A Facebook anyavállalata, a Meta Platforms megtartotta első hivatalos találkozóját legjelentősebb hirdetőinek képviselőivel, melynek során azt az új üzenetét próbálta elhinteni, hogy a metaverzum közelebb van, mint bárki gondolnád. A virtuális megbeszélésen Mark Zuckerberg egész pontosan azt mondta, hogy vállalatának értelmezése szerinti metaverzum 5-10 évre van a mainstream alkalmazástól – derül ki a Business Insider riportjából, amely a konferencia három, meg nem nevezett résztvevőjének beszámolója alapján készült.
A Meta ennek alapján azt próbálta sulykolni, hogy a metaverzum egyes elemei már itt vannak, éskézzelfogható valósággá váltak; a hirdetők ezzel még kicsi tóvatosabbak, mert a virtuális valóság ugyan elérhető, sőt a marketingeseknek is lehetőségük van használatba venni, de a széles körű felhasználást és az arra épülő eszközöket azért senki sem holnap reggelre várja. Bizonyos márkák persze már most beszállnak a versenybe, és sorra indítják a kezdeményezéseiket, hogy időben biztosítsák helyüket az új platfromokon.
Ennél érdekesebb, hogy a cikk alapján a Meta még nem vázolt fel konkrét fizetett megoldásokkal a hirdetőknek, inkább arra ösztönözte őket, hogy mérjék fel, saját ügyfeleik milyen módon kapcsolódnának be szívesen a virtualizált gazdaságba a kiterjesztett valóság (AR), a virtuális valóság (VR) vagy az úgynevezett kevert valóság (MR) csatornáin keresztül. A BI szerint a Metánál az új hívószó a "felelősségteljes innováció", ami számtalanszor elhangzott a megbeszélésen, bár az eddigi tapasztalatok alapján túl sok mindent nem érdemes belelátni.
Biztosan jó lesz, de egyelőre nincs
A társaság ezúttal is azzal igyekezett elintézni a legújabb nagy ötletével kapcsolatos kétségeket, hogy a metaverzumot érintő szkepticizmus pont olyan, mint ami annak idején a korai internetes felhasználásokat, mondjuk az AOL Instant Messengert is övezte. A Meta viszont a metaverzum meghatározó operációs rendszerként pozícionálná magát, és nem győzi kritizálni a koncepcióra ráharapó többi nagyvállalatot: a Disney vidámpark-projektjeit például inkább digitális élményként, mint metaverzumos alkalmazásként jellemzi.
A dologban persze más nehézsúlyú technológiai cégek is benne vannak, így az Apple, a Google vagy a Microsoft is serényen dolgoznak a koncepció saját értelmezésein. A siker egyik feltétele mindenhol a megfizethető hardver lenne, ebben pedig egyelőre a Meta is csak szép terveket árul, amennyiben menő AR-szemüvegeket és olyan VR-headseteket ígér, amelyekhez már 100 dollár alatti áron (nagyságrendben 30 ezer forintért) hozzá lehetne jutni. Ez egyelőre nincsen sehol, mint ahogy máskérdésekre sincsenek még kész válaszok.
A BI-nak névtelenül nyilatkozó cégvezetők szerint a Metánál még nem igazán tudják, hogyan kezeljék a nagy hirdetők olyan szempontjait, mint amilyen a fizetett kampányok eredményeinek megfelelő visszamérése vagy a reklámok célzásához szükséges felhasználói azonosítás adatvédelmi megfelelősége. Nem foglalkoztak az olyan ellentmondásos témákkal sem, mint a deepfake technológiák elleni hatékony védekezés vagy a mesterséges intelligencia egyelőre nem túl meggyőző teljesítménye a bőrszín vagy a felhasználók nemének kezelésében.
A Reuters saját forrására hivatkozva mindehhez hozzáteszi, hogy az ügynökségekkel folytatott kerekasztal-beszélgetésen nem csak a metaverzumra szabott hirdetési formátumok felépítésének részleteit hiánolták, hanem az olyan apróságokat is, mint hogy a hirdetők milyen eszközöket kaphatnak majd annak megakadályozására, hogy az általuk képviselt márkák a nem megfelelő tartalmak vagy akciók mellett jelenjenek meg. Összességében tehát éppen az nem világos, hogy konkrétan mit kapnak a pénzükért.
A Meta Platforms egyelőre nem kívánta kommentálni sem a Business Insider, sem a Reuters hírügynökség beszámolóját.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak