A sakk réges-régen elesett, majd következett a dáma, aztán a kikezdhetetlennek vélt ázsiai táblajáték, a go. Nem járt jobban sem a póker, sem a bridge, de említhetünk még egy sor video- és összetett társasjátékot is. Ezekben a szórakozási formákban közös, hogy az algoritmus már mindegyiknél bizonyította, akár a világ legjobb emberi játékosainál is jobb teljesítményre képes.
Ezt az egyre terjedelmesebb listát bővítették most svájci kutatók azzal, hogy megalkották a golyós ügyességi labirintusjátékot tökéletesen végigvivő automata rendszert. A CyberRunner egyik részét a tábla két tengely mentén történő forgatását végző fizikai egység, illetve a golyó útját figyelemmel kísérő szenzor adja.
A szoftveres oldal legfőbb eleme természetesen egy mesterségesintelligencia-modell, amely a megerősítéses tanulás segítségével néhány óra alatt szó szerint emberfeletti képességekre tett szert, és kevesebb mint 15 másodperc alatt végzett a feladattal. Ennek a módszernek a lényege nagyon leegyszerűsítve az, hogy a gép a folyamatos próbálkozások során rögzíti a hibás, játékvesztést eredményező mozzanatokat, és azokat a továbbiakban elkerüli. Egy idő után pedig így eljut a tökéletesre finomított mozgássorhoz.
A Zürichi Műszaki Egyetem (ETH) kutatócsapata annyira jó munkát végzett, hogy "teremtményüket" egy gyors etikaleckében kellett részesíteni. Az algoritmus ugyanis hamar rájött arra, hogy bizonyos pontokat érintve jelentősen lerövidítheti az utat a célig. Mivel a játék szabályai szerint a kijelölt útvonalon kell bejárni a pályát, ezért a fejlesztőknek külön le kellett tiltania a gépet a rövidítések kereséséről. (A videón 1 perc 8 másodpercnél látható az ügyes csalási kísérlet.)
A rendszerben rejlő lehetőségek felkutatását és a további kísérletezést a svájci csapat nem kívánja szigorú falak között tartani. Az ígéretek szerint a modell hardveres és szoftveres elemeinek leírása, kódja és dokumentációja egyaránt elérhető lesz hamarosan a CyberRunner oldaláról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak