Magyar CIO-k kérdeznek egymástól. A központi téma: kinek mi volt a legnagyobb kihívás a koronavírus okozta helyzetben, és azt hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel sikerült kezelni. Strausz György, a Vezető Informatikusok Szövetsége elnöke, a Stelius Holding CIO-ja Néz Pétertől, a MOL Csoport CIO-jától kérdezte:
Hogyan változtatta meg az IT budgetet a krízishelyzet, és azt hogyan kezelte le a vállalat IT-szervezete?
A MOL esetében az elmúlt időszakban kialakult egy "perfect storm". Nemcsak a koronavírus-járvány okozott krízishelyzet, hanem a közvetlenül azelőtt bekövetkező olajár-csökkenés, majd a karantén következtében kialakuló kereslet-visszaesés is, ami együttesen eléggé nehéz üzleti helyzetet eredményezett.
Büszkén mondhatom azonban, hogy a legnehezebb időszakban is prioritás volt az üzlet számára, hogy az IT megfelelő forrásokkal rendelkezzen az üzletmenet támogatásához, így a napi működési költségkeret nem csökkent drámaian. Természetesen komoly erőfeszítéseket tettünk, hogy ahol lehet, még inkább költségtakarékosan működjünk. Ezt segítette például az is, hogy szelektíven szüneteltettünk nem kritikus szolgáltatásokat.
Az IT pozitív megítélésében és a belső üzleti támogató környezet kialakulásában szerepet játszott az is, hogy a járványügyi vészhelyzet kihirdetése után gyakorlatilag órák alatt sikerült a szükséges plusz folyamatokat kialakítani. Jól vizsgázott az elmúlt években bevezetett kollaborációs környezet is.
Ahogy a világ összes olajvállalatánál, úgy nálunk is erősen érintette a kialakult helyzet a projektportfóliót: csak a kritikus beruházásokat tartottuk meg. Ezeknél kiemelten figyeltünk a belső csapatokra: ahol csak lehetett, a projektpórtfólió zsugorodását a dolgozók belső átcsoportosításával és a külsős munkavégzés csökkentésével kezeltük. Nagyon szorosan együtt dolgoztunk üzleti kollégáinkkal a megfelelő priorizáláson, és közösen alakítottuk ki a fókuszterületeket. Az ilyen átalakulás persze nem lehet mindig fájdalommentes. A helyzethez igazodóan a rövid távú megtérülést biztosító, valamint a működési stabilitást támogató projekteket tartottuk meg. Kiemelt figyelmet szentelünk azoknak a fejlesztéseknek, melyek a válsághelyzetben is előreviszik az üzletet, akár új szolgáltatásokkal, akár a kockázatcsökkentéssel.
Néz Péter kérdése Alföldi Ferencnek, a Budapest Bank CIO-jának szól:
Mennyire sikerült a rendszerekben lekövetni azokat a változásokat (pl. hiteltörlesztés felfüggesztése, személyes ügyintézés lehetőségének csökkenése stb.) melyeket a krízis, illetve az annak hatására hozott intézkedések okoztak. Hogyan sikerült ezeket a home office-szal együtt kezelni?
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak