Az Adobe-nál házon belül is komoly vita folyik az új MI-technológiákról, amelyek azzal fenyegetnek, hogy munkahelyeket szüntetnek meg a cég kulcsfontosságú ügyfeleinél, aláásva a vállalat üzleti modelljét – számolt be róla a Business Insider. A lap olyan belső üzenetváltásokat idéz, amelyekben az Adobe egyik vezető tervezője például arról panaszkodik, hogy egy általa ismert reklámcégnél grafikus tervezőket fognak elbocsátani a Photoshop új szöveg-kép funkciói miatt. A szoftvercég idén mutatta be a Firefly nevű generatív MI-eszközkészletét, amely már több termékében is lehetővé teszi a képek szerkesztését egyszerű szöveges utasításokon keresztül, sőt a filmes feladatok támogatásában is megjelenik automatikus módosításokkal vagy vizuális hatások alkalmazásával.
A társaság mindezek alapján bonyolult helyzetbe került, amikor fejest ugrott a mesterséges intelligencia fejlesztését célzó piaci versenybe. Az Adobe befektetői a jelek szerint nem aggódnak, hiszen a cég részvényei az év első felében is több mint 50 százalékkal erősödtek; a Business Insider által idézett elemző egyenesen a Microsoft ligájába sorolja az Adobe-t abban a tekintetben, hogy a vállalatok sok éven át végzett összehangolt, átgondolt befektetéseket ezen a területen. A Business Insider riportja alapján azonban saját alkalmazottai is válaszokat szeretnének a mesterséges intelligencia etikus használatával vagy a kapcsolódó munkaterhelések környezeti hatásaival kapcsolatban, eloszlatva az átláthatóságot és a folytonosságot érintő aggodalmakat.
Az Adobe fő célcsoportját hagyományosan azok a grafikusok jelentik, akiket régóta támogat hatékony szoftvereivel, az új technológia felfutása azonban belekarmol a cég vásárlóinak munkájába. A Goldman Sachs sokat idézett becslése szerint az MI-rendszerek bevezetése 300 millió munkahelyet szüntethet meg világszerte, ami a művészeti és formatervezési iparágakon belül az állások negyedét is érintheti. A bizakodóbbak úgy látják, hogy a Photoshop is termelékenyebbé tette a művészeket, és ugyanez lesz a helyzet a mesterséges intelligenciával, amiből sok szabadúszó és hobbista profitálhat, még ha egyes vállalatoknál csökkentik is a tervezők létszámát. Ráadásul nem csak az Adobe fejleszt képeket generáló MI-t, bár messze a legnagyobbnak számít közülük.
A dolog természetesen nem ilyen egyszerű
A vállalat látszólag hangsúlyt helyez a mesterséges intelligencia felelős használatára, így a Firefly MI-modelleket például saját képtárain és szabadon felhasználható tartalmakon tanítja, bár ez utóbbit nem határozta meg egészen pontosan. A vállalat mindenesetre kereskedelmi szempontból biztonságosnak nevezte a szolgáltatását, és teljes kártalanítást ajánlott üzleti előfizetőinek, ha mégis problémába ütköznének a jogilag rendezett státuszúnak tartott bemeneti adatok miatt. A BI ezzel szemben egy júniusi céges értekezletről is beszámol, ahol az egyik alkalmazott megkérdezte, hogy a generatív MI mennyiben rombolja a vállalati ügyfeleket célzó üzletet az ingyenes vagy olcsón megoldásokra hajtó egyéni felhasználók kedvéért, de a lap értesülései szerint nem kapott választ.
A BI-nek nyilatkozó elemző szerint a legfontosabb kérdés, hogy az Adobe általában a munkaállomások száma alapján értékesít felhőalapú előfizetéseket, vagyis ha az ügyfelek grafikusokat bocsátanak el, akkor részükről a licencek iránti kereslet is csökkenni fog. Másfelől a kétkedő Adobe-alkalmazottak úgy gondolják, hogy a művészetet felforgató innováció korábban mindig új médiumokat nyitott meg: a kamerák fényképei például nem hasonlítottak a hagyományos festményekhez, miközben a jó fotók készítéséhez továbbra is szükség volt készségre és szakértelemre. A mesterséges intelligenciával generált képek azonban közvetlenül versenyeznek a meglévő digitális formátumokkal, ami az Adobe-t könnyen "a kreativitás pénzbedobó nyílásává" változtathatja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak