Úgy tűnik, jelen gazdasági körülmények között is van olyan technológiai vállalat, amely képes a befektetők számára pozitív kicsengésű negyedéves jelentést letenni az asztalra. Az Intel vagy a Samsung napokban előadott vesszőfutásához képest a Spotify valósággal parádézott.
A zenei streaming területén globálisan is domináns pozícióban lévő svéd vállalathoz túlzás nélkül özönlöttek a felhasználók a tavalyi utolsó negyedévben. A tegnap nyilvánosságra hozott üzleti jelentés [PDF] szerint számuk év végére elérte a 489 milliót. A tényadat nem csupán a cég előzetes tervszámát (477,9 millió), de a szakértői várakozásokat is bőven felülmúlta.
A bevételek szempontjából kulcsfontosságú prémium előfizetők száma ugyancsak szépen bővült. Az évfordulókor 205 millióan tartoztak ebbe a kiemelt ügyfélkörbe, ami 14 százalékos növekedést jelent. Mindez szintén meghaladja az elemzői becslések alapján prognosztizált mennyiséget.
2022 utolsó három hónapjában közel 3,2 milliárd eurónyi forgalmat bonyolított a cég, ami éves összevetésben 18 százalékos ugrásnak felel meg. Az egyetlen probléma, hogy ezzel párhuzamosan a költségek is elszaladtak, ami miatt végül 231 millió eurós nettó veszteséggel zárta a negyedévet a Spotify. (2021 végén sem volt nyereséges a cég, de az akkori 7 millió eurós mínusz kerekítési hibának is elmegy ekkora forgalom mellett.)
Meghúzott nadrágszíjjal haladnak fontolva
A jelentés kapcsán Daniel Ek vezérigazgató elmondta, hogy tudatosan költöttek sokat tavaly annak érdekében, hogy fontos területeken (podcast, hangoskönyv) tudjanak fejlődni. A jelenlegi nehéz makrokörnyezetben ugyanakkor biztosan nem tudnak és nem is akarnak ilyen szintű beruházásokat eszközölni idén. Helyette a költségek megfogására és a pénzre váltható lehetőségekre fókuszálnak. Elöbbi részét képezi például az a 600 alkalmazottat érintő leépítés, amelyet januárban jelentett be a vállalat.
A hatékonyságra való összpontosítás mellett az is tetszhetett a befektetőknek, hogy a Spotify előrejelzése szerint még ebben a negyedévben meglehet a mérföldkőnek számító 500 milliós felhasználói tábor. A cég prémium előfizetőkre és az összbevételre vonatkozó negyedéves célszámai pedig egyaránt meghaladták az elemzők által prognosztizált szinteket.
A fentiek eredője az lett, hogy a Spotify részvényárfolyama több mint 12 százalékot erősödött az üzleti számok nyilvánosságra kerülése után. A jelenleg 112 dollár környékén álló papírok ezzel már bő 37 százalékkal érnek többet, mint az év legelején. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy van is mit ledolgozni, hiszen egy évvel ezelőtt még 200 dollár körül, 2021 februárjában pedig történelmi magasságokban, bőven 300 felett kereskedtek a részvényekkel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak