Ahogy megindult az IT-szakemberekért a harc a munkaerőpiacon, úgy váltak egyre szofisztikáltabbá a képzést végző intézmények szolgáltatásai.

Az IT-s munkaerőpiaci szereplők között konszenzus van abban, hogy rövid távon nem várható nagy változás a globális munkaerőpiaci trendekben. Olyan jelentős szakemberhiánnyal küzdenek a vállalatok világszerte, hogy egy komolyabb gazdasági visszaesés is legfeljebb átrendezi a mozgás irányát: az IT-tehetségek meglátják a kihívást olyan szektorokban is, melyek cégeihez korábban gázálarcban sem közelítettek volna...

A váltás azonban közel sem egyszerű. Még jó alapképzettséggel is szükség lehet olyan speciális átképzésre, aminek során az új emberek megtanulják az adott iparág sztenderdjeit, megismerik a vállalaton belüli fejlesztési folyamatokat stb., azaz megszerzik azt a speciális domaintudást, ami nélkül igazából nem tudnak hatékonyan dolgozni.

A különböző oktatási intézmények egyaránt reagáltak erre, az egyetemek éppúgy, mint a felnőttképzésre és átképzésre szakosodott bootcampek. Emiatt vált szorosabbá a kapcsolat az egyetemi és vállalati szféra között, például a gyakornoki programokon keresztül. Így a cégek időben lecsaphatnak a tehetségekre, akik ráadásul a diploma megszerzése után gyorsan be is tudnak illeszkedni a speciális, de már részben ismert iparági környezetben működő szervezetbe. A bootcampek viszont fokozatosan beköltöznek a vállalatokba, átvéve bizonyos belső képzési feladatokat, melyeket korábban a szervezetek saját belső erőforrásból oldottak meg.

Nem jótékonyságból képezik a dolgozóikat

Mint arról összeállításunk előző cikkében írtunk, a vállalatoknak minden szempontból érdekük, hogy dolgozóikat folyamatosan képezzék. A magyarországi felmérések is egyértelműen bizonyítják: közvetlen kapcsolat van a vállalati képzések és a munkavállalói elköteleződés között, mondta lapunknak Fachs Anita, a Green Fox Academy Green Fox Academy vállalati szolgáltatásokért felelős cégvezetője. Ő példaként az IVSZ idén tavasszal publikált Femintech-kutatását hozta fel, amely az IKT területén dolgozó nők helyzetét vizsgálta, és ezen belül az általános munkavállalói elvárásokra is kitért. A kutatás szerint a folyamatos tanulási és fejlődési lehetőség a 31-40 és a 41 feletti korosztályban is az első számú motivációs tényező az infokommunikációs pálya választásában.

Fachs Anita, Green Fox Academy

A meglévő kollégák tovább- vagy átképzése egyértelműen mutatja egy vállalat elkötelezettségét abban, hogy a lojális és értékes munkaerőt megtartsa. Ezt a hozzáállást a munkavállalók díjazzák, ami jelentősen csökkenti a fluktuációt. A munkaerő képzését éppen ezért érdemes üzleti befektetésként kezelni, amely jól körülhatárolt teljesítménymutatókkal bír, mondta a Green Fox Academy vezetője, aki szerint a belső képzések felé terelte a vállalatokat az is, hogy gyorsítsák az újonnan felvett munkaerő onboardingját.

Egy vállalat azonban nem képzési hely. Még ha alakítanak is ki mechanizmusokat a tapasztalatátadásra (mentori rendszer, valamilyen belső információmegosztó felület, kifejezetten tudásátadást célzó csapatfeladatok stb.), az intézményesített oktatásnak kevés helyen vannak meg a személyi (módszertani)/technikai feltételei.

Itt lépnek képbe a bootcampek. Globális tendencia, hogy azok a vállalatok, melyek nem rendelkeznek belső képzési csapattal, ezt a feladatot kiszervezik külső oktatási cégeknek. Hogy melyiknek, azt alapvetően két szempont dönti el: rendelkezik-e az adott bootcamp a megfelelő kompetenciával, és sikeres volt-e más cégeknél (referencia). Emellett persze számíthatnak olyan praktikus apróságok is, hogy például az oktatási cég tud-e biztosítani megfelelő minőségű és technikai felszereltségű tantermet, távoktatás esetén van-e alkalmas háttérrendszere stb.

"A magyar cégek elsődleges elvárása, hogy olyan, igényeik alapján kidolgozott képzést nyújtsunk, ami azonnal projektre állítható szakembereket biztosít" – mondta Fachs Anita. Ez egyébként legfeljebb annyiban különbözik az általános képzésektől, hogy a folyamat a vállalati igény azonosításával indul, amely lehet át- és továbbképzés – ezek határozzák meg ugyanis a tananyagot, valamint a képzés módszertanát, esetleg idejét. De ugyanúgy szükség van a hallgatói készségek felmérésére, mint a nyílt tanfolyamoknál. Persze itt annyiban is más a folyamat, hogy a vállalatnál az adott területen dolgozó szakembereket is be lehet – sőt időnként be is kell – vonni a képzés több pontján. Ők tudják ugyanis a legérzékletesebben és leghitelesebben átadni a leendő munkatársaknak a projekt valós kihívásait.

Amikor mindenképpen érdemes lépni

A fentiek többségével elvben minden vállalati vezető egyetért. A gyakorlat azonban más. Sokszor csak akkor lépnek, amikor már megindult az elvándorlás, vagy kompetenciahiány miatt leáll-félresiklik egy fejlesztési projekt stb. Melyek azok a tipikus helyzetek, amikor megfontolandó egy komolyabb belső át-/továbbképzési program elindítása?

Piaci irányváltás. Ha egy vállalat irányváltásra kényszerül, az módosíthatja a munkavállalók hard és soft skilljeivel szembeni követelményeket. Ez két módszerrel orvosolható: elküldjük a régi dolgozókat és helyükre újakat veszünk fel; vagy átképezzük azokat, akik már összeszoktak, és alaposan ismerik a vállalatot. Előbbi hosszadalmas (az onboarding folyamat például rettentően elnyúlhat), és rontja a vállalat megítélését (employer branding), utóbbi viszont gyors, hatékony, nem mellesleg pedig javítja az alkalmazottak motiváltságát, lojalitását.

Meggyengül a csapatkohézió, nő a fluktuáció. Az IKT-szakemberek mindig nyitott szemmel és füllel járnak, keresik az új kihívásokat (értsd: jobb ajánlatot), és ez egyes kutatások szerint legalább heti 4-5 órát visz el a munkaidejükből. Ha viszont látják a szakmai fejlődés lehetőségét, például új képzések formájában, melyek kimenete esetleg egy új, izgalmas projekt, szívesebben fordítják tanulásra az egyébként állásvadászattal töltött idejüket. És amit ebben egy bootcamp hozhat például, az a képzési módszertan, ami jelentősen képes növelni az ismeretátadás hatékonyságát.

A fejlesztők tudásszintjének kiegyenlítése. Egy csapatban mindig vannak olyanok, akik magukat is képzik, ha erre kapnak támogatást, időkeretet (sőt akár még akkor is, ha a vállalat nem támogatja ezt a tevékenységet). De vannak, akiket ösztönözni kell. (És persze mindig vannak olyanok is, akik nem akarnak tanulni, de velük most nem foglalkozunk.) Ha a vezető azt szeretné, hogy csapata megközelítőleg azonos szinten teljesítsen, és tudása összhangban legyen a vállalati célokkal, a szervezett belső képzés sokat segít.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.