Az Adobe-nál házon belül is komoly vita folyik az új MI-technológiákról, amelyek azzal fenyegetnek, hogy munkahelyeket szüntetnek meg a cég kulcsfontosságú ügyfeleinél, aláásva a vállalat üzleti modelljét – számolt be róla a Business Insider. A lap olyan belső üzenetváltásokat idéz, amelyekben az Adobe egyik vezető tervezője például arról panaszkodik, hogy egy általa ismert reklámcégnél grafikus tervezőket fognak elbocsátani a Photoshop új szöveg-kép funkciói miatt. A szoftvercég idén mutatta be a Firefly nevű generatív MI-eszközkészletét, amely már több termékében is lehetővé teszi a képek szerkesztését egyszerű szöveges utasításokon keresztül, sőt a filmes feladatok támogatásában is megjelenik automatikus módosításokkal vagy vizuális hatások alkalmazásával.
A társaság mindezek alapján bonyolult helyzetbe került, amikor fejest ugrott a mesterséges intelligencia fejlesztését célzó piaci versenybe. Az Adobe befektetői a jelek szerint nem aggódnak, hiszen a cég részvényei az év első felében is több mint 50 százalékkal erősödtek; a Business Insider által idézett elemző egyenesen a Microsoft ligájába sorolja az Adobe-t abban a tekintetben, hogy a vállalatok sok éven át végzett összehangolt, átgondolt befektetéseket ezen a területen. A Business Insider riportja alapján azonban saját alkalmazottai is válaszokat szeretnének a mesterséges intelligencia etikus használatával vagy a kapcsolódó munkaterhelések környezeti hatásaival kapcsolatban, eloszlatva az átláthatóságot és a folytonosságot érintő aggodalmakat.
Az Adobe fő célcsoportját hagyományosan azok a grafikusok jelentik, akiket régóta támogat hatékony szoftvereivel, az új technológia felfutása azonban belekarmol a cég vásárlóinak munkájába. A Goldman Sachs sokat idézett becslése szerint az MI-rendszerek bevezetése 300 millió munkahelyet szüntethet meg világszerte, ami a művészeti és formatervezési iparágakon belül az állások negyedét is érintheti. A bizakodóbbak úgy látják, hogy a Photoshop is termelékenyebbé tette a művészeket, és ugyanez lesz a helyzet a mesterséges intelligenciával, amiből sok szabadúszó és hobbista profitálhat, még ha egyes vállalatoknál csökkentik is a tervezők létszámát. Ráadásul nem csak az Adobe fejleszt képeket generáló MI-t, bár messze a legnagyobbnak számít közülük.
A dolog természetesen nem ilyen egyszerű
A vállalat látszólag hangsúlyt helyez a mesterséges intelligencia felelős használatára, így a Firefly MI-modelleket például saját képtárain és szabadon felhasználható tartalmakon tanítja, bár ez utóbbit nem határozta meg egészen pontosan. A vállalat mindenesetre kereskedelmi szempontból biztonságosnak nevezte a szolgáltatását, és teljes kártalanítást ajánlott üzleti előfizetőinek, ha mégis problémába ütköznének a jogilag rendezett státuszúnak tartott bemeneti adatok miatt. A BI ezzel szemben egy júniusi céges értekezletről is beszámol, ahol az egyik alkalmazott megkérdezte, hogy a generatív MI mennyiben rombolja a vállalati ügyfeleket célzó üzletet az ingyenes vagy olcsón megoldásokra hajtó egyéni felhasználók kedvéért, de a lap értesülései szerint nem kapott választ.
A BI-nek nyilatkozó elemző szerint a legfontosabb kérdés, hogy az Adobe általában a munkaállomások száma alapján értékesít felhőalapú előfizetéseket, vagyis ha az ügyfelek grafikusokat bocsátanak el, akkor részükről a licencek iránti kereslet is csökkenni fog. Másfelől a kétkedő Adobe-alkalmazottak úgy gondolják, hogy a művészetet felforgató innováció korábban mindig új médiumokat nyitott meg: a kamerák fényképei például nem hasonlítottak a hagyományos festményekhez, miközben a jó fotók készítéséhez továbbra is szükség volt készségre és szakértelemre. A mesterséges intelligenciával generált képek azonban közvetlenül versenyeznek a meglévő digitális formátumokkal, ami az Adobe-t könnyen "a kreativitás pénzbedobó nyílásává" változtathatja.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak