A kritikus hangok szerint sok új fejlesztésükre annyi szükség van, mint a címben szereplő szó megalkotására, és a buborékban élő kaliforniaiaknak egyre kevesebb közük van a való élethez.

Nem kérdés, hogy a Szilícium-völgy modelljét egy csomó iparág próbálja emulálni világszerte, ami elsősorban a merész ötletek felkarolását, az innovációt és a mögé tett kemény munkát, végül pedig a megérdemelt siker learatását jelenti – nem is feltétlenül csak anyagi szempontból, de a világ megváltoztatását, akár jobbá tételét illetően is. Az utóbbi időben azonban egyre többen vetik fel, hogy az újkori elitizmus már láthatóan kezdi elszigetelni Szilícium-völgyet a valóságtól.

A napokban erről a problémáról jelentetett meg egy rövid írást a kalifornai SugarCRM társalapítója, Clint Oram is, aki korábban technológiai, jelenleg pedig marketingigazgatóként iránytja a web alapú ügyfélkapcsolat-kezelő megoldást fejlesztő cég munkáját. A Venturebeat oldalán ő is konkrét példákat hoz fel azokra a jelenségekre, amelyek aggodalomra adhatnak okot, és megpróbálja meghatározni a jelenségek okát.

Ilyen külső tünet, amikor a technológiai cégek vezetői nyilvános szájkaratéba kezdenek, hogy melyikük éri el előbb a valahány milliárd dolláros forgalmat, vagy a vezető innovátorok egyik fő témája lehet, hogy hogyan lehet turistákat küldeni az űrbe. Nem beszélve az olyasmiről, hogy a diszrupció reklámarca, az Uber a sorozatos botrányok után éppen most fogalmazza át vállalati kulturális értékeit, amelyekben eddig írásba adva hirdette mások érdekeinek a figyelmen kívül hagyását és az állandó, kemény nyomulást.

Ez lesz az új Wall Street és az új Hollywood

Oram szerint a Szilícium-völgy ma már legalább annyiszor szerepel a hírekben az elképesztő megélhetési költségek, a vezető pozíciókban ülők elmozdíthatatlansága vagy a szexista botrányok kapcsán, mint a technológiai fejlesztések miatt. Ez a 80-as évek Wall Street-i vállalati kultúrájára, a sikert-minden-áron mentalitásra emlékezteti, az egyre szaporodó PR-katasztrófák pedig arra utalnak, hogy valóban kialakult a Wall Street nyugati parti megfelelője. Sőt a hasonlóság már Hollywooddal is felfedezhető, amennyiben a technológiai világ vezetői egyre inkább tévés celebritásként viselkednek.

A panaszok a bloatware-szerű termékekkel folytatódnak. A bloatware (vagy junkware, esetleg a crapware) elnevezés eredetileg a rosszul megírt szoftverekre vonatkozott, manapság viszont már a halál felesleges, kéretlenül a felhasználóra tukmált, sokszor előre telepített programokat értjük alatta, amelyek mondvacsinált problémákra adnak értékelhetetlen megoldást, cserébe szorgalmasan apasztják a gépek erőforrásait és idegesítik a felhasználókat.

Oram úgy látja, hogy ez a mentalitás az utóbbi időben elharapózott a Szilícium-völgyben: a felhasználók egyre kevésbé érdekelnek bárkit, és a termékekben sem az aránylag kis számú, de a gyakorlatban tényleg értékes funkciót tökéletesítik. A Venturebeat ezzel kapcsolatban a Lightspeed Venture Partners egyik szakértőjét idézi, aki szerint a Szilícium-völgy egy elszigetelt buborékra kezd hasonlítani, ahol fogalma sincs senkinek a való életről, a belátás hiánya pedig mára a lényegi innováció kerékkötőjévé vált.

Ez természetesen egy szélsőséges vélemény, de az mindenképpen igaz, hogy az átlagember nem feltétlenül üdvözli ugyanakkora lelkesedéssel a mesterséges intelligencia, az önvezető járművek vagy a virtuális valóság mindegyik új felhasználását. A már emlegetett Uber sem sok energiát fektetett abba, hogy elmagyarázza a kamionosok vagy taxisok millióinak az új platform előnyeit. Igaz, hogy a csúcstechnológiának mindig le kell győznie a szkepticizmust, de az új termékek közösségi értékét mégiscsak az adja, ha olyasmiről van szó, amit az emberek tényleg akartak.

Nem ugyanazokat a problémákat tapasztalják

A cikk itt kanyarodik rá a relevancia kérdésére, amit szerinte rossz irányba befolyásol, hogy a cégérték, a befektetések vagy az exitek lettek a startupok sikerének szinte kizárólagos mérőszámai. Már sokfelé téma, hogy a Szilícium-völgyben annyiért lehet lefoglalózni egy ingatlant, amennyiért más amerikai államokban meg is lehet venni egy ugyanolyat. Ez jó indikátora annak, hogy mennyire más problémái vannak egy kaliforniai startuppernek, vagy akár a startupok alkalmazottainak, akik nem az állásuk megtartásáért küzdenek, hanem azt kell időnként megfontolniuk, hogy érdemes-e váltaniuk egy másik ajánlat miatt.

A diszruptív technológiák elterjedésével kapcsolatban mindenki azt emlegeti, hogy a Fortune 500 lista cégeinek már több mint fele kicserélődött az ezredforduló óta. Azonban ha kizárólag a digitalizáció számítana, akkor nem csak a vezető vállalatok közül cserélődne le néhány, hanem teljes iparágak szorulnának háttérbe, ami egyelőre nem következett be. A Fortune 500 top tízes listájának több szereplője is a lehető legkonzervatívabb iparágban működik, és a technológiai szektorban sem ritka, amikor a jobb műszaki tartalmat a sikeresebb marketing győzi le.

A diszrupció hatásait természetesen ma már senki sem kérdőjelezi meg, de az átalakulás folyamata a jelek szerint lassabb, mint azt a technológiai prófétái láttatni akarják. Ehhez kapcsolódik a második dotkom lufi időről időre felröppenő témája is, ami manapság nem egy valós veszély, azonban így is nagyon sok pénz megy a levesbe. A The Wall Street Journal márciusi összeállítása szerint igaz ugyan, hogy a technológiai startupok időnként szélsőségesen magas, akár több ezerszeres megtérülést hozhatnak, de egy Facebook- vagy Snap-kifutású induló vállalkozás korai felfedezésére nagyjából akkora az esély, mint a villámcsapásra.

Ehhez képest túl sokan szereztek túl sok pénzt kevéssé átgondolt üzleti modellekkel, az exitek gyenge megtérülése pedig nem csak a befektetőket bizonytalanítja el, de a startupok magas értékelése nem ritkán azt is megnehezíti, hogy a későbbiekben reális felvásárlási célpont lehessen belőlük. Bár a befektetések volumenét tekintve Európa és Ázsia még együttesen sem tudja lenyomni Észak-Amerikát, és a legaktívabb befektetők most is az amerikai kockázatitőke-alapok, az óvatosabbá váló befektetők kezdik észrevenni az alulértékelt európai cégeket is; ez a közép- és kelet-európai régióban is lehetőségeket jelent, ahol ugyan még nagyon kicsi a piac, de négy év alatt a tízszeresére növekedett, és egyre gyorsabban fejlődik.

Piaci hírek

Felszámolták a Matrixot, a bűnözők külön bejáratú csevegőplatformját

Európán átívelő rendőrségi együttműködésnek köszönhetően sikerült bejutni a kizárólag meghívásos alapon működő alvilági kommunikációs rendszerbe. És ha már bent voltak a nyomozók, némi hallgatózás után le is kapcsolták a villanyt.
 
A software defined network már évek óta velünk él. Csak idő kérdése volt a koncepciót kiterjesztése a WAN-okra.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.