nevű stratupért. Ez utóbbi felvásárlásról egyébként azt nyilatkozta a Salesforce-vezér, Marc Benioff, hogy valójában nem is a cég, hanem annak vezetője, Bret Taylor ért meg ennyi pénzt.
A közelmúltban arról is írt több jól értesült gazdasági lap, köztük a The Wall Street Journal, hogy a Twittert is Benioffék veszik meg (erről itt írtunk bővebben). A hírre 6 százalékot esett a Salesforce árfolyama – a Twitteré viszont emelkedett 5-tel. Benioff egy a CNBC-nek adott nyilatkozatában aztán pontosított: érdeklődtek, de nem veszik meg. Meg is zuhant a Twitter a tőzsdén.
Lehet, hogy más üzletek is kútba esnek?
Az egykori amerikai külügyminiszter, Colin Powell, aki egyébként a vezérkari főnökök tanácsának elnöke is volt egy időben, nyugdíjas politikusként tagja lett a Salesforce igazgatótanácsának. Múlt hónapban azonban feltörték a postafiókját, és e-mailjeit a DC Leaks közzé is tette. A levelek meglehetősen rosszul jöttek az amerikai elnökválasztás hajrájára készülő demokrata elnökjelöltnek, Hillary Clintonnak, de valószínűleg más sem repesett.
A levelek között ugyanis volt egy olyan is, ami a Salesforce felvásárlási terveiről készült. Az ilyen előkészítő anyagokat igazgatótanácsi tagként Powell hivatalból megkapta. A meglehetősen hosszú prezentációban (a lényegi táblázatot a The Wall Street Journal oldalán is meg lehet nézni) 14 potenciális célpont volt.
A legnagyobb az Adobe, melynek piaci értéke közel 54 milliárd dollár (a Salesforce-é 49 milliárd), de voltak kisebb cégek is, például a Zendesk. Az elemzés érdekessége, hogy májusban készült, és két olyan cég is szerepel rajta, amelynél Benioffék érdekeltek voltak. A LinkedIn-ért sokáig csatáztak a Microsofttal, a Demandware-t pedig meg is vették. Ugyanakkor nem szerepel rajta a Twitter, amiről meg ugye maga Benioff nyilatkozta, hogy csak vizsgálták az esetleges felvásárlásának lehetőségeit.
Mint a kémfilmekben...
Az érintettek hallgatnak – legfőképpen Colin Powell. A Salesforce szóvivője pedig azzal ütötte el a dolgot, hogy cége megfontoltan tervezi meg az akvizícióit, és időről időre széles körben megvizsgálja ebből a szempontból a piacot. Tényleges felvásárlás azonban ezekből nagyon ritkán lesz.
A listán szereplő vállalatok sem akarták kommentálni a dokumentumot. A Pegasystems szóvivője is csak annyit mondott, hogy megtisztelő egy ilyen listán szerepelni, de nem voltak tárgyalások a két cég között.
Az ominózus lista (kattintson a képre, és nézze meg nagyobb méretben)
Pedig a dokumentum többnek tűnik annál, mint aminek a Salesforce szeretné beállítani. A legnagyobb/legfontosabb célpontokról nagyon részletes adatokat gyűjtöttek össze. A mintegy 60 slide-ból álló prezentációnak például közel a harmada foglalkozik azóta fel is vásárolt Demandware-rel, és hasonló terjedelmet szenteltek a ServiceNow-nak is.
Az már csak apró nüansz, hogy a részletes elemzéseknél négy fontos célpontot egy-egy híres borvidékként emlegetnek: a Demandware Champagne kódnéven, a LinkedIn Burgundiaként szerepel, az üzleti szoftvereket fejlesztő ServiceNow volt Sonoma, a híres kaliforniai borvidék, míg a Tableau Software-t Toszkánaként emlegették az anyag összeállítói.
Módszeresen dolgoztak
Azt, amit a Pegasystems szóvivője állít, cáfolni látszik az, hogy az anyagban az egyes cégeknél jelezték, hogy az előzetes puhatolózásoknak mi volt az eredménye. Például rögzítették, hogy az ügyfélszolgálati szoftvereket készítő Zendesk vagy a Box vezetőjét most nem érdekli egy felvásárlási ajánlat, vagy hogy a HR-rendszereket fejlesztő Workday most kevésbé nyitott.
A listán szereplő célpontok egyike-másika egyébként azóta el is kelt, igaz, nem a Saleforce volt a vevő. A marketingautomatizációs eszközöket készítő Marketo – melynek eszközeit egyébként jól lehet integrálni a Salesforce CRM-ével – azóta a Vista Equity Partners magánbefektető társaságé lett 1,8 milliárdért, az Oracle pedig a NetSuitet 9,3 milliárdért.
A listán szintén szereplő Qlik végül a Thoma Bravo magánbefektetési társaságé lett 3 milliárdért, de a Salesforce gyorsan megvásárolta egy konkurensét, a BeyondCore-t mintegy 110 millió dollárért.
Bár a dokumentum jelentős része már nem aktuális, abból a szempontból minden szereplőnek kellemetlen lehet, hogy a konkurenseik tudnak belőle következteti a jövőbeni tervekre, és fel tudnak készülni egy esetleges ellenajánlatra is.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak