Az egyre inkább szolgáltató államként funkcionáló Észtország pozitívan áll a digitális világ kihívásaihoz, világméretekben is vállalná az Uberre vonatkozó adók beszedését – jelentette be egy mai budapesti konferencián Kalle Palling észt parlamenti képviselő.

A legtöbb taps a balti államot kormányzó Reformpárt uniós ügyekkel foglalkozó tagjának előadását kísérte az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) a vállalati innovációról szóló budapesti konferenciáján. A képviselő 25 perces előadásába az már nem nagyon fért bele, hogy minden olyan "bezzeg az észtek" dolgot felsoroljon (e-szavazás, e-adózás, papírmentes parlament), amit az országnak az elmúlt negyedszázad alatt sikerült megvalósítania a digitalizálás terén. Ezek indítéka kapcsán azonban idézte az észt elnököt Toomas Hendrik Ilvest, aki szerint Európának is végig kell gondolnia, hogy miközben az emberek már a digitális korban élnek, az országok és törvényeik jelentős lemaradásban vannak. Olyan ez mintha a Skype-ot MS-DOS alatt szeretnénk futtatni.

Már az észt gazdaságnak termelik az adót a virtuális állampolgárok cégei

Észtország időben lépett és ma már ott tart, hogy a lakosságszámot, és ezáltal a gazdasági növekedést is virtuális módon, e-állampolgársággal akarja felgyorsítani. A 2014 decemberében indult kezdeményezés nyomán ma 10 ezer virtuális állampolgára van Észtországnak a világ 128 államából, akik révén 400 új online "letelepedési engedéllyel" rendelkező cég adózik ma már ott. Azt is hallhattuk tőle, hogyan lesz a kis balti országból más államok számára is digitális megoldást nyújtó country as a service.

Még ennél is nagyobb érdeklődést váltott ki mondandójának a sharing economy – Uber, Airbnb – szolgáltatások szabályozására vonatkozó része. Európában elsőként Észtország döntött a közösségi személyszállítást támogató szabályozás bevezetése mellett, aminek nemcsak a több országban, így Magyarországon is jelentős korlátozások elé néző Uber, hanem az üzleti modellt követő helyi vállalkozás, a Taxify is örülhetett.

Kiemelte, az egész Uber-úgy nem arról szól, hogy közösségi személyszállítás, vagy taxi, hanem, hogy közösségi személyszállítás, vagy saját autó. Az uberes modell terjedésével sok egyéb mellett feleslegessé válhat a második autó a családban, ami egyfelől jelentős megtakarítást hozhat a polgároknak, másfelől munkalehetőséget teremt.   

Készül a globális Uber adóplatform

Az észt adóhatóság is úgy döntött, hogy inkább jóban lesz az Uberrel, és közösen keresték a megoldást arra, hogyan lehetne a sofőrök adózását is a legkorszerűbb digitális eszközökkel megoldani. A fejlesztés eredményeként, hamarosan elkészül egy olyan platform is, amin keresztül az észtek akár arra is vállalkozhatnak, hogy bármely ország megbízásából beszedjék az Uber által fizetendő adókat.   

Az IVSZ rendezvényén még számos egyéb érdekes beszélgetés, előadás hangzott el, arról, hogyan látják a digitalizáció, innováció helyzetét nagy-, illetve a kis- és középvállalatok, hogyan kell megváltozniuk  az eddig megingathatatlannak hitt üzleti modelleknek.

Vityi Péter, az IVSZ alelnöke többek között arról beszélt, hogy a digitalizációban Európa számos területen le van maradva Amerika mögött, de Németország az Industrie 4.0 keretében jól kezeli a gépgyártás modernizációját. Az USA-ban az innovációs folyamatokat az infokommunikációs cégek vezérlik, a német iparban a gépipari vállalatok.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.