A GKID 2015 óta készít nyilvános rangsorokat a magyar piacon működő, és ott a legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. A kutatócég frissen publikált, tavalyi állapotokat tükröző listái között egy új is helyet kapott, ahol ismertség alapján rangsorolják a belföldi és külföldi szereplőket.
Az elmúlt évben a helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma mindössze bruttó 542,5 milliárd forintra jött ki. A szektor gyengeségét mutatja, hogy ez 4 százalékkal rosszabb, mint a szintén nem túl acélos 2022-es teljesítmény. A sikeres – azaz teljesített – rendelések tekintetében némileg pozitívabb a kép, ebben a mutatóban év/év alapon 2 százalékos növekedést ért el a 15 legnagyobb online kereskedő. (Utóbbi viszont a vásárlók óvatosabbá, takarékosabbá válását jelzi, hiszen az átlagos kosárértéknek így jelentősen csökkennie kellett.)
A TOP15-ből hat e-kereskedő online forgalma csökkent 2023-ban, miközben kilencé nőtt, de reálértékben közülük is csak öten tudtak nőni, azaz az éves átlag infláció (17,6%) feletti mértékben növelni bevételeiket. A tavalyi évet növekedéssel záró kilenc kereskedő átlagos növekedési üteme 19 százalék volt. Ez több mint duplája a teljes piac növekedési ütemének, mely a GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép kutatása alapján 8,5 százalék volt 2023-ban.
Helycserés támadás
A kutatási összefoglaló kiemeli, hogy a 15 legnagyobb forgalmat bonyolító áruházat tartalmazó listán minden korábbi évnél több mozgás, helycsere volt, ami a jelentés szerint a turbulens, bonyolult piaci környezetre utal. A csúcson azonban nem történt változás: az eMAG immár ötödik éve őrzi ezt a pozíciót. A webáruház ráadásul nem csak a legnagyobb, de a legismertebb is a hazai vásárlók körében. Hasonló sormintát követ a második Alza.hu is, amely az elmúlt évben generált bevételei alapján közelebb tudott kerülni az első helyezetthez.
A dobogó legalsó fokán azonban már csere történt, hiszen a magát néhány év alatt csúcsközelbe tornászó Kifli érdemelte ki a képzeletbeli bronzérmet. A cseh webplázát a tavalyi harmadik MediaMarkt, illetve az egy éve negyedik Ikea követi.
A Kifli az összesített harmadik helye mellett már második éve vezeti az FMCG rangsort is, mint a magyar piac legnagyobb forgalmú online bevásárlószolgáltatása. Az FMCG TOP10-es mezőny második helyén ezúttal is a Tesco végzett, harmadik helyre pedig az Auchan online áruháza került.
A legnagyobb forgalmú magyar cégek listáját a harmadik éve az Euronics vezeti, a második legnagyobb magyar webáruház pedig az Aqua lett, akinek – nagyot előre lépve – 2023-ban sikerült megközelítenie az éllovast. A dobogón a magyar mezőny esetében is változás volt, immár a Pepita a harmadik legnagyobb magyar e-kereskedő.
A legnagyobb 13 magyar e-kereskedő összesített forgalma 2023-ban 156,8 milliárd forint volt, ami mindössze 1 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. Ezzel szemben a tranzakciók tekintetében a mezőny 2023-ban 6,5 százalékkal több online rendelést teljesített, mint egy évvel korábban.
A Temu már tavaly megvillant
A tavalyi forgalom alapján készített toplistákba ugyan még nem tudott érdemben beleszólni a Magyarországon 2023 őszén megjelent Temu, ám a világ több régiójában is agresszív kampánnyal nyomuló kínai vállalkozás ilyen rövid idő alatt is képes volt az ismertségi ranglista elejére ugrani. A szabadszavas, spontán említés alapján idén elsőként készített ismertségi toplistán a két legnagyobb szereplő (eMAG, Alza) után rögtön a Temu következik.
A 15 legismertebb kereskedő mezőnyében a Temu mellett a Shein és az Aliexpress is stabil kínai szereplők, rajtuk kívül komoly ismertséggel bírnak még a nemzetközi webáruházként működő – magyar operáció nélküli – divat és szépségipari kereskedők, mint az About You, Bonprix, H&M, eCipő vagy épp a Notino. A legismertebb 15 e-kereskedő mezőnyében is érintett a három legnagyobb magyar webáruház, csak épp fordított sorrendben: a Pepita a 6. az Aqua a 14. míg az Euronics a 15. a mezőnyben.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak