Lassan kimegy a divatból, amit hajdan annyira dicsőítettek. A termelékenységjavítás egyik hatékony eszközének tartották azt a dolgozói értékelési rendszert, amely a dolgozók csoportjait kötelezően és előre meghatározott arányok szerint osztotta jól, közepesen és gyengén teljesítőkre. A módszer főként az amerikai cégek körében terjedtek el. Három éve azonban a Microsoft akkori leköszönő vezérigazgatója, Steve Ballmer búcsúzóul gyorsan nyugdíjba küldte a módszert, majd az IBM, sőt a rendszer egyik apostolának számító Jack Welch által irányított General Electric is felhagyott használatával.
Új világhoz új módszerek
A 80-as években népszerűvé vált értékelési rendszer létjogosultságát egyre többen megkérdőjelezik. A Microsoftot megjárt alkalmazottak közül is sokan a harang görbére igazított osztályzatokat jelölték meg akkori munkahelyük egyik legrosszabb elemeként.
Ez az értékelési rendszer dívik az SAP AG-nál is, melyet két éve az amerikai Bill McDermott egyedül irányít (2010-től társ-vezéigazgató volt a dán Jim Hagemann Snabe mellett), világszerte közel 80 ezer embert foglalkoztat. A német üzleti szoftveróriás alkalmazottainak mintegy harmada az USA-ban dolgozik. Bár 2013-ban a Glassdoor felmérése a McDermott-Snabe párost a második legjobb legjobb vállalatvezetőnek hozta ki, kiderült, hogy a dolgozók egyre jobban utálják az értékelési rendszert.
Maga a cég HR-vezetője Wolfgang Fassnacht is egyre kontraproduktívabbnak találta a módszert. Az alkalmazottak nyitottak a visszacsatolásra, akár a kemény kritikára is, ám általában csak addig, amíg el nem kezded őket pontozni. Akkor azonnal bezárkóznak előtted – nyilatkozta nemrégiben a Reutersnek.
Fassnacht szerint a rendszer túlzottan statikus, és nem veszi figyelembe azokat a dinamikus körülményeket, amikben a legtöbb cég manapság működik.
Gyakoribb személyes beszélgetésekre váltanának
Az SAP váltása már csak azért is érdekes, mert a vállalat a HR-szoftver egyik legnagyobb szállítója. 2011 végén mintegy 3,4 milliárd dollárt költött a felhős teljesítménymenedzsment eszközöket fejlesztő amerikai SuccessFactorsra. Most azonban új eljárást kezdett el tesztelni mintegy 8 ezer alkalmazottján.
Az új módszerről egyelőre kevés részletet közöltek, csupán annyit lehet róla tudni, hogy gyakoribbá tennék a személyes beszélgetéseket. A rendszert jövőre már a teljes állományra ki szeretnék terjeszteni. A vállalat egyébként nagyon sok visszajelzést kap az ügyfeleitől is, melyeknél szintén az egyik legforróbb HR-téma az éves értékelési rendszer.
Ez azonban csak az egyik út. A vállalat ugyanis a közelmúltban bejelentett, hogy olyan szoftver fejlesztésén dolgozik, amellyel az alkalmazottak teljesítményét folyamatosan lehetne monitorozni.
Abban a menedzsment-tanácsadók között alapvetően egyetértés van, hogy teljesítményértékelésre szükség van, Az ausztrál Strategic Factors vezetője például úgy látja, hogy a mérési renszerekkel óvatosan kell bánni, nehogy kiöntsük a fürdővízzel együtt a a csecsemőt is. A rendszeres beszélgetések és a coaching modellek fontosak ugyan, de a mérésről nem szabad lemondani.
Pontozni márpedig kell
A PriceWaterhouseCoopers egyik kutatása szerint általános trend a nagyvállalatok körében a teljesítménymérés reformja. De a reformokon dolgozó vállalatok többségénél a pontozásos értékelés elhagyását túl radikális változtatásnak tartják. Pedig van más út. (Erről itt írtunk részletesen.)
A felhő megjelenése egy sor olyan új eszközt adott a vezetők kezébe, melyekkel sokkal árnyaltabb értékeléseket tudnak készíteni. A Salesforce.com által fejlesztett Work.com például a HR-folyamatok menedzsmentjét – benne a folymatos teljesítménymérést – szorosan összekapcsolja az értékesítési folyamatokkal, a CRM-mel (Customer Relationship Management) és a marketingfolyamatokkal.
A pontozásfetisisztáknak pedig ott van a módszer modernizált, "agilizált" változata, például a Kapta Systems kínálta Sourcecard. Ez ráadásul valós idejű mérést tesz lehetővé, a vezető pedig egy dashboard segítségével elemezheti és értékelheti folyamatosan a beosztottjait.
A Kapta egyébként új elemeket is (pl. a gamification) bekapcsol a folyamatba. Abból indultak ki ugyanis, hogy a dolgozók elégedettségéhez, produktivitásuk maximalizálásához közel sem elegendő a jó kompenzációs csomag, hanem kell a sikerélmény is, a folyamatos megerősítés arról, hogy jól végzik a munkájukat.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak