Miközben a legnagyobb gyártók jó esetben is stagnáltak, a két vezető kínai gyártó óriásit tudott nőni tavalyhoz képest. Veszélyben érezheti magát a piacvezető Samsung.

Éves összevetésben negyedik negyedéve folyamatosan zsugorodik és alakul át az okostelefon-piac. Kínában, amely a világ legnagyobb piaca – a globális piac harmadát adja – már régebb óta, másfél éve tart a lejtmenet – derül ki az IDC legfrissebb Worldwide Quarterly Mobile Phone Trackerének adataiból. A globális piac a harmadik negyedévben 6 százalékot esett a tavalyi azonos időszakhoz képest, így összesen 355,2 millió készüléket adtak el a júliustól szeptemberig tartó periódusban.

A lejtmenet legnagyobb vesztese a Samsung. A dél-koreai gyártó több mint 13 százalékkal kevesebb telefont szállított a harmadik negyedévben, mint egy évvel ezelőtt. Ezzel a piaci részesedése is csökkent 2 százalékponttal, de még így is a legnagyobb szállító, amely a piac ötödét birtokolja.

Szenved a Samsung, reménykedhet az Apple

A piac szűkülését Kína két vezető gyártója, a Huawei és Xiaomi kivételével minden vállalat megérezte. Az Apple 0,5 százalékkal ugyan tudta növelni a szállítás volumenét, de ez inkább tekinthető stagnálásnak, mint növekedésnek. A piac állapotát leginkább az mutatja, hogy az egyéb kategóriában szereplő kisebb gyártók szállítási volumene közel 20 százalékkal csökkent. Egy éve ezek a szállítók adták a piac közel 40 százalékát, jelenleg részesedésük már 34 százalék alá süllyedt. Együttesen 120 millió telefont adtak el, miközben olyan gyártók vannak közöttük, mint a HTC, a Lenovo-Motorola, az LG vagy a Sony. A kisebb gyártók szerepe lényegében folyamatosan csökken (lásd a grafikont).

A Samsung 72,2 millió készüléket adott el, ez 13,4 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Ezzel az eredménnyel azonban még mindig a legnagyobb okostelefon-gyártó. A visszaesést a piackutató szerint az okozta, hogy a középkategóriás és a low-end piacon nem tudott kelendő modellekkel megjelenni. Ugyanakkor a most vizsgált időszak közepén, augusztusban bemutatott Note 9 az IDC szerint jól fogy, és februárban bemutatott az S9-nek is jó a visszhangja. A Samsung azonban nem hagyja veszni a belépő szintet és a középkategóriát sem. Ezért gondolták újra az A sorozatú modelleket, de terveznek más átalakításokat is, például a gyártás átcsoportosítását a kínai piacon elszenvedett piacvesztés miatt.

A másik nem kínai gyártó a legnagyobbak között az Apple, amely 0,5 százalékkal növelte az eladásait: 46,9 millió telefont adott el. Mivel a legtöbb konkurense rossz negyedévet zárt, ez is elég volt a piac jelenleg harmadik legnagyobb gyártójának ahhoz, hogy 12,4 százalékról 13,2 százalékra növelje a piaci részesedését. De a negyedik negyedéves verseny még messze nincs lefutva: nemrég jöttek ki az új iPhone-ok, és a mostani negyedév számaiba az IDC nem is számította bele az iPhone XR-eket. Ugyanakkor jól érzékelhető, hogy az Apple stratégiát is vált az új sorozattal: nem még több telefont akar eladni, hanem egyre drágábban akarja a készülékeit értékesíteni. Ezért is jelentette be a cég, hogy a jövőben a negyedéves jelentéseiben nem közöl értékesítési darabszámokat, csak bevételeket.

A vezető kínai gyártókat semmi sem tudta megingatni

A piacvezető ötösfogatban három kínai gyártó van: a Huawei, a Xiaomi és az Oppo. Hárman együtt a piac harmadát (32,7 százalék) fedik le.

Az elmúlt év a Huaweié volt: egy év sem kellett, hogy megelőzze az Apple-t. Az előző negyedévben már több Huawei okostelefon kelt el, mint iPhone, és a gyártó láthatólag stabilan őrzi második helyét annak ellenére, hogy az előző negyedévhez képest némileg csökkent a piaci részesedése. A harmadik negyedévben 52 millió telefont szállított, közel 33 százalékkal többet, mint egy éve. A piaci részesedése éves összevetésben óriásit, 4,2 százalékpontot nőtt, így jelenleg a piac 14,6 százaléka a legnagyobb kínai gyártóé. Az IDC ezt az idén bemutatott, csúcskategóriás P és Mate telefonok jó fogadtatásának és a középkategóriában erős Honor modellek sikerének tudja be.

 
IDC: Okostelefon-piac 2017-2018
Infogram


A negyedik Xiaomi több mint 21 százalékkal növelte a szállítási volumentét, 34,3 millió okostelefonnal zárta a negyedévet. Ezzel a piac 9,7 százalékát szerezte meg. A gyártó a kínai piac mellett Indiában, Indonéziában, valamint Európában, főleg Spanyolországban erős. Továbbra is jól fogynak a Redmi 5A, 5 Plus és a Note 5 modellek, és van kereslet az utódmodellekre (Redmi 6, 6A és 6Pro) is.

Az ötös listát az Oppo zárja. A gyártó 2,1 százalékkal kevesebb készüléket szállított, mint egy éve, összesen 29,9 milliót. Piaci részesedése ennek ellenére nőtt: 8,1-ről 8,4 százalékra.

Az IDC szerint a piac tartós zsugorodása ellenére szép jövő vár a gyártókra, mert jövőre ismét növekedésnek indul a mobilpiac. Ezt részben az új modellek, részben az 5G-s hálózatok elindulása segíti majd. Utóbbival kapcsolatban az Ericsson Mobility Report az jósolja, hogy jövőre világszerte 4 millió 5G-s előfizetés lesz, de a piac nagyon gyorsan át fog állni az új technológiára, mintegy öt év alatt éri el az egymilliárd előfizetést.

Mobilitás

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.