Pontosabban a felvásárlási piacot. Az egykori külügyminiszter kiszivárgott e-mailjei között találtak egy elemzést a Saleforce.com felvásárlási terveiről.

Tempósan gyarapszik a Salesforce.com. Idén már 4 miliárd dollárt költött kisebb-nagyobb cégek megszerzésére. A Demandware-ért idén júniusban 2,8 milliárdot adott, majd augusztusban 750 ezret a Quip nevű stratupért. Ez utóbbi felvásárlásról egyébként azt nyilatkozta a Salesforce-vezér, Marc Benioff, hogy valójában nem is a cég, hanem annak vezetője, Bret Taylor ért meg ennyi pénzt.

A közelmúltban arról is írt több jól értesült gazdasági lap, köztük a The Wall Street Journal, hogy a Twittert is Benioffék veszik meg (erről itt írtunk bővebben). A hírre 6 százalékot esett a Salesforce árfolyama – a Twitteré viszont emelkedett 5-tel. Benioff egy a CNBC-nek adott nyilatkozatában aztán pontosított: érdeklődtek, de nem veszik meg. Meg is zuhant a Twitter a tőzsdén.

Lehet, hogy más üzletek is kútba esnek?

Az egykori amerikai külügyminiszter, Colin Powell, aki egyébként a vezérkari főnökök tanácsának elnöke is volt egy időben, nyugdíjas politikusként tagja lett a Salesforce igazgatótanácsának. Múlt hónapban azonban feltörték a postafiókját, és e-mailjeit a DC Leaks közzé is tette. A levelek meglehetősen rosszul jöttek az amerikai elnökválasztás hajrájára készülő demokrata elnökjelöltnek, Hillary Clintonnak, de valószínűleg más sem repesett.

A levelek között ugyanis volt egy olyan is, ami a Salesforce felvásárlási terveiről készült. Az ilyen előkészítő anyagokat igazgatótanácsi tagként Powell hivatalból megkapta. A meglehetősen hosszú prezentációban (a lényegi táblázatot a The Wall Street Journal oldalán is meg lehet nézni) 14 potenciális célpont volt.

A legnagyobb az Adobe, melynek piaci értéke közel 54 milliárd dollár (a Salesforce-é 49 milliárd), de voltak kisebb cégek is, például a Zendesk. Az elemzés érdekessége, hogy májusban készült, és két olyan cég is szerepel rajta, amelynél Benioffék érdekeltek voltak. A LinkedIn-ért sokáig csatáztak a Microsofttal, a Demandware-t pedig meg is vették. Ugyanakkor nem szerepel rajta a Twitter, amiről meg ugye maga Benioff nyilatkozta, hogy csak vizsgálták az esetleges felvásárlásának lehetőségeit.

Mint a kémfilmekben...

Az érintettek hallgatnak – legfőképpen Colin Powell. A Salesforce szóvivője pedig azzal ütötte el a dolgot, hogy cége megfontoltan tervezi meg az akvizícióit, és időről időre széles körben megvizsgálja ebből a szempontból a piacot. Tényleges felvásárlás azonban ezekből nagyon ritkán lesz.

A listán szereplő vállalatok sem akarták kommentálni a dokumentumot. A Pegasystems szóvivője is csak annyit mondott, hogy megtisztelő egy ilyen listán szerepelni, de nem voltak tárgyalások a két cég között.
 

Az ominózus lista (kattintson a képre, és nézze meg nagyobb méretben)

Pedig a dokumentum többnek tűnik annál, mint aminek a Salesforce szeretné beállítani. A legnagyobb/legfontosabb célpontokról nagyon részletes adatokat gyűjtöttek össze. A mintegy 60 slide-ból álló prezentációnak például közel a harmada foglalkozik azóta fel is vásárolt Demandware-rel, és hasonló terjedelmet szenteltek a ServiceNow-nak is.

Az már csak apró nüansz, hogy a részletes elemzéseknél négy fontos célpontot egy-egy híres borvidékként emlegetnek: a Demandware Champagne kódnéven, a LinkedIn Burgundiaként szerepel, az üzleti szoftvereket fejlesztő ServiceNow volt Sonoma, a híres kaliforniai borvidék, míg a Tableau Software-t Toszkánaként emlegették az anyag összeállítói.

Módszeresen dolgoztak

Azt, amit a Pegasystems szóvivője állít, cáfolni látszik az, hogy az anyagban az egyes cégeknél jelezték, hogy az előzetes puhatolózásoknak mi volt az eredménye. Például rögzítették, hogy az ügyfélszolgálati szoftvereket készítő Zendesk vagy a Box vezetőjét most nem érdekli egy felvásárlási ajánlat, vagy hogy a HR-rendszereket fejlesztő Workday most kevésbé nyitott.

A listán szereplő célpontok egyike-másika egyébként azóta el is kelt, igaz, nem a Saleforce volt a vevő. A marketingautomatizációs eszközöket készítő Marketo – melynek eszközeit egyébként jól lehet integrálni a Salesforce CRM-ével – azóta a Vista Equity Partners magánbefektető társaságé lett 1,8 milliárdért, az Oracle pedig a NetSuitet 9,3 milliárdért.

A listán szintén szereplő Qlik végül a Thoma Bravo magánbefektetési társaságé lett 3 milliárdért, de a Salesforce gyorsan megvásárolta egy konkurensét, a BeyondCore-t mintegy 110 millió dollárért.

Bár a dokumentum jelentős része már nem aktuális, abból a szempontból minden szereplőnek kellemetlen lehet, hogy a konkurenseik tudnak belőle következteti a jövőbeni tervekre, és fel tudnak készülni egy esetleges ellenajánlatra is.

Piaci hírek

Rasszista, gyűlölködő, Hitler-imádó posztokat tolt Musk "javított" chatbotja

A Grokot fejlesztő xAI alig győzi törölni az alig néhány nappal ezelőtt továbbfejlesztett generatív algoritmusból áradó szemetet.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.