A PDD Holdings, a nálunk is működő Temu piactér üzemeltetője rövid idő alatt akkorára hízott, mint az Amazon kínai megfelelőjének tartott Alibaba Group. A társaság a július-szeptemberi időszakra is 93 százalékos bevételnövekedést jelentett, teljes negyedéves forgalma pedig megközelítette a 10 milliárd dollárt. Ezzel nem csak a tőzsdei várakozásokat haladta meg, de értelemszerűen a részvényei is meglódultak. Csütörtökön mindenhol címlapos hír lett belőle, hogy a 2015-ben indult PDD több mint 190 milliárd dolláros piaci kapitalizációja meghaladta az ezredfordulót megelőzően alapított Alibabáét, ez pedig történelmi változást jelez a kína e-kereskedelem területén, amit éveken át az utóbbi nagyvállalat határozott meg.
Az elmúlt néhány évben a Pinduoduo, a PDD kínai platformja rendkívül alacsony áraival hódította meg a hazai piacát, ahol egyik fő befektetője, a Tencent hatalmas felhasználói bázisát kihasználva időlegesen még az Alibaba Taobao platformjának látogatottságát is felülmúlta. A PDD felemelkedése éppenséggel az Alibaba karrierjének korábbi szakaszára emlékeztet, amit az utóbbi időben inkább a problmák határoztak meg. Miután 2020 végén a társaság alapítója, Jack Ma nyilvánosan bírálta a kínai szabályozást, nehéz évek következtek a teljes kínai technológia szektorra, és különösen Ma saját vállalatára. Később az Alibaba független entitásokra való szétválasztása sem alakult tervek szerint, sőt egyes részleteiben fél is maradt.
Egyelőre ők diktálják a tempót
A PDD mostani jelentése alapján éves összehasonlításban 315 százalékkal növelték a tranzakciós szolgáltatásokból származó bevételeket, ami nem kis részben a határokon átnyúló Temu e-kereskedelmi platformnak volt köszönhető. A Temu Kínából szállít árukat a tengerentúli vásárlóknak, és bár a PDD vezérigazgatója szerint a Kínán kívüli üzletük felépítése még korai szakaszában jár, jelentős fejlődést mutat az egy évvel ezelőtti indulása óta. Bár a Temuval közvetlen bevételeiről vagy marketingkiadásairól most sem közöltek részleteket, a Pinduoduo úgy vált a Taobao komoly riválisává, hogy olcsó termékek széles választékát kínálta nagy vásárlói engedményekkel, súlyos marketingköltések és nyilvánvalóan szűk kereskedői árrések mellett.
A Temu agresszív marketingje eddig kifizetődőnek tűnik: a TechCrunch szerint az azonos nevű alkalmazás az elmúlt 90 napban a vásárlási kategória élén állt az amerikai App Store és a Google Play Store áruházakban. Ez már fenyegetést jelent a beágyazott üzleti szereplőkre (például az Amazonra) és a feltörekvő e-kereskedelmi szolgáltatókra is (mint amilyen a Shein), így a lap szerint nem meglepő, hogy az amerikai hatóságok árgus szemekkel figyelik a kereskedelmi kiskapukat, a szellemi tulajdon megsértését és más gyakorlatokat a beszerzéstől a termékbiztonságon át az illegális foglalkoztatásig. Ahogy írják, ilyen ütemű növekedés mellett a Temu is könnyen ütközhet olyan politikai ellenállásba, mint amivel a TikTok is szemben találta magát.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak