Túl drága, időrabló, és gyakran demotiváló. Ezért állítja le a dolgozók minősítésére használt éves értékelési rendszerét az SAP.

Lassan kimegy a divatból, amit hajdan annyira dicsőítettek. A termelékenységjavítás egyik hatékony eszközének tartották azt a dolgozói értékelési rendszert, amely a dolgozók csoportjait kötelezően és előre meghatározott arányok szerint osztotta jól, közepesen és gyengén teljesítőkre. A módszer főként az amerikai cégek körében terjedtek el. Három éve azonban a Microsoft akkori leköszönő vezérigazgatója, Steve Ballmer búcsúzóul gyorsan nyugdíjba küldte a módszert, majd az IBM, sőt a rendszer egyik apostolának számító Jack Welch által irányított General Electric is felhagyott használatával.

Új világhoz új módszerek

A 80-as években népszerűvé vált értékelési rendszer létjogosultságát egyre többen  megkérdőjelezik. A Microsoftot megjárt alkalmazottak közül is sokan a harang görbére igazított osztályzatokat jelölték meg akkori munkahelyük egyik legrosszabb elemeként.

Ez az értékelési rendszer dívik az SAP AG-nál is, melyet két éve az amerikai Bill McDermott egyedül irányít (2010-től társ-vezéigazgató volt a dán Jim Hagemann Snabe mellett), világszerte közel 80 ezer embert foglalkoztat. A német üzleti szoftveróriás alkalmazottainak mintegy harmada az USA-ban dolgozik. Bár 2013-ban a Glassdoor felmérése a McDermott-Snabe párost a második legjobb legjobb vállalatvezetőnek hozta ki, kiderült, hogy a dolgozók egyre jobban utálják az értékelési rendszert.

Maga a cég HR-vezetője Wolfgang Fassnacht is egyre kontraproduktívabbnak találta a módszert. Az alkalmazottak nyitottak a visszacsatolásra, akár a kemény kritikára is, ám általában csak addig, amíg el nem kezded őket pontozni. Akkor azonnal bezárkóznak előtted – nyilatkozta nemrégiben a Reutersnek.

Fassnacht szerint a rendszer túlzottan statikus, és nem veszi figyelembe azokat a dinamikus körülményeket, amikben a legtöbb cég manapság működik.

Gyakoribb személyes beszélgetésekre váltanának

Az SAP váltása már csak azért is érdekes, mert a vállalat a HR-szoftver egyik legnagyobb szállítója. 2011 végén mintegy 3,4 milliárd dollárt költött a felhős teljesítménymenedzsment eszközöket fejlesztő amerikai SuccessFactorsra. Most azonban új eljárást kezdett el tesztelni mintegy 8 ezer alkalmazottján.

Az új módszerről egyelőre kevés részletet közöltek, csupán annyit lehet róla tudni, hogy gyakoribbá tennék a személyes beszélgetéseket. A rendszert jövőre már a teljes állományra ki szeretnék terjeszteni. A vállalat egyébként nagyon sok visszajelzést kap az ügyfeleitől is, melyeknél szintén az egyik legforróbb HR-téma az éves értékelési rendszer.

Ez azonban csak az egyik út. A vállalat ugyanis a közelmúltban bejelentett, hogy olyan szoftver fejlesztésén dolgozik, amellyel az alkalmazottak teljesítményét folyamatosan lehetne monitorozni.

Abban a menedzsment-tanácsadók között alapvetően egyetértés van, hogy teljesítményértékelésre szükség van, Az ausztrál Strategic Factors vezetője például úgy látja, hogy a mérési renszerekkel óvatosan kell bánni, nehogy kiöntsük a fürdővízzel együtt a a csecsemőt is. A rendszeres beszélgetések és a coaching modellek fontosak ugyan, de a mérésről nem szabad lemondani.

Pontozni márpedig kell

A PriceWaterhouseCoopers egyik kutatása szerint általános trend a nagyvállalatok körében a teljesítménymérés reformja. De a reformokon dolgozó vállalatok többségénél a pontozásos értékelés elhagyását túl radikális változtatásnak tartják. Pedig van más út. (Erről itt írtunk részletesen.)

A felhő megjelenése egy sor olyan új eszközt adott a vezetők kezébe, melyekkel sokkal árnyaltabb értékeléseket tudnak készíteni. A Salesforce.com által fejlesztett Work.com például a HR-folyamatok menedzsmentjét – benne a folymatos teljesítménymérést – szorosan összekapcsolja az értékesítési folyamatokkal, a CRM-mel (Customer Relationship Management) és a marketingfolyamatokkal.

A pontozásfetisisztáknak pedig ott van a módszer modernizált, "agilizált" változata, például a Kapta Systems kínálta Sourcecard. Ez ráadásul valós idejű mérést tesz lehetővé, a vezető pedig egy dashboard segítségével elemezheti és értékelheti folyamatosan a beosztottjait.

A Kapta egyébként új elemeket is (pl. a gamification) bekapcsol a folyamatba. Abból indultak ki ugyanis, hogy a dolgozók elégedettségéhez, produktivitásuk maximalizálásához közel sem elegendő a jó kompenzációs csomag, hanem kell a sikerélmény is, a folyamatos megerősítés arról, hogy jól végzik a munkájukat.

Közösség & HR

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.