Nagyszabásúnak ígérkező együttműködést jelentett be három, közúti közlekedésben érdekelt amerikai vállalat. A triumvirátust az utazásmegosztó platformot üzemeltető Uber, az elektromos gépkocsikat készítő Lucid Motors és az autonom vezetési technológiát fejlesztő Nuro alkotja. A cél pedig az, hogy az elkövetkező években a világ egyre több és több nagyvárosában lehessen pilóta nélküli autókkal kiszolgálni az Uber ügyfeleit.
A Gravity modellekre épülő flotta első képviselői a tervek szerint valamikor jövőre debütálhatnak egy meg nem nevezett egyesült államokbeli metropoliszban. A program jelentőségét mutatja, hogy hatéves időtávon belül már több mint 20 ezer járművel számolnak, amelyek a világ számos pontján szállíthatják majd önállóan az utasokat A-ból B-be.
A nyilatkozatok alapján a közös munka már előrehaladott állapotban jár. A prototípus modell például jelenleg is tesztelés alatt áll a Nuro Las Vegasban található kutatóközpontjában, ahol immár közel egy évtizede dolgoznak a mesterséges intelligencián alapuló autonóm vezetési rendszer megalkotásán.
A partnerség részeként az Uber "több száz millió dollárral" száll be mind a Lucid, mind a Nuro vállalatba. A Business Insider beszámolója szerint a Lucid esetében ez egyébként konkrétan 300 millió dollárt jelent.
Kacskaringós és elágazó utakon
Az Ubernek meglehetősen sajátságos a története az önvezető technológiával kapcsolatban. Az egykor még légitaxis álmokat is kergető cég a Covid idején súlyos válságba került, aminek végül áldozata lett az a részleg is, amellyel házon belül próbáltak megalkotni egy autonóm üzemmódban futtatható autós flottát.
Ugyan az önvezető rendszerek fejlesztése 2020 végén a vállalat falain túlra került, de az Uber továbbra is igyekezett "képben maradni". Ezt bizonyítja többek között az, hogy a cég jelenleg is 18 autóipari szereplővel és szoftverfejlesztővel működik együtt a témában. Ezek között a partnerségek között kiemelhető például az önvezető fuvarozás élharcosának tekinthető Waymóval nyélbe ütött megállapodás, amelynek értelmében a Google-höz köthető startup egyes amerikai városokban Uber-fuvarokat is vállal.
A héten bejelentett együttműködés azonban abból a szempontból mindenképpen újdonságnak számít, hogy ez az első olyan partnerség, amelyet kifejezetten azért hívtak életre, hogy az Uber platformján generálódó igényeket szolgálja ki. Ez a konstrukció pedig már majdnem olyan, mint amelynek létrehozásával szűk öt évvel ezelőtt gazdasági okokból hagyott fel a vállalat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak