Bizonyos dolgok változatlanok maradtak az idei BrandZ Top100 listán, ám sok tekintetben be is érett az utóbbi évek néhány trendje. Az ominózus rangsorra csak a világ legnagyobb márkaértékkel büszkélkedhető cégei kerülhetnek fel, és mint annyi területén az életnek, Kína itt is egyre nagyobb figyelmet követel magának.
Az élen a helyzet változatlan
Az állandóságot viszont továbbra is az amerikai Google szolgáltatja. Az immár az Alphabet anyavállalat alá besorolt színes betűsor a szakértők szerint "csekély" 302 milliárd dollárt ér. Ez egyébként 23 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtt kihozott elméleti szám. Viszont ez az erősödés is éppen csak elég volt ahhoz, hogy az elmúlt 12 évben nyolcszor az élen végző márka megtartsa első helyét a rivális Apple-lel szemben. Az almás logót jelenleg nagyjából 300,6 milliárd dollárra taksálják a listát készítők.
Idővel kikoptak a hagyományos szektorok tradicionális márkái (forrás: Kantar Millward Brown / BrandZ)
Míg az elmúlt évtizedben az Egyesült Államok két techóriása külön meccsett vívott a legértékesebb brand címének birtoklásáért, addig a legjobb tíz mezőnye fokozatosan telítődött informatikai szereplőkkel. Ez mára oda jutott, hogy a tíz legdrágábbra taksált márka közül nyolcat az infokom szektor ad. Ahogy a fenti képen is látszik, 2016-ban még egészen más volt az összetétel.
A kínaiak már a nappaliban vannak
A friss lista alapján a legnagyobb lendületben Ázsia, és azon belül is a Távol-Kelet meghatározó nagyhatalma, Kína van. Az országnak a China Mobile révén már korábban is volt képviselője a legértékesebb brandek között, de a távközlési szektor globális elerőtlenedését a kínaiak sem vészelték át. A technológiai szektorból azonban komoly erősítés érkezett a Tencent és az Alibaba képében.
Előbbi talán ismeretlenül csenghet az átlag európai fülnek, ám a kínai monstrum sok tekintetben lényegesen jobb mutatókkal bír, mint a Zuckerberg-birodalom. A többek között a játékiparban taroló Tencent tavaly került először a legszűkebb elit csoportjába, ám a 2017-es nyolcadik helyett immár az ötödikre cserélte. 179 milliárdos brandértékével pedig be is előzte a lassabban "hízó" Facebookot.
A Tencentnél is jobb formát mutat az ország másik nehézsúlyú versenyzője, az Alibaba. Az azóta multimilliárdos Jack Ma által 1999-ben egy lakásból indított vállalkozás ma már a világ egyik legmagasabban jegyzett cége. A márka brandértéke egy év alatt majdnem megduplázódott és a jelenlegi bő 113 milliárdos érték már elég volt egy helyre a legjobbak között. Ezzel egyébként történelmi pillanathoz is érkeztünk, hiszen a toplista történetében még sosem fordult elő, hogy két kínai brand is bent legyen az első tíz között.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak