Egymásnak dobálják a kérdéseket a CIO-k: kinek milyen problémát okozott a járvány, és azon hogyan sikerült úrrá lenni. Aki a sort indítja: Strausz György, a VISZ elnöke.

Magyar CIO-k kérdeznek egymástól, és felelnek egymás kérdéseire. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. Az első, induló kérdés is csupán ez volt, melyre Strausz György, a Vezető Informatikusok Szövetsége elnöke, a Stelius Holding CIO-ja válaszolt, egyben ő tette fel a következő kérdést is.

Mi volt a legnagyobb kihívás informatikai vezetőként a járványhelyzetben, és azt hogyan sikerült megoldani?

A vírushelyzet olyan körülmények között ért minket, amikor sem a szervezet, sem a rendszereink nem voltak felkészülve az otthoni munkavégzésre. Ez nem volt része a munkahelyi kultúránknak, így alig két hét alatt kellett egy teljesen új és a szervezet számára ismeretlen munkamódszert kialakítani, leszabályozni, bevezetni, rendszereinket átállítani és az eszközeinket beszerezni és üzembe helyezni.

Az eszközbeszerzéssel nagy szerencsénk volt. Épp a válság előtt kezdtük el az eszközcsere-programunkat, és még a krízis és a beszerzési láz felfutása előtt sikerült is lebonyolítanunk. Ennek köszönhetően a csere előtt álló notebookok életciklusának meghosszabbításával és az új eszközök megérkezésével már jelentős mobil eszközpark állt rendelkezésünkre a dolgozók otthoni munkavégzésének támogatásához.

Strausz György

Emellett az üzleti terület bevonásával felmértük a kritikus folyamatainkat és az abban érintett munkatársak körét. Az informatikai szervezet a partnerekkel karöltve így is megfeszített munkára kényszerült, hogy átadja az új gépeket és kialakítsa az otthoni munkavégzés feltételeit (távoli elérések, hálózati biztonság, licencek stb.). A csoportmunka-rendszer bevezetése összességében komoly terhet rótt mind az IT-ra, mind a felhasználókra.

A Teams használatával rövid idő alatt az együttműködés egy teljesen új formáját ismerték meg és sajátították el a kollégák. A folyamatainkat is több helyen a megváltozott körülményekhez kellett igazítani, a digitalizáció, amit hosszú ideje terveztünk, napok-hetek alatt tört utat magának és építette be magát a mindennapi működésbe. Az új működési módhoz szükséges szabályzatokat a HR-szervezettel szorosan együttműködve dolgoztuk ki, a kommunikációs szakterület hatékony segítségével pedig célirányosan terjesztettük a híreket és felhívásokat.

Fontos kérdés volt, hogy a változásokban hogyan kezeljük a feladatok szétosztását, a csapatkohéziót és az együttműködést. A korábban hatékonyan és jól működő, de a szoros napi kapcsolatra épülő IT-szervezetben is át kellett értékelni az együttműködést és a munkamegosztást. Nagy probléma volt például, hogy a működés szerves részét képező napi rövid eszmecserék, köztük a közös kávézások, ebédek (néhány kolléga esetén a cigarettaszünet) adta informális csatornák megszűntek. Ezek pótlásaként arra biztattuk a kollégákat, hogy sűrítsék az online kapcsolattartást, és digitális lehetőséget is biztosítottunk erre például csit-csat fórum és online reggeli formájában.

Úgy gondolom, hogy összességében a cégcsoportunk jól vette az akadályt, és hetek alatt olyan változásokra volt képes, amire korábban hosszú hónapokat kellett volna várni. Véleményem szerint ezeknek egy része már nem is fog eltűnni, hanem végleg beépül a mindennapjainkba, és remélhetőleg tovább fog fejlődni, hogy új alapot teremtsen az újabb digitalizációs lépéseknek. Az IT sokat dolgozott, de kiemelkedően teljesített, és ezt a vállalatvezetés visszajelzései is igazolták!

Strausz György a MOL Csoport CIO-jától, Néz Pétertől kérdezi:
Hogyan változtatta meg az IT-büdzsét a krízishelyzet, és milyen módon/eszközökkel sikerült megfelelni az új kihívásnak?

A Bonafarm Csoport IT- és beszerzési igazgatójához, Ábrahám Péterhez pedig az alábbi kérdést intézte:
Igaz-e az az interneten terjedő vicc a Bonafarmnál, miszerint a digitalizációt nem a CIO, nem is a CTO, hanem a COVID-19 irányította? Vagyis, mik voltak azok a változások/újítások, amelyek bevezetése a krízishelyzetnek köszönhető, de már korábban is meg akarták valósítani?

Cloud & big data

Semmi sem szent: már curlingben is jobb a mesterséges intelligencia

Egy koreai fejlesztésű MI-rendszer és az általa irányított robotok a téli sportban is hozzák a legmagasabb szintű teljesítményt.
 
Hirdetés

A hatásos védelemhez egy webalkalmazás-tűzfal ma már nem elég

A Proxedo API Security túllép a hagyományos webalkalmazás-tűzfalakon: hatásosan védi az API-végpontokat.

Bár a PSD2 kapcsán váltak széles körben ismertté az API-kban rejlő kockázatok, nem kell külső, harmadik fél ahhoz, hogy ezek a kockázatok testet öltsenek.

a melléklet támogatója a BalaSys

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.