Éves összevetésben negyedik negyedéve folyamatosan zsugorodik és alakul át az okostelefon-piac. Kínában, amely a világ legnagyobb piaca – a globális piac harmadát adja – már régebb óta, másfél éve tart a lejtmenet – derül ki az IDC legfrissebb Worldwide Quarterly Mobile Phone Trackerének adataiból. A globális piac a harmadik negyedévben 6 százalékot esett a tavalyi azonos időszakhoz képest, így összesen 355,2 millió készüléket adtak el a júliustól szeptemberig tartó periódusban.
A lejtmenet legnagyobb vesztese a Samsung. A dél-koreai gyártó több mint 13 százalékkal kevesebb telefont szállított a harmadik negyedévben, mint egy évvel ezelőtt. Ezzel a piaci részesedése is csökkent 2 százalékponttal, de még így is a legnagyobb szállító, amely a piac ötödét birtokolja.
Szenved a Samsung, reménykedhet az Apple
A piac szűkülését Kína két vezető gyártója, a Huawei és Xiaomi kivételével minden vállalat megérezte. Az Apple 0,5 százalékkal ugyan tudta növelni a szállítás volumenét, de ez inkább tekinthető stagnálásnak, mint növekedésnek. A piac állapotát leginkább az mutatja, hogy az egyéb kategóriában szereplő kisebb gyártók szállítási volumene közel 20 százalékkal csökkent. Egy éve ezek a szállítók adták a piac közel 40 százalékát, jelenleg részesedésük már 34 százalék alá süllyedt. Együttesen 120 millió telefont adtak el, miközben olyan gyártók vannak közöttük, mint a HTC, a Lenovo-Motorola, az LG vagy a Sony. A kisebb gyártók szerepe lényegében folyamatosan csökken (lásd a grafikont).
A Samsung 72,2 millió készüléket adott el, ez 13,4 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Ezzel az eredménnyel azonban még mindig a legnagyobb okostelefon-gyártó. A visszaesést a piackutató szerint az okozta, hogy a középkategóriás és a low-end piacon nem tudott kelendő modellekkel megjelenni. Ugyanakkor a most vizsgált időszak közepén, augusztusban bemutatott Note 9 az IDC szerint jól fogy, és februárban bemutatott az S9-nek is jó a visszhangja. A Samsung azonban nem hagyja veszni a belépő szintet és a középkategóriát sem. Ezért gondolták újra az A sorozatú modelleket, de terveznek más átalakításokat is, például a gyártás átcsoportosítását a kínai piacon elszenvedett piacvesztés miatt.
A másik nem kínai gyártó a legnagyobbak között az Apple, amely 0,5 százalékkal növelte az eladásait: 46,9 millió telefont adott el. Mivel a legtöbb konkurense rossz negyedévet zárt, ez is elég volt a piac jelenleg harmadik legnagyobb gyártójának ahhoz, hogy 12,4 százalékról 13,2 százalékra növelje a piaci részesedését. De a negyedik negyedéves verseny még messze nincs lefutva: nemrég jöttek ki az új iPhone-ok, és a mostani negyedév számaiba az IDC nem is számította bele az iPhone XR-eket. Ugyanakkor jól érzékelhető, hogy az Apple stratégiát is vált az új sorozattal: nem még több telefont akar eladni, hanem egyre drágábban akarja a készülékeit értékesíteni. Ezért is jelentette be a cég, hogy a jövőben a negyedéves jelentéseiben nem közöl értékesítési darabszámokat, csak bevételeket.
A vezető kínai gyártókat semmi sem tudta megingatni
A piacvezető ötösfogatban három kínai gyártó van: a Huawei, a Xiaomi és az Oppo. Hárman együtt a piac harmadát (32,7 százalék) fedik le.
Az elmúlt év a Huaweié volt: egy év sem kellett, hogy megelőzze az Apple-t. Az előző negyedévben már több Huawei okostelefon kelt el, mint iPhone, és a gyártó láthatólag stabilan őrzi második helyét annak ellenére, hogy az előző negyedévhez képest némileg csökkent a piaci részesedése. A harmadik negyedévben 52 millió telefont szállított, közel 33 százalékkal többet, mint egy éve. A piaci részesedése éves összevetésben óriásit, 4,2 százalékpontot nőtt, így jelenleg a piac 14,6 százaléka a legnagyobb kínai gyártóé. Az IDC ezt az idén bemutatott, csúcskategóriás P és Mate telefonok jó fogadtatásának és a középkategóriában erős Honor modellek sikerének tudja be.
A negyedik Xiaomi több mint 21 százalékkal növelte a szállítási volumentét, 34,3 millió okostelefonnal zárta a negyedévet. Ezzel a piac 9,7 százalékát szerezte meg. A gyártó a kínai piac mellett Indiában, Indonéziában, valamint Európában, főleg Spanyolországban erős. Továbbra is jól fogynak a Redmi 5A, 5 Plus és a Note 5 modellek, és van kereslet az utódmodellekre (Redmi 6, 6A és 6Pro) is.
Az ötös listát az Oppo zárja. A gyártó 2,1 százalékkal kevesebb készüléket szállított, mint egy éve, összesen 29,9 milliót. Piaci részesedése ennek ellenére nőtt: 8,1-ről 8,4 százalékra.
Az IDC szerint a piac tartós zsugorodása ellenére szép jövő vár a gyártókra, mert jövőre ismét növekedésnek indul a mobilpiac. Ezt részben az új modellek, részben az 5G-s hálózatok elindulása segíti majd. Utóbbival kapcsolatban az Ericsson Mobility Report az jósolja, hogy jövőre világszerte 4 millió 5G-s előfizetés lesz, de a piac nagyon gyorsan át fog állni az új technológiára, mintegy öt év alatt éri el az egymilliárd előfizetést.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak