A törvényalkotók és a szabályozó szervezetek figyelme ma már világszerte a technológiai multikra irányul, ahogy megpróbálják feltárni és keretek közé szorítani azok példátlan befolyását a digitális gazdaságra, ezen keresztül pedig a piaci és társadalmi folyamatokra. Nincs ez másként az Egyesült Államokban, a meghatározó big tech cégek hazai pályáján sem, ahol egyelőre úgy fest, hogy az év végi elnökválasztás eredménye nem hogy enyhülést, de még több feszültséget hozhat majd a kormányzat és a nagy platformszolgáltatók viszonyában.
Ez nyilvánvalóan a vállalatok egymás közti rivalizálását is felerősíti, ahogy egymásra licitálva igyekeznek bebizonyítani, hogy versenytársaikkal ellentétben ők maguk a biztonságos, átlátható és elszámoltatható működésre törekszenek, legyen szó a piaci versenyről vagy a felhasználók személyes adatainak védelméről. Ez utóbbi a fő témája az Apple és a Facebook kommunikációs háborújának is, ami azóta tart, hogy az Apple rendszeresen meglovagolja a közösségi hálózat adatkezelési botrányait, a Facebook pedig azon erőlködik, hogy megkontrázza az Apple kritikáit.
A Reuters pénteki beszámolója szerint legújabban a Microsoft és a Google is igyekszik belökni egymást a vonat alá, miután a két vállalat más-más okból, de odahaza is éppen defenzívába kényszerült. A Google-t mindkét politikai oldal képviselői a médiapiac hirdetési bevételeinek elszippantásával vádolják, és ezzel kapcsolatban már az illetékes kongresszusi bizottság előtt is jelenése volt, a Micosoft pedig két súlyos kiberbiztonsági incidens miatt kénytelen magyarázkodni, amelyekről mi is rendszeresen beszámoltunk, legutóbb ebben vagy ebben a cikkünkben.
Scroogled 2.0
A hírügynökség tudósítása alapján a Microsoft elnöke, Brad Smith egy képviselőházi versenyjogi albizottság tagjainak címezve lőtte körül a Google-t: pénteki nyilatkozata szerint a médiatársaságok rá vannak kényszerítve arra, hogy a Google eszközeit használják, a Google hirdetési piacterein működjenek, adataikkal hozzájáruljanak a Google tevékenységeihez, és ezen felül még pénzt is fizessenek a Google-nek. Ez nem meglepő módon a címzettnél is kiverte a biztostékot, és a Google egyik illetékese a The Keyword blogon rögtön közzé is tette a cég válaszát.
Ebben felvetik, hogy a Microsoft újkeletű érdeklődése pont akkor támadt fel irántuk, amikor kiderült, hogy a vállalat sok tízezer ügyfelének rendszereit hagyta folyamatosan feltörni több jelentős szoftveres sérülékenységeken keresztül, köztük amerikai kormányügynökségeket, NATO-szövetségeseket, bankokat, nonprofit szervezeteket, távközlési szolgáltatókat,közműveket, kórházakat, hírszolgáltatókat, a rendőrséget, a tűzoltóságot és mentőegységeket is. A Google szerint a Microsoft állításaival a nyílt internet működését próbálja önző módon aláásni, csak azért, hogy eláztassa egyik versenytársát.
Bár a két vállalat számos vonalon együttműködik (gondoljunk akár csak a Chromium-alapú Edge böngészőre), még több esetben közvetlenül rivalizál egymással, így többek között a cloud computing szolgáltatások, a keresés, az irodai alkalmazások, a levelezés vagy a videokonferenciák területén. A Microsoft nemrég az új ausztrál médiatörvény kapcsán is szokatlanul hangos kampányt folytatott, sőt a MS vezérigazgatója még az ausztrál kormányzattal is személyesen egyeztetett egy Google-mentes jövő lehetőségeiről.
Ahogy azt a legtöbb beszámolóban felidézik, a Microsoft belemenős viselkedése már azt a nyolc évvel ezelőtti kampányt idézi, amikor a társaság a Windows 8 megjelenését követően nem csak az iPad-et próbálta nevetségessé tenni, de a Google ellen is elindította a Scroogled néven futó reklámhadjáratot. Ebben a Gmailt vagy a Chrome-ot savazta, bemutatva, ahogy a Google alkalmazásai folyamatosan figyelik jelszavainkat, szokásainkat és az egész életünket. Maga a műfaj persze nem kizárólagosan az ő találmányuk, az "I'm a Mac, and I'm a PC" reklámok például a rossz emlékű Windows Vista idején hintettek sót a Microsoft sebeire.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak