Bő félszáz hazai vállalat HR-vezetőjének véleményét összesíti az EY és HR Fest nemrégiben nyilvánosságra hozott kutatása. A koronavírus miatt sok helyen kényszerűségből és hirtelen bevezetett távmunka a válaszok alapján egyáltalán nem rontotta a cégek működési hatékonyságát.
Otthonról is megy
A megkérdezett kis-, közép- és nagyvállalatok háromnegyedénél minden irodai dolgozó számára elrendelték a távmunkát a kijárási korlátozások szűk három hónapja alatt. Azoknál a cégeknél, ahol voltak olyanok, akik kénytelenek voltak továbbra is a munkahelyen dolgozni, igyekeztek mindent megtenni a biztonságos működéshez. Többen ügyeleti rendet vezettek be, máshol átszervezték a műszakokat vagy a kollégák rotációjával segítették a távolságtartást.
Az egészségügyi veszélyhelyzet végével a döntéshozók legfontosabb feladata most az, hogy megszervezzék a dolgozók biztonságos visszatérését a munkahelyükre. A vállalatok kétharmada már május végén elkezdte ezt a folyamatot vagy konkrét tervvel rendelkezett róla. A legnagyobb kihívást számukra a megfelelő irodai környezet kialakítása, az egészégre és a biztonságra vonatkozó protokollok betartása (51%) jelenti.
Az otthonról dolgozó kollégák teljesítményében a felmérés szerint gyakorlatilag semmilyen visszaesést nem tapasztalt a megkérdezett HR-vezetők közel kétharmada (63%). A munkatársak produktivitása még javult is a kijárási korlátozások alatt a válaszadók 22 százaléka szerint. A cégek 40 százaléka egyelőre csak rövid távú célokat fogalmazott meg a fizikai visszatéréssel kapcsolatban. Hosszú távon, új, rugalmas munkavégzési gyakorlat kialakításán a megkérdezettek 29 százaléka dolgozik.
Egy osztállyal arrébb
A fentiekhez érdemes hozzátenni, hogy mindezek az eredmények nagyban köszönhetőek annak, hogy a jelek szerint a felmérésben résztvevő cégek informatikáért felelős részlege, dolgozói jól végezték a feladatukat. Utóbbi egyáltalán nem volt könnyű menet, különösen azoknál a szervezetknél, ahol egyáltalán nem, vagy csak alig volt hagyománya az otthoni munkavégzésnek.
Ráadásul az IT extra teendői azzal sem mérséklődnek jelentősen, hogy sok vállalatnál visszatérnek a kollégák az irodákba. Az informatikai vezetőknek immár annak a folyamatnak az alakításába is be kell szállniuk, ahogy sokan visszatérnek a kisebb-nagyobb mértékben megváltozott irodai környezetekbe – legyen szó az új szabályokról vagy a "digitalizálódott" felhasználókról. Ez természetesen a vezetőség részéről is újabb elvárásokat jelent: már most is most tízből hét vállalatnál a CIO-tól várják, hogy markáns szerepet vállaljon a változások kezelése, a jövőkép kialakítása és az innováció tekintetében is a következő években.
A hazai informatikai vezetők "járványügyi problémáival" kapcsolatban lapunk egy külön sorozatot is indított a közelmúltban. Ennek nyitó cikkében Strausz György, a Vezető Informatikusok Szövetségének elnöke, a tegnap megjelent második anyagban pedig Néz Péter, a MOL Csoport CIO-ja mesél arról, hogy élték meg az elmúlt hónapokat.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak