Kínosan gyengén indult 2019 őszén, majd később sem talált rá a helyes útra, így óriási meglepetésként nem érte a témában járatosakat, hogy a Google elmeszeli streaming játékszolgáltatását, a Stadiát. A cég erről kiadott blogbejegyzése szerint bár a Stadia rendszere erős technológiai alapokra épült, a felhasználókat ez a vártnál sokkal kevésbé hozta lázba, ezért hozták meg a bezárásról szóló döntést.
Ami az ügyfelek - vélhetően nem túl hatalmas - csoportját érinti, 2023. január 18-ig még kijátszhatják magukat. Nagyjából akkorra pedig a tervek szerint meg is érkezik számlájukra a Google visszatérítése minden, a szolgáltatással kapcsolatos vásárlásuk után. Ebbe nem csak a játékok és szolgáltatások, hanem a hardverek, például a Stadiához fejlesztett kontrollerek is beletartoznak. Utóbbiakat nem is kéri vissza a vállalat (amivel a Google megszabadul egy halom e-hulladék macerás és költséges kezelésének nyűgétől).
A termékért felelős alelnök által jegyzett írás meglehetősen izzadságszagúan igyekszik megtalálni a történettel kapcsolatos pozitívumokat. Phil Harrison szerint például igaz ugyan, hogy a platformot mindössze 3 év múködés után nyugdíjazzák, ám annak technológiáját a cég fel fogja használni máshol, például a YouTube videomegosztó hálózaton, a Google Play alkalmazásáruházban, illetve a kiterjesztett valósághoz (virtual reality) köthető szolgáltatásoknál. Sőt, a Google attól sem zárkózik el, hogy iparági együttműködés keretében más piaci szereplők rendelkezésére bocsássa a Stadiához kiépített megoldásait.
Az lett volna a csoda, ha beindul
A felhőből elérhető játék ötlete nem a Google boszorkánykonyhájában született, de ettől még alapvetően nem késett le semmiről a keresőóriás azzal, hogy 2019 végén indította el saját megoldását. A probléma sokkal inkább a szolgáltatás induló készletével és üzleti koncepciójával volt, amelyeken a cég később sem tudott eleget javítani ahhoz, hogy mostanra ne a roló lehúzása legyen az egyetlen vállalható lépés.
A Stadia kínálata ugyanis induláskor nagyon szegényes volt, miközben az elérhető kevés címet nem a területen megszokott egységes előfizetés keretében lehetett szabadon futtatni, hanem egyesével kellett azokat megvásárolni, jellemzően nem is olyan alacsony áron. Ez az elhibázott üzleti modell a kezdetektől hatalmas hátrányt jelentett a szolgáltatásnak, miközben olyan szereplőkkel kellett versenyezni a cégnek, mint a Microsoft Xbox Cloud Gaming, a PlayStation Plus és az Nvidia GeForce Now.
A sokak által már a startnál borítékolt bukás bekövetkeztét erősen jelezte a cég tavaly februári döntése, miszerint bezárják a házon belüli játékfejlesztést végző részleget. Ugyanakkor a hivatalos kommunikációt jellemző kincstári optimizmus még idén nyáron is kitartott, amikor a Stadia egy twitterező leállítást gyanító felvetésére határozott cáfolattal reagált.
A Stadia beszántásával egy újabb elemmel bővült a kivégzett Google-termékek szépen bővülő köre. A cég ezt olyan nagyüzemben teszi, hogy lelkes internetezők egy dedikált virtuális temetőt is gondoznak, ahol 273 másik termék mellett az egyik sírkövön már ott szerepel a Stadia neve.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak