Korábban soha nem történt annyi változás a szereplők rangsorában a GKID éves felmérésében, mint amennyi a tavalyi eredményeket rögzítő, most publikált toplistákon látszik.

A GKID 2015 óta készít nyilvános rangsorokat a magyar piacon működő, és ott a legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. A kutatócég frissen publikált, tavalyi állapotokat tükröző listái között egy új is helyet kapott, ahol ismertség alapján rangsorolják a belföldi és külföldi szereplőket.

Az elmúlt évben a helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma mindössze bruttó 542,5 milliárd forintra jött ki. A szektor gyengeségét mutatja, hogy ez 4 százalékkal rosszabb, mint a szintén nem túl acélos 2022-es teljesítmény. A sikeres – azaz teljesített – rendelések tekintetében némileg pozitívabb a kép, ebben a mutatóban év/év alapon 2 százalékos növekedést ért el a 15 legnagyobb online kereskedő. (Utóbbi viszont a vásárlók óvatosabbá, takarékosabbá válását jelzi, hiszen az átlagos kosárértéknek így jelentősen csökkennie kellett.)

A TOP15-ből hat e-kereskedő online forgalma csökkent 2023-ban, miközben kilencé nőtt, de reálértékben közülük is csak öten tudtak nőni, azaz az éves átlag infláció (17,6%) feletti mértékben növelni bevételeiket. A tavalyi évet növekedéssel záró kilenc kereskedő átlagos növekedési üteme 19 százalék volt. Ez több mint duplája a teljes piac növekedési ütemének, mely a GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép kutatása alapján 8,5 százalék volt 2023-ban.

Helycserés támadás

A kutatási összefoglaló kiemeli, hogy a 15 legnagyobb forgalmat bonyolító áruházat tartalmazó listán minden korábbi évnél több mozgás, helycsere volt, ami a jelentés szerint a turbulens, bonyolult piaci környezetre utal. A csúcson azonban nem történt változás: az eMAG immár ötödik éve őrzi ezt a pozíciót. A webáruház ráadásul nem csak a legnagyobb, de a legismertebb is a hazai vásárlók körében. Hasonló sormintát követ a második Alza.hu is, amely az elmúlt évben generált bevételei alapján közelebb tudott kerülni az első helyezetthez.

A dobogó legalsó fokán azonban már csere történt, hiszen a magát néhány év alatt csúcsközelbe tornászó Kifli érdemelte ki a képzeletbeli bronzérmet. A cseh webplázát a tavalyi harmadik MediaMarkt, illetve az egy éve negyedik Ikea követi.

A Kifli az összesített harmadik helye mellett már második éve vezeti az FMCG rangsort is, mint a magyar piac legnagyobb forgalmú online bevásárlószolgáltatása. Az FMCG TOP10-es mezőny második helyén ezúttal is a Tesco végzett, harmadik helyre pedig az Auchan online áruháza került.

A legnagyobb forgalmú magyar cégek listáját a harmadik éve az Euronics vezeti, a második legnagyobb magyar webáruház pedig az Aqua lett, akinek – nagyot előre lépve – 2023-ban sikerült megközelítenie az éllovast. A dobogón a magyar mezőny esetében is változás volt, immár a Pepita a harmadik legnagyobb magyar e-kereskedő.

A legnagyobb 13 magyar e-kereskedő összesített forgalma 2023-ban 156,8 milliárd forint volt, ami mindössze 1 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. Ezzel szemben a tranzakciók tekintetében a mezőny 2023-ban 6,5 százalékkal több online rendelést teljesített, mint egy évvel korábban.

A Temu már tavaly megvillant

A tavalyi forgalom alapján készített toplistákba ugyan még nem tudott érdemben beleszólni a Magyarországon 2023 őszén megjelent Temu, ám a világ több régiójában is agresszív kampánnyal nyomuló kínai vállalkozás ilyen rövid idő alatt is képes volt az ismertségi ranglista elejére ugrani.  A szabadszavas, spontán említés alapján idén elsőként készített ismertségi toplistán a két legnagyobb szereplő (eMAG, Alza) után rögtön a Temu következik. 

A 15 legismertebb kereskedő mezőnyében a Temu mellett a Shein és az Aliexpress is stabil kínai szereplők, rajtuk kívül komoly ismertséggel bírnak még a nemzetközi webáruházként működő – magyar operáció nélküli – divat és szépségipari kereskedők, mint az About You, Bonprix, H&M, eCipő vagy épp a Notino. A legismertebb 15 e-kereskedő mezőnyében is érintett a három legnagyobb magyar webáruház, csak épp fordított sorrendben: a Pepita a 6. az Aqua a 14. míg az Euronics a 15. a mezőnyben.

Konzumer tech

A törvényhozóknak sem tetszik, hogy már a gondolatokból is árucikket faragnak

Nem újdonság, hogy folyamatosan gyűjtik és értékesítik az emberek személyes adatait azok a cégek, amelyeknek az alkalmazásait használják, de még ebben is szintlépést jelenthet, amit a neurotechnológiai vállalatok művelnek.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.