Lepértesülések szerint mindkét nagyvállalat belső átszervezésként próbálja eladni az elbocsátásokat, és még a felelősséget is az alkalmazottakra tolnák.

Nem leépít, hanem a hatékonyság javítása miatt átszervez a Google és a Meta. A The Register szerint a két vállalat megtanulta, hogyan kell szép csendben elküldeni embereket, hogy az ne tűnjön leépítésnek. Amikor megszüntetnek vagy átszerveznek egy részleget, akkor a munkatársakra bízzák, hogy záros határidőn belül találjanak maguknak új helyet a cégen belül. Ha nem sikerül, akkor elválnak a vállalat és az alkalmazott útjai.

A módszert nem a két említett vállalat találta ki, korábban többek között az IBM és az Oracle is folyamodott hasonló eszközökhöz. (Az IBM például 2012 és 2020 között úgy csökkentette létszámát 80 ezer fővel, hogy csak néhány jelentősebb leépítést jelentett be, minden más csupán átszervezés volt.)

A létszám gyorsan, a bevétel lassan nőtt

A Metára mostanság rájár a rúd. A második negyedévben csökkentek a vállalat bevételei, ahogy a napi aktív felhasználók száma is. Eközben eddig kb. 10 milliárd dollárt égettek el Mark Zuckerberg vezérigazgató nünükéjére, arra a metaverzumra, amiről a Forbes azt írta, hogy riasztóan gagyi. A hirdetési piacon komoly csapást mért rá az Apple adatvédelmi módosítása, az tudniillik, hogy az iOS-felhasználók letilthatják az online nyomkövetést. Eközben a vállalat igencsak felduzzadt: a második negyedévét közel 84 ezer alkalmazottal zárta, ami éves összevetésben 32 százalékos bővülés.

A vezérigazgató ezért szózatot intézett a dolgozókhoz, hogy magasabb fordulatszámra kell pörgetni a munkát, és meg kell szabadulni minden fölösleges tehertől. Ennek szellemében szeptember első felében feloszlatták a Responsible Innovation Teamet, amelynek többek között az volt a feladata, hogy segítse feltárni és kezelni az egyes fejlesztések lehetséges negatív társadalmi következményeit. A Meta azonban nem bocsátotta el a csapat munkatársait: kaptak 30 napot arra, hogy találjanak maguknak új feladatot a vállalaton belül. És csak akkor kellett menniük, ha nem jártak sikerrel.

Mivel általában magasan képzett és jó képességű alkalmazottakról van szó, reménykedhettek, hogy találnak új feladatot a vállalaton belül. A The Wall Street Journalnak azonban azt mondták Meta-alkalmazottak, hogy a kiemelkedő teljesítményértékelés sem volt garancia a sikerre. Azaz már közel sem csak alkalmatlanság (vagy etikai jellegű nézeteltérések) miatt kerülhet valaki az ajtón kívülre. A Facebook állítólag legalább 10 százalékkal akarja csökkenteni a költségeit, ami nehezen képzelhető el jelentősebb létszámleépítés nélkül. És nagy valószínűséggel csökken is majd a létszám: Maher Saba, a Meta egyik alelnöke már nyáron utasította a menedzsereket, szűrjék ki a gyengén teljesítő munkatársakat, és mondjanak fel nekik.

Az Alphabet és benne a Google jobban muzsikál, de míg a bevétele 13 százalékkal nőt a második negyedévben, az alkalmazottak létszáma átlépte a 174 ezret, így közel 21 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi létszámot. A vállalat már júniusban bejelentette, hogy csak kulcspozíciókba vesz fel új embert, Sundar Pichai vezérigazgató pedig azt üzente a dolgozóknak, hogy 20 százalékkal kell növelni a vállalat termelékenységét.

A hatékonyság létszámcsökkentéssel is javítható. Az egyébként veszteséges Google Cloud több mint száz alkalmazottjának kellett új pozíciót keresnie vállalaton belül. Szeptember közepén pedig a vállalaton belül működő, több mint száz fővel dolgozó Area 120 nevű startup-inkubátor alkalmazottainak mintegy fele jutott erre a sorsra. A Google szóvivője azt állította a The Wall Street Journalnak, hogy akik ezek után maradni akartak, 95 százalékuk talált is helyet. A módszer azért kényelmes, mert ha valaki nem talál magának helyet, a vállalat modhatja: ő megadta a lehetőséget, de az illető nem volt birtokában megfelelő képességeknek.

A pandémia felduzzasztotta a cégeket

Mind a Google, mind a Facebook vezetése többször elmondta, hogy az alkalmazottak száma a legmeghatározóbb költségtényező, amivel általában arra utaltak, hogy vállalatuk "túlnépesedett". De hasonlót hangzott el az Amazon pénzügyi igazgatójának szájából is. A pandémia hatására ugyanis ugrásszerűen nőtt az online szolgáltatásokra az igény, amit a vállalatok csak így tudtak lekövetni. A járvány lecsengésével azonban volt némi visszarendeződés.

A The Register feltételezi, hogy a Google és a Meta átszervezési akciói voltaképpen a fű alatti létszámcsökkentés fedőakciói. Így nem kell kiadni közleményeket, nem kell kezelni az elbocsátással kapcsolatban szárnyra kelő pletykákat, nem kell költeni az employer branding javítására. És ez, akárhogy is nézzük, tiszta haszon...

Közösség & HR

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.