A legtöbb taps a balti államot kormányzó Reformpárt uniós ügyekkel foglalkozó tagjának előadását kísérte az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) a vállalati innovációról szóló budapesti konferenciáján. A képviselő 25 perces előadásába az már nem nagyon fért bele, hogy minden olyan "bezzeg az észtek" dolgot felsoroljon (e-szavazás, e-adózás, papírmentes parlament), amit az országnak az elmúlt negyedszázad alatt sikerült megvalósítania a digitalizálás terén. Ezek indítéka kapcsán azonban idézte az észt elnököt Toomas Hendrik Ilvest, aki szerint Európának is végig kell gondolnia, hogy miközben az emberek már a digitális korban élnek, az országok és törvényeik jelentős lemaradásban vannak. Olyan ez mintha a Skype-ot MS-DOS alatt szeretnénk futtatni.
Már az észt gazdaságnak termelik az adót a virtuális állampolgárok cégei
Észtország időben lépett és ma már ott tart, hogy a lakosságszámot, és ezáltal a gazdasági növekedést is virtuális módon, e-állampolgársággal akarja felgyorsítani. A 2014 decemberében indult kezdeményezés nyomán ma 10 ezer virtuális állampolgára van Észtországnak a világ 128 államából, akik révén 400 új online "letelepedési engedéllyel" rendelkező cég adózik ma már ott. Azt is hallhattuk tőle, hogyan lesz a kis balti országból más államok számára is digitális megoldást nyújtó country as a service.
Még ennél is nagyobb érdeklődést váltott ki mondandójának a sharing economy – Uber, Airbnb – szolgáltatások szabályozására vonatkozó része. Európában elsőként Észtország döntött a közösségi személyszállítást támogató szabályozás bevezetése mellett, aminek nemcsak a több országban, így Magyarországon is jelentős korlátozások elé néző Uber, hanem az üzleti modellt követő helyi vállalkozás, a Taxify is örülhetett.
Kiemelte, az egész Uber-úgy nem arról szól, hogy közösségi személyszállítás, vagy taxi, hanem, hogy közösségi személyszállítás, vagy saját autó. Az uberes modell terjedésével sok egyéb mellett feleslegessé válhat a második autó a családban, ami egyfelől jelentős megtakarítást hozhat a polgároknak, másfelől munkalehetőséget teremt.
Készül a globális Uber adóplatform
Az észt adóhatóság is úgy döntött, hogy inkább jóban lesz az Uberrel, és közösen keresték a megoldást arra, hogyan lehetne a sofőrök adózását is a legkorszerűbb digitális eszközökkel megoldani. A fejlesztés eredményeként, hamarosan elkészül egy olyan platform is, amin keresztül az észtek akár arra is vállalkozhatnak, hogy bármely ország megbízásából beszedjék az Uber által fizetendő adókat.
Az IVSZ rendezvényén még számos egyéb érdekes beszélgetés, előadás hangzott el, arról, hogyan látják a digitalizáció, innováció helyzetét nagy-, illetve a kis- és középvállalatok, hogyan kell megváltozniuk az eddig megingathatatlannak hitt üzleti modelleknek.
Vityi Péter, az IVSZ alelnöke többek között arról beszélt, hogy a digitalizációban Európa számos területen le van maradva Amerika mögött, de Németország az Industrie 4.0 keretében jól kezeli a gépgyártás modernizációját. Az USA-ban az innovációs folyamatokat az infokommunikációs cégek vezérlik, a német iparban a gépipari vállalatok.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak