Az ország legnépszerűbb mobil appja egy propaganda-alkalmazás, amelyet nem mellesleg az Alibabánál dobtak össze.

A Kínai Kommunista Párt (KKP) ismét megmutatta, hogy nem véletlenül maradt hatalomban ilyen hosszú időn keresztül. A párt tájékoztatási irodája még januárban tette elérhetővé azt a mobilos alkalmazást, amellyel a hamarosan összeülő pártkongresszus előtt lehet a felhasználóknak ideológiailag megfelelően hangolódni. A történet nem is a rekord mennyiségben regiszrált letöltés miatt érdekes, sokkal inkább azért, hogy milyen tudatosan nyit a technológia felé a vezetés, plusz az ügy ismét rávilágított az elvileg piaci alapon működő cégek és az állampárt szoros kapcsolatára.

Kihagyhatatlan tartalom

A nagyjából Tanulj az erős országért címre lefordítható alkalmazás széles funkcionalitással bír. Kiemelt helyet kapnak benne a regnáló elnök, Hszi Csin-ping bölcs gondolatai, de rövid videók, kormányzati hírek, sőt kvízjáték is szerepel a repertoárban. A vonzó kínálat láttán nincs is nagyon mit csodálkozni azon, hogy az app a letöltési toplisták élére verekedte magát.

Az Apple kínai alkalmazásboltjában például múlt héten minden más appot maga mögé utasított a hazafias tájékoztatási platform, beleértve például a régióban kimagaslóan népszerű WeChat csevegőprogramot is. Becslések szerint a KKP mobilos alkalmazását pár hét alatt összesen 43,7 milliószor töltötték le androidos és Apple-készülékre. Tekintettel arra, hogy az állampárt közel 90 millió taggal rendelkezik, és aktívan szorgalmazza a program használatát, még bőven van tartalék a további növekedésre.

A borítékolható siker mögött természetesen a megfigyelésre és elemzésre egyaránt kiválóan alkalmazható rendszer áll. Az alkalmazás használatához ugyanis név és telefonszám megadása szükséges. Magában a programban pedig gamification alapon lehet pontokat szerezni. Az aktivitással, cikkek olvasásával, kommenteléssel összegyűjthető tanulmányi pontokat a későbbiekben egyébként ajándéktárgyakra is lehet váltani. A hazafias pontgyűjtő verseny kiválóan alkalmas a lelkesedés egyénekre lebontott ellenőrzésében.

Az alkalmazás egyébként egyfajta szuperapp akar lenni, mivel a felhasználók küldhetnek egymásnak a Snapchathez hasonlóan automatikusan eltűnő üzeneteket (persze az állami adatbázisból ezek nem valószínű, hogy eltűnnek), de lehet videokonferenciás hívásokat is bonyolítani, sőt pénzt is küldeni ezen keresztül.

Haladnak a korral

A történet kiválóan megmutatja azt, hogy a technológiát saját érdekében eddig is előszeretettel használó kormányzat milyen jó érzékkel fordul a modern eszközök és csatornák felé, hogy hatalmát konzerválhassa. Persze a világ legtöbb internetezőjével büszkélkedő országban, amely egyben a legnagyobb mobiltelefonos piac is, kézenfekvőnek tűnik ezeket a platformokat a propaganda szolgálatába állítani.

A hagyományokra és tradíciókra egyaránt építő KKP nem éppen sihederkorú pártvezetése egészen meglepő húzásokkal igyekszik a legfiatalabb nemzedéket is bevonni a legfontosabb diskurzusokba. A rapzenétől a Karl Marxról szóló képregényen át a speciális WeChat stickerekig terjed a paletta, de van pártideológiát számon kérő tévés vetélkedő is. Mindebbe kiválóan beleillik a januárban kiadott app, amely úgy tűnik, hogy a legsikeresebb technológiai propagandaeszköz lehet az KKP történetében.

Az Alibaba-szál

Az alkalmazásról egyébként korábban nem lehetett tudni, hogy ki készítette, de sajtóhírekből kiderült, hogy a fejlesztést az Alibaba egyik nem túl sokat reklámozott egysége végezte. Az úgynevezett Y projekteket kapó részleg olyan feladatokat old meg, amelyek külső megrendelésre érkeznek. Értesülések szerint az app karbantartását, továbbfejlesztését és frissítését is a cég munkatársai végzik.

Ez a szál a történetben azért pikáns, mert miközben a nyugati világban egyre nagyobb a bizalmatlanság a kínai vállalatokkal szemben, utóbbiak igyekeznek minden lehetőséget megragadni arra, hogy azt bizonygassák, mennyire nem függnek a KKP-tól. Ilyen felállásban az is hírértékű volt, amikor az Alibabát alapító Jack Máról nemrégiben kiderült, hogy tagja a pártnak. A propagandaszoftver fejlesztése szintén nem erősíti a kínai cégek érveit, miközben néhány hete az Alibaba alelnöke a Huawei elleni, USA-ból induló kampányt kritizálta, különösen alaptalannak nevezve a lejáratási kísérleteket.

Piaci hírek

Milliónyi app elutasításával mosdatja magát az Apple

Cupertino részletes jelentést adott arról, mennyit dolgozott tavaly azon, hogy eszközeire ne lehessen káros alkalmazásokat telepíteni. Van azonban olyan helyzet, amikor a sok is kevés lehet.
 
...az pedig sokkal gyorsabb, ha mindent csak egyszer, vagy még egyszer sem kell személyesen elvégezni. Májusi mellékletünk második része az IT infrastruktúra automatizálásáról.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

Az elmúlt tíz évben radikális változás történt az adatfeldolgozásban, ami az infrastruktúrát is átalakította.

a melléklet támogatója a Dell Magyarország

Ha bővítené tudását és fejlődne a digitális transzformáció területén, látogasson el a Transformation-experts.hu oldalra, ahol egy gyors regisztráció után inspiráló cikkek, esettanulmányok, prezentációk, videók és egyéb szakértői anyagok széles tárházához kap hozzáférést.

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.