Egyre nagyobb kormányzati ellenállás kezd kibontakozódni az internetes gigászok ellen a világban. Sem az álhírek terjesztése, sem a trükkös adóelkerülés nem tetszik az országok politikai vezetésének, és persze az is bánthatja a szemüket, hogy a mérhetetlen pénzhalmok mellett a kor legfontosabb erőforrása, az információ felett is leginkább ők gyakorolnak hatalmat.
Megnézik, mit tehetnek ellene
A legfrissebb hírek szerint az Egyesült Királyság nyit újabb frontot a történetben, mivel a tisztességes verseny felett őrködő hivatal (Competition and Markets Authority - CMA) a digitális piacokat érintő új átfogó stratégia kialakításába kezdett. Ennek részeként vizsgálatot indítanak többek között annak kiderítésére, hogy az online platformok milyen módon gyűjtik be a felhasználói adatokat, illetve arra is kíváncsiak, hogy vajon a felhasználók képesek-e (és egyáltalán hajlandóak-e) ellenőrizni, hogy a cégek miként használják fel személyes információikat.
A hatósági eljárás további célja az álhírek káros hatásainak pontos felmérése, valamint az is, hogy a leginkább a Google és a Facebook által kisajátított online hirdetési piac utóbbi években tapasztalt durva koncentrációjában milyen szerepet játszott ezen vállalatok piaci erőfölénye a versenytársakhoz képest.
A CMA egyébként nemrégiben az online szállásfoglaló oldalak területén próbált rendet rakni és azt is vizsgálták, hogy a nagy befolyással rendelkező influenszerek közösségi hálózatokon tett ajánlásai miként alakítják a piaci viszonyokat.
A hatóság elnöke februárban több eszközért lobbizott a politkai döntéshozóknál, mivel álláspontja szerint máshogy nem képesek lépést tartani a folyamatokkal és megvédeni a fogyasztókat az üzleti szféra mamutjainak túlhatalmától és a semmiből gyorsan kifejlődő új típusú káros hatásoktól.
A CMA júliusban vár véleményeket minden érintett fél részéről a felvázolt stratégiával kapcsolatban, majd ezek feldolgozását és a vizsgálatok lezárását követően várhatóan valamikor jövőre készül el a végleges jelentés.
Van baj
Ugyanakkor a fentiek maximum enyhe kellemetlenséget okozhatnak az érintetteknek ahhoz képest, hogy az Egyesült Államokban már a feldarabolásukról, de minimum szigorú megzabolázásukról szólnak a hírek. Sajtóforrások szerint az amerikai kormányzat egy nagyszabású vizsgálatra készül az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google vonatkozásában. Az igazságügyi minisztérium és a szövetségi kereskedelmi bizottság, a trösztellenes szabályokat kikényszerítő két legfontosabb szervezet, ugyanis formálisan is elkezdheti felboncolni a társaságokat (előbbi az Apple-t és a Google-t, utóbbi az Amazont és a Facebookot).
Mindeközben az egyes országok saját hatáskörben igyekeznek bírságolni, vagy adófizetésre kötelezni a techóriásokat. Sokan szorgalmazzák a végső megoldást: egy globális szabályozás kialakítását az internetes kereskedelmi tevékenység egységes(ebb) kezelésére, ám ez egyelőre nem holnap lesz, hiszen maga az EU sem képes egyelőre saját magával dűlőre jutni az ügyben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak