Egymásnak dobálják a kérdéseket a CIO-k: kinek milyen problémát okozott a járvány, és azon hogyan sikerült úrrá lenni. A sort a MOL Csoport CIO-ja, Néz Péter folytatja.

Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. Strausz György, a Vezető Informatikusok Szövetsége elnöke, a Stelius Holding CIO-ja Néz Pétertől, a MOL Csoport CIO-jától kérdezte:

Hogyan változtatta meg az IT budgetet a krízishelyzet, és azt hogyan kezelte le a vállalat IT-szervezete?

A MOL esetében az elmúlt időszakban kialakult egy "perfect storm". Nemcsak a koronavírus-járvány okozott krízishelyzet, hanem a közvetlenül azelőtt bekövetkező olajár-csökkenés, majd a karantén következtében kialakuló kereslet-visszaesés is, ami együttesen eléggé nehéz üzleti helyzetet eredményezett.

Büszkén mondhatom azonban, hogy a legnehezebb időszakban is prioritás volt az üzlet számára, hogy az IT megfelelő forrásokkal rendelkezzen az üzletmenet támogatásához, így a napi működési költségkeret nem csökkent drámaian. Természetesen komoly erőfeszítéseket tettünk, hogy ahol lehet, még inkább költségtakarékosan működjünk. Ezt segítette például az is, hogy szelektíven szüneteltettünk nem kritikus szolgáltatásokat.

Az IT pozitív megítélésében és a belső üzleti támogató környezet kialakulásában szerepet játszott az is, hogy a járványügyi vészhelyzet kihirdetése után gyakorlatilag órák alatt sikerült a szükséges plusz folyamatokat kialakítani. Jól vizsgázott az elmúlt években bevezetett kollaborációs környezet is.

Ahogy a világ összes olajvállalatánál, úgy nálunk is erősen érintette a kialakult helyzet a projektportfóliót: csak a kritikus beruházásokat tartottuk meg. Ezeknél kiemelten figyeltünk a belső csapatokra: ahol csak lehetett, a projektpórtfólió zsugorodását a dolgozók belső átcsoportosításával és a külsős munkavégzés csökkentésével kezeltük. Nagyon szorosan együtt dolgoztunk üzleti kollégáinkkal a megfelelő priorizáláson, és közösen alakítottuk ki a fókuszterületeket. Az ilyen átalakulás persze nem lehet mindig fájdalommentes. A helyzethez igazodóan a rövid távú megtérülést biztosító, valamint a működési stabilitást támogató projekteket tartottuk meg. Kiemelt figyelmet szentelünk azoknak a fejlesztéseknek, melyek a válsághelyzetben is előreviszik az üzletet, akár új szolgáltatásokkal, akár a kockázatcsökkentéssel.

Néz Péter kérdése Alföldi Ferencnek, a Budapest Bank CIO-jának szól:

Mennyire sikerült a rendszerekben lekövetni azokat a változásokat (pl. hiteltörlesztés felfüggesztése, személyes ügyintézés lehetőségének csökkenése stb.) melyeket a krízis, illetve az annak hatására hozott intézkedések okoztak. Hogyan sikerült ezeket a home office-szal együtt kezelni?

Cloud & big data

Az MI-ügynökök egy szakmát villámgyorsan kinyírhatnak

A Salesforce tanulmánya szerint mindössze két év, és az ügyfélszolgálati hívások felét mesterséges intelligencia kezeli. Ráadásul jobban, mint az ember.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.