Az Alibaba Group az október és december közötti időszakban több mint 83 milliárd jüanos, vagyis 13,2 milliárd dolláros forgalmat jegyzett, több milliárd jüannal megfejelve a Thomson Reuters által megszondázott elemzők átlagos várakozásait. A válallatcsoport bevételeinek legnagyobb részét adó kereskedelmi tevékenység ezzel éves összehasonlításban 57 százalékkal bővült, míg a 24 milliárd jüan profit nagyjából 35 százalékkal haladja túl 2016 utolsó negyedévének eredményét. 500 milliárd dollár körüli dolláros cégértékével az Alibaba ma már a világ egyik legértékesebb vállalatává hizott.
A jó teljesítményhez nyilván hozzájárult a "dupla tizenegyes", vagyis a tengerentúli Fekete Pénteknek megfelelő kínai Szingli Nap, ami önmagában is 25,4 milliárd dolláros kiskereskedelmi forgalmat generált az online kereskedő hálózatában. Ezzel együtt a piac a verseny erősödésével és annak az eredményekre gyakorolt kedvezőtlen hatásával számolt, ahogy az Alibaba mellett a nagy riválisok (Tencent, JD.com stb.) egymást túllicitálva öntötték a pénzt a piacszerző felvásárlásokba vagy a fizikai üzlethálózat erősítésébe.
Az offline boltok a társaság növekedésének egyre fontosabb elemei, mint ahogy az alaptevékenységtől elkülönülő üzletágak (cloud informatikai szolgáltatások, online fizetés) is hozzájárultak, hogy az Alibaba részvényeinek árfolyama bőben két számjegyű növekedést produkáljon az előző év során: a cloud szegmens például több mint duplájára növekedett az elmúlt 12 hónap során. A vállalat most a teljes 2018-as pénzügyi évre vonatkozó bevételi kilátásait is felfelé módosította, már 55-56 százalékos bővüléssel számol.
A következő dobás az Ant Financial tőzsdére lépése
Kína legnagyobb e-kereskedelmi vállalata eközben növelte részesedését az Ant Financial nevű fizetési szolgáltatóban. Az Alibababa leányvállalataként mindössze 2014 októberében alakult Ant a hírek szerint nemsokára tőzsdére megy, nem véletlen, hogy az Alibaba javítja pozícióit a bevezetés előtt. Az Ant jelenleg a világ legértékesebbnek tartott fintech cégeként az Alipay online és mobil fizetési platform üzemeltetője; a Goldman Sachs a társaságot már tavaly januárban is közel 100 milliárd dollárra értékelte, jelenlegi ára pedig ennél is sokkal magasabb lenne.
Az Ant Financial 33 százalékos tulajdonrészének megszerzése az eddigi megállapodást váltja fel, amelynek értelmében az Alibaba ennél valamivel nagyobb arányban részesült a szolgáltató adózás előtti profitjából. A tranzakció elvileg készpénzt most sem mozgatott meg, miután az Alibaba szellemi tulajdonának rendelkezésre bocsátásával szállt be a boltba. A már majdnem félmilliárd ügyféllel rendelkező Ant Financial egyébként mostanában lépne elő globális piaci szereplővé, bár az Egyesült Államokban a szabályozók éppen most kaszálták el egy felvásárláson keresztül megvalósítandó terjeszkedési kísérletét.
Az Alibaba terjeszkedése egyébként a már említett cloud üzletben is látványos: a társaság vállalati ügyfeleinek száma már tavaly ősszel átlépte az egymilliós küszöböt, nemrég pedig új adatközpontokat állítottak munkába Indiában és Malajziában. Bár a felhőszolgáltatások vagy a fizikai boltok egyelőre az Alibaba összes bevételének aránylag kis szeletét adják, mindenképpen ezeket tartják a jövőbeni növekedés bázisának, miután a kínai online kereskedelmi piac elképesztő méreteivel együtt is a telítettség jeleit mutatja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak