A balti ország parlamentje ellenszavazat nélkül nyitotta meg az utat a végponti kiszállítást végző önjáró miniatűr járművek előtt.

Miközben az Egyesült Államokban néhány tagállamban már általánosan engedélyezett az önjáró postásrobotok használata, Európában eddig csak önkormányzatok adtak erre különleges engedélyt. Eddig. Ugyanis az észt törvényhozás 86 képviselője 86 igen szavazattal zöld utat adott a végponti logisztika megreformálására.

Az elfogadott törvény szövege szerint a robotjárművek nem lehetnek magasabbak 1 méternél, hosszuk nem haladhatja meg az 1,2 métert és maximum 50 kilót nyomhatnak. Továbbá a gép eleje és oldala fehér kell legyen, miközben hátul megfelelő fényrendszerrel van ellátva, hogy minden napszakban és időjárási körülmény között jól kivehető maradjon. Bár a kritériumlista meglehetősen hosszúnak tűnik, de egyetlen szigorú feltételt sem tartalmaz. Egészen véletlenül az észt gyökerekkel rendelkező Starship Technologies (ST) eszköze könnyűszerrel teljesíti a feltételeket, de a szektorban tevékenykedő többi cégnek sem okozhat komoly fejfájást a megfelelősség biztosítása.

Az utolsó néhány méter

Az észt startupot 2014-ben hozta létre a Skype két egykori alapítója. A vállalkozás hatkerekes járművekkel igyekszik eljuttatni kisebb csomagokat a vevőknek. A gyalogosok között, a járdán közlekedő robotok az utat a közlekedési szabályok teljes körű betartásával, önállóan teszik meg, de a központból folyamatosan nyomon követik, hogy szükség esetén kézi vezérlésre kapcsolhassanak, vagy éppen a hangszórón keresztül kommunikáljanak a környéken lévő emberekkel.

A gépek érzékelik az akadályokat, maximum egy kocogó ember sebességével közlekednek, biztonságosan megállnak, elindulnak, és az utcán való átkelés sem okoz nekik problémát. Az elektomos motorokkal hajtott járművek hatótávolsága nagyjából 5 kilométer, és átlagosan 15-30 perc alatt képesek letudni az utat. Valahogy így:
 

 

Az ST már egy éve élesben is teszteli a rendszerét, hiszen tavaly nyáron több európai városban, pélául Londonban, Bernben és Düsseldorfban is sikerült partnercégeket megnyerni, hogy a próbakörök után végre valódi megrendeléseket kézbesítsenek a szorgosan tekerő robotok.

Már megint az észtek

Az ember mostanra már fel sem kapja a fejét arra, ha egy hír arról szól, hogy a digitalizáció témájában Észtország viszi a zászlót. A balti államban például simán lehetünk e-állampolgárok, vihetünk céget, sőt intézhetünk akár bírósági ügyeket is kizárólag elektronikus csatornákat használva. De az észtek próbáltak valamilyen kölcsönösen elfogadható megoldást találni az Uber megjelenésére. Miután az ország most már szinte teljesen átállt az e-közigazgatásra, az észtek ugyanezt szeretnék elterjeszteni az EU többi tagállamában is, ehhez ráadásul programjuk is van.

Konzumer tech

Melyik városban működik a legtöbb megfigyelő kamera?

A legjobban bekamerázott városok globális toplistáján 20-ból 18 kínai települést találunk, és a világ összes ilyen megfigyelő eszközének is több mint a fele működik Kínában.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Érdemes-e használt szoftvert venni a vállalatnak? És ha igen, hogyan? Egy biztos, nem úgy, mint egy használt autót.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.