Tegnap hozta nyilvánosságra tavalyi utolsó negyedéves eredményeit a Facebook. Az üzleti jelentést kommentáló alapító-vezérigazgató viszont leginkább azzal volt elfoglalva, hogy az Apple-t ekézze. Mark Zuckerbergnek ugyanis nagyon nem tetszik, hogy az iOS-es appoknál a digitális követést nehezítő változtatásokat léptetnek életbe.
Bagoly mondja verébnek
A nézeteltérés alapját az iOS 14 esetében már tavalyra tervezett, de végül idénre halasztott új szabályzat képezi. Ez többek között azt kényszeríti ki, hogy ha egy App Store-ban lévő program bármilyen módon nyomon akarja követni a felhasználók viselkedését, akár az alkalmazáshasználatukat, akár útjukat a különböző appok és webhelyek között, azt használat előtt engedélyeztetni kell a felhasználóval. Ha a felhasználó engedélyt ad, az app begyűjtheti például az eszköz azonosítóját, adott esetben a felhasználó nevét és email címét és így tovább. Lekérhetik többek között az Apple-eszközök ún. IDFA (Identifier for Advertisers) azonosítóját, hogy megtudják, egy alkalmazást Facebook-hirdetésen keresztül telepítettek-e.
A felhasználók digitális nyomkövetéséből élő Facebooknak pedig érthetően nagyon nem tetszik, ha bárki megpróbálja veszélyeztetni gyakorlatilag egyetlen, ám egyre hatalmasabb összeget jelentő bevételi forrását, a hirdetések értékesítését. Ugyan az Apple nem zárja ki a széles körű adatporszívózás lehetőségét, ám azzal, hogy ezt előzetes engedélyhez köti, borítékolhatóan csökkenteni fogja a begyűjthető információtömeg nagyságát.
Hogy ez milyen szinten rontja majd a Facebook hirdetési gépezetét, arról igen eltérő szakértői becslések láttak korábban napvilágot. A veszély viszont láthatóan kellően komoly ahhoz, hogy Zuckerberg minden lehetséges platformon igyekezzen ágálni a módosítás ellen. Tavaly például újsághirdetések megjelentetésével próbálta a közösségi polip felhívni a figyelmet arra, hogy az Apple új szabályai 1. tönkreteszik a kisebb cégeket, 2. súlyosan rombolják az internetet (így végső soron az emberek életminőségét rontják), 3. Az egész intézkedés azért van, hogy az Apple még többet keressen mások kárára.
Tegnap gyakorlatilag ugyanezeket a "vádpontokat" mantrázta ismételten a Facebook teljhatalmú ura, megfűszerezve néhány, az ő szájából igencsak furcsán ható kijelentéssel. Az Apple zárt ökoszisztémájával és üzleti döntéseivel kapcsolatban kétségtelenül felmerülhetnek kritikák (többek között az EU-ban is folyik egy vizsgálat), ugyanakkor a versenyellenes gyakorlat felemelegetése meglehetősen hiteltelen valakitől, aki ha nem tudja ellehetleníteni a potenciális riválisokat, akkor megveszi őket kilóra. Nem véletlen, hogy a cég ellen az USA-ban indított állami per tisztázandó pontjai között ez a téma is szerepel.
Egyelőre nagyon megy a szekér
A fentiek azonban egyelőre nem befolyásolták a Facebook bevételtermelő képességét. A cégcsoport a tavalyi utolsó negyedévben újabb rekordokat döntött. A Facebook mellett az Instagramot, a WhatsAppot és a Messengert is birtokló társaság 28 milliárd dollárt söpörte be három hónap alatt (33 százalékkal többet, mint egy évvel korábban). És mivel az üzlet kiemelkedően magas profitrátával működtethető, így végül a kasszában sem némi apró maradt. A nettó nyereség 11,2 milliárd dollárt tett ki, ami másfélszerese a 2019 végi teljesítménynek.
De nem csak a zaró negyedév, hanem a teljes, koronavírustól felkavart 2020-as év is kiválóan sikerült a Facebooknál. A 86 milliárdot megközelítő összbevétel 22 százalékos növekedésnek felel meg. A profit pedig ez esetben is valósággal kilőtt éves összevetésben: a 2019-es 18,5 milliárdot követően ezúttal 29,1 milliárdnál is többet termelt a vállalat, ami 58 százalékos erősödést jelent.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak