Minden korábbinál kiszámíthatatlanabb és többfrontos a harc a hazai távközlési piacon. Emiatt az egyébként a 2017-et bevételben és eredményben jó mutatókkal záró Telekom vezetése idénre már igen óvatos becsléseket fogalmazott meg.

Kellően eseménydúsnak minősítette a most lezárt 2017-et a Magyar Telekom számára Chris Mattheisen a cég vezérigazgatója. A társaság csoport szintű múlt évi bevétele 6,4 százalékkal, 610,9 milliárd forintra nőtt. A növekedés kizárólag a magyar operációnak köszönhető, ahol a forgalom bővülése 7,3 százalékos volt, a macedón leányvállalatnál éves szinten 3 százalékkal romlott a bevételi mutató.

Feladta a leckét a Telenor a korlátlan adatcsomagok árazásában

Növekedést a bevételekben elsősorban a rendszerintegrációs és IT-szolgáltatások (RI/IT), a készülékértékesítés és mobil adat hozott. Ezek együttesen kellőképpen ellensúlyozni tudták az alacsonyabb vezetékes és mobil hang, illetve az energiaszolgáltatásból származó bevételeket.

A mobil szegmensből összességében 322,7 milliárd forint származott, ami 5,4 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A vezetékes piaci forgalom pedig a kompenzációs tételeknek betudhatóan 193,8 milliárd forintról 196,1 milliárd forintra nőhetett 2017-ben.

Elhangzott, hogy a mobil bevételek növekedését segítette a korlátlan adatforgalmat tartalmazó csomagok és egy új mobil szolgáltatási portfólió bevezetése, a csomagok valamelyikét 700 ezret meghaladó ügyfél választotta.  

A korlátlanság kapcsán a vezérigazgató emlékeztetett a Telenor 2017-es nagy dobására, a nagyon kedvező árú, hűségidő nélküli korlátlan adatkonstrukciók bevezetésére, amivel szerinte plafont húzott a piac fölé, és ami 2018-ban már erőteljesebben érezteti majd a hatását a versenytársak árazásában is.

Csak a bizonytalanság biztos a mobilpiacon

A mobil piac elemzése során szó esett a piaci szereplők számával kapcsolatos bizonytalanságokról, a piaci verseny éleződéséről, utalva a már jó ideje húzódó Digi-belépőről, egy újabb állami mobilcég meglebegtetéséről, vagy az egyik nagy versenytárs, a Telenor eladósorba kerüléséről. A bizonytalanság érzésen kívül konkrét véleményt nem fogalmaztak meg a Telekom vezetői.        

A tavalyi év során nagy kihívásnak ígérkezett a mobil piacon a feltöltőkártyás ügyfelek kötelező regisztrációja. A tranzakció mérlege, hogy a Telekom a prepaid ügyfelek 80 százalékát, az erről a piacról származó bevétel 96 százalékát tudta megtartani, az előfizetők egy részét átterelve a havidíjas konstrukciókba.

Ami a vezetékes piacot illeti, a cég vezetői részletesen beszéltek az év során megvalósított szélessávú fejlesztésekről, főként a optikai hálózat bővítéséről, illetve az uniós forrásból megvalósított beruházásokról. Az ennek kapcsán célul kitűzött 30 Mbit/sec  sávszélességet már most kevésnek tartják, ezeken a területeken újra akarják vizsgálni az ügyféligényeket és ahol szükséges saját pénzből továbbfejlesztik.   

A 2017-es év jelentős mérföldkövének minősítették, hogy Magyarországon elsőként vezették be a 2 Gbps-os sebességű adatcsomagot, ami növelte az ügyfélszámot az internet és a TV szegmensben. A fapados Flip márkát ugyancsak tavaly 30 városban kezdték el, az év végére további 17 városban tették elérhetővé. A vezetőség szerint beváltak az integrált szolgáltatást nyújtó Magenta ajánlatok is.

Sok uniós pénzt hozott a konyhára a rendszerintegráció

A bevételek szempontjából a legnagyobb teljesítményugrást az  RI/IT tevékenység hozta a cégcsoportnak. Ez a szegmens tavaly rekordévet zárhatott, az ebből származó bevételek 30 százalékkal, 87,5 milliárd forintra nőttek. A vezérigazgató a növekedést az uniós források újbóli felgyorsult ütemű felhasználásának tulajdonította, ami emiatt kizárólag a magyarországi operáció bevételi mutatóit javította. Szabó János gazdasági vezérigazgató-helyettes azt is megjegyezte, hogy ezek a projektek elsősorban eszközszállításra szóltak, vagyis jellemzően alacsony fedezettartalmúak voltak, a cél továbbra is  a magasabb fedezetű projektek súlyának növelése. Macedóniában viszont a rendszerintegrációs és IT-bevételek is csökkentek, mivel az átmeneti politikai bizonytalanság következtében számos nagy állami projektet elhalasztottak.

A lakossági piac államosítása miatt az energiaszolgáltatás ezen részéből tavaly novemberben kivonult Telekom 2017-ben még 4,6 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. Az E2 energiapiaci vegyesvállalatról a vezérhelyettes annyit mondott még, hogy a jövőben is megmarad az üzleti ügyfelek kiszolgálására, de már nem konszolidálják a mutatóit a csoport számaiban. Ami a távközlésen kívüli egyéb portfóliót illeti, itt az évekkel ezelőtt elindított biztosítási profil hosszabb távú fenntartásával tervez a cég. 

A piacot befolyásoló tényezők sorában Szabó János említést tett az októberben bevezetett szabályozói változásról, amely szerint kétéves hűségszerződést csak a hozzákapcsolódó készülékértékesítés esetén köthetnek az ügyfelekkel. Jó jelnek tartotta, hogy az előfizetők jelentős része a készülékajánlatoknak köszönhetően ezt követően is élni kívánt a lehetőséggel.

A cég már az újabb frekvenciatenderre készül

Ami az idei kilátásokat illeti, Chris Mattheisen elmondta, hogy összességében ez előző évhez képest enyhén csökkenő, de még mindig megközelítőleg 600 milliárd forint bevételt várnak, amit az energiapiaci kilépő és a mérsékeltebb készülékértékesítés negatív hatásával magyarázott.

Ez azonban szerinte nem befolyásolja túlzott mértékben a profittermelő képességet, sőt a csoportszintű hatékonyságnövelő  intézkedéseknek köszönhetően még valamelyest javulhat is az EBITDA az idei 185,7 milliárd forinthoz képest.

A hálózatfejlesztésre a 2017-es 86,2 milliárdnál valamivel többet, 90 milliárd forintot terveznek az idén fordítani, amiben szerepet játszik a mobil mellett a vezetékes piaci verseny várható éleződése is. Lásd a versenytársak hasonlóan intenzív beruházásait, illetve a Vodafone tervezett teljes körű belépőjét. Ahogy a vezérigazgató fogalmazott: a vezetékes szegmensben jelenleg utcáról utcára folyik a harc az ügyfelekért.  

A cég már idén elkezdett sprórolni a 2019-es újabb frekvenciatenderre, amelyen részben a lejáró 2100 MHz-es frekvenciák megújítása, valamint a 700 MHz-es tartomány értékesítése várható.

Piaci hírek

Az Alphabetnél biztos nincs válság

Ahogy az IT szektor egészében, úgy az Alphabet alá tartozó cégeknél is sok elbocsátás történt az utóbbi időben, ám ez láthatóan nincs hatással a Google-anyavállalat bevételtermelő képességére.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.