Egy brazil szappanopera elbújhat a mögött a negatív érzelmekkel, fordulatokkal teli forgószínpad mögött, ami az Uber falain belül zajlik az elmúlt időszakban. Az egyszerű autószervező alkalmazásból nagyjából 68 milliárd dollárra értékelt óriássá duzzadó egykori startup háza táján szinte semmi nincs rendben, és erről már papírjuk is van.
Menni kell
A cég alapítója, egyben első számú embere egy tegnapi vezetőségi ülést követően hozta nyilvánosságra döntését, miszerint előre meg nem határozott időre ott hagyja a napi munkát. A vezetői képességei (illetve annak hiánya) miatt rendkívül sok kritikával illetett Travis Kalanick a neki jelentő 14 felső vezetőre hagyja a napi döntések meghozatalának terhét, de a stratégiai lépésekbe történő közvetlen beavatkozás jogát azért az eltávozás ideje alatt is fenntartja.
Kalanick dolgozókhoz intézett üzenetéből kiderül, hogy a döntés mögött nem csupán az elmúlt időszak botrányai, hanem édesanyja halála is közrejátszott. Az alapító úgy véli, ezek miatt vált nyilvánvalóvá számára, hogy az emberek fontosabbak a munkánál, és hogy időre van szüksége ahhoz, hogy összeszedje magát. Kalanick levelében azt is megemlíti, hogy jobb vezetőként akar visszatérni a vállalat élére. "Amennyiben fel szeretnénk építeni az Uber 2.0-t, akkor nekem is fel kell építenem Travis 2.0-t, hogy azt tudjam nyújtani, amit ez a vállalat és a dolgozói megérdemelnek" - írja a meglehetősen önkritikusra sikeredett üzenetben.
Kiteregették a szennyest
A döntés közvetlen előzménye az a vizsgálati jelentés, amelyet az USA egykori főállamügyészének vezetésével készített el egy független csapat az Uber megbízásából. A vizsgálat célja a céges kultúra és a menedzsment teljesítményének felülvizsgálata volt, amit azért rendeltek el, mert a szervezetnél több súlyos eset is napvilágot látott az utóbbi időben. A totális krízishelyzetet okozó problémák palettája a szexuális zaklatástól a munkatársak megalázásán át a hatóságok megvezetéséig terjedt.
A jelentés rendkívül lesújtó képett festett a vállalati életről és rengeteg területen tett jobbító szándékú javaslatokat. Utóbbiak között szerepelt például az is, hogy érdemes lenne egy széles jogkörökkel rendelkező, rátermett operatív igazgatót kinevezni, és úgy általában az igazgatótanács függetlenségét bővíteni. Ezek természetesen Kalanick pozíciójának gyengítésével érhetők csak el.
Az átfogó vezetési problémákat feltáró anyag kötelező tréning bevezetését is javasolja a döntéshozói székekben ülő menedzsereknél, valamint azt, hogy írják újra az Uber deklarált vállalati kulturális értékeit. Ezen a 14 pontból álló listán jelenleg olyan követnivaló példák állnak, mint a mások érdekeinek a figyelmen kívül hagyása, vagy az állandó, kemény nyomulás.
A több mint kétszáz dolgozóval lefolytatott beszélgetésre épülő jelentés kitér a beosztott-főnök kapcsolatban lévők közötti intim viszony tiltására, illetve a jelenleg meglehetősen laza alkoholfogyasztással kapcsolatos szabályozás szigorítására.
Balhés múlt
Az Uber sosem volt az a cég, amelyik problémamentesen akart belesímulni a helyi gazdasági, politikai ökoszisztémába. Hogy messzebbre ne menjünk, Magyarországon is hangosan debütált, aminek a vége az lett, hogy a kormányzat a taxisokat védve törvényi szinten lehetetlenítette el az üzemelést.
Korábban kiderült, a cég szándékosan megvezette a fuvarokat ellenőrző (ellenőrizni próbáló) hatósági személyeket. Ehhez egy titkos, Greyball nevű programot használt, amely hamis adatokat küldött a megfelelő (azaz megtéveszetni kívánt) felhasználók telefonjára. A megoldással ezek az emberek nem az autók valódi helyzetét látták az alkalmazásban, nem kaptak szabad kocsit, vagy utólag lemondták a rendelésüket.
Nem érdemes leragadni ennél az "apró malőrnél", hiszen egy csokorra való ügyet lehet még megemlíteni csak az elmúlt néhány hónapból. Ott van például a munkahelyi szexizmus és a cégtől menekülő női munkatársak problémája, a vezérigazgató videóra vett bunkóskodása egy sofőrrel, aki a lehetetlenül alacsonyra vágott juttatások miatt panaszkodott. Utóbbi miatt egyébként később Kalanick nyilvánosan kellett, hogy bocsánatot kérjen. De az sem vetít túl jó fényt egy sok milliárd dolláros vállalkozás főnökére, ha most keresnek mellé vezetési tanácsadót. És akkor ott van az Uber frissen megalakított mesterségesintellligencia-kutató részlege, amelynek az élén az első igazgató mindössze négy hónapot töltött.
Javulnának, de nem könnyű
Gond tehát van bőven, de úgy tűnik, most tényleg elindulhat valamiféle tisztulási folyamat, hiszen a fentebb említett jelentés javaslatait a héten egyhangúlag elfogadta az igazgatótanács. Amúgy ez ugyanaz a megbeszélés volt, ahol a board egyik tagjának, a befektetőként érdekelt TPG Capital alapítójának sikerült egy újabb szexista kijelentést tennie az egyetlen női felső vezető hozzászólására reagálva. David Bonderman később minősíthetetelennek és elfogadhatatlannak nevezte saját megnyilvánulását és azonnali hatállyal lemondott. Döntésével azt szeretné elkerülni, hogy megzavarja azt a folyamatot, amelyet az Uber épp most kezdett el annak érdekében, hogy "olyan vállalati kulturát alakítson ki, amelyre mindenki büszke lehet".
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak